أثر التوجه الاستراتيجي في الأداء المؤسسي في المؤسسات الخدمية بولاية الخرطوم
No Thumbnail Available
Date
2022-06-30
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
هدفت الدراسة الي معرفة أثر التوجه الاستراتيجي في الأداء المؤسسي في المؤسسات الخدمية بولاية الخرطوم، وتم بناء نموذج الدراسة استنادا على الادبيات السابقة. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي لتحقيق اهداف الدراسة. حيث وزعت (390) استبانة للمدراء، استرد منها (370) بنسبة (94.9%)، والصالحة للتحليل عدد (345) بنسبة (88.5%). وقد توصلت الدراسة الي مجموعة من النتائج أهمها: توجد علاقة بين الأداء المؤسسي والتوجه الإبداعي بينما لا توجد علاقة بين الأداء المؤسسي وتوجه المنافسين والعملاء. تم مناقشة النتائج مع الدراسات السابقة، ومن ثم تقديم عدد من التوصيات والمقترحات. The study aimed to know the
impact of strategic direction on
institutional performance in service
institutions in the state of Khartou, and
the study model was built on the basis of
previous literature. The study used the
descriptive approach to achieve the
objectives of the study. Where (390)
questionnaires were distributed to
managers, of which (370) were recovere,
at a rate of (94.9%), and (345) were valid
for analysis, at a rate of (88.5%). The
study reached a set of results, the most
important of which are: There is a
relationship between institutional
performance and creative orientation,
while there is no relationship between
institutional performance and the
orientation of competitors and customers.
The results were discussed with previous
studies, and then a number of
recommendations and suggestions were
presented
Description
مقال
Keywords
التوجه نحو الابداع، التوجه نحو العملاء، التوجه المؤسسي، الأداء المؤسسي, Keywords: Orientation towards performance, Orientation towards clients, Institutional orientation, Institutional performance.
Citation
احمد محمد علي، الطاهر. أثر التوجه الاستراتيجي في الأداء المؤسسي في المؤسسات الخدمية بولاية الخرطوم. مجلة العلوم الإدارية والمالية. مج 06. العدد01. 2022/06/30 . جامعة الوادي [اكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط [انسخ رابط التحميل].