دور المسؤولية الاجتماعية في تفعيل وتطوير جودة الخدمات- دراسة ميدانية مؤسسة موبيليس –
Loading...
Date
2022-05-10
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
أصبح بقاء المؤسسات واستمرارها من خلال شدة المنافسة ، وكذلك نجاحها لا يتأتى إلا باستخدام مواردها المادية والبشرية ، ويتناول هذا البحث دراسة العلاقة بين المسؤولية الاجتاعية وقياس أثرها في متطلبات جودة الخدمات من خلال الابعاد (الأمان، الاستجابة، الاعتمادية، الجوانب المادية الملموسة، والتعاطف). أظهرت الدراسة عدة نتائج من أهمها، وجود علاقة احصائية بين تطبيق المسؤولية الاجتاعية وأبعاد تفعيل متطلبات جودة الخدمات للمؤسسة، وأن المؤسسة تمتلك مستوى مرتفع لجودة الخدمات. كما أوضحت الدراسة بأن هناك تفاوت في دور تطبيق المسؤولية الاجتاعية في تفعيل متطلبات جودة الخدمات للمؤسسة ، حيث أن المسؤولية الاجتاعية تساهم بشكل أكبر من المكونين الآخرين في الاستجابة وكذلك القدرة على الاعتمادية من اجل تطوير وتحقيق جودة الخدمات للمؤسسة. The organization's existence and its success could be achieved unless through the intensity of competition, as
well as, can be achieved only through the use of their booth material and human resources. This research examines
the relationship between social responsibility and measuring their impact on service quality requirements through
dimensions (security, response, reliability, concrete material aspects, empathy).
The study showed several results, the most important is a statistical relationship between the application of
social responsibility and the dimensions of activating the requirements of the quality of services for the organization;
and the organization has a high level of quality of services. The study also showed that there is a disparity in the role
of applying social responsibility in activating the requirements of the quality of services of the organization, since
social responsibility contributes more than the other two components to the response as well as the ability to be
reliable in order to develop and achieve the quality of services of the organization.
Description
مقال
Keywords
الكلمات المفتاحية: المسؤولية الاجتاعية ، الاستجابة، الاعتمادية، الامان، جودة الخدمات.
Citation
شتوح ، محمد. دور المسؤولية الاجتماعية في تفعيل وتطوير جودة الخدمات- دراسة ميدانية مؤسسة موبيليس – . مجلة المنهل الاقتصادي .مج 05. العدد01. 2022/05/10 . جامعة الوادي [اكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط [انسخ رابط التحميل].