رهانات التربية في فكر ادغار موران

No Thumbnail Available

Date

2022-06

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة الوادي - University of Eloued

Abstract

تتمثل أعمال موران التربوية في وقوفه على تشخيص المنظومة التربوية الغربية، التي اختصرها في البعد المعرفي والأخلاقي والسياسي، وحاول بقدر الإمكان وضع مقترحات تربوية، وقد حاولت الحكومات الفرنسية المتعاقبة تطبيق بعض توجيهاته. يرتبط الإصلاح التربوي بالإصلاح الفكري، وكذا ببناء منظومة معرفية تقوم بالربط بين المعارف، لكن هذا الأمر يصطدم في الواقع بفكرة الفصل بين المعارف كتقليد خلقته مرحلة فكر ما بعد عصر النهضة، وكذا تحديات النيو ليبرالية. Moran's pedagogical work lies in his position on the diagnosis of the Western educational system, which he shortened to the cognitive, moral and political dimension. He tried, as much as possible, to formulate educational proposals. Successive French governments have attempted to implement directives. Educational reform is related to intellectual uprightness, as well as the construction of a knowledge system that connects knowledge, but this fact clashes with the idea of separating knowledge as a tradition created by the stage of postRenaissance thought, as well as the challenges of neoliberalism.

Description

مقال

Keywords

التربية ; اصلاح الفكر ; المدرسة ; الفكر المركب ; الني ; ليبيرالية, thought reform, school, education, complex thought, neoliberalism

Citation

سي محمد,سعدية. رهانات التربية في فكر ادغار موران. مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والإجتماعية. مج 13ع02. 12/06/2022. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]