مدارس التعليم القرآني في الجنوب الجزائري ولاية ادرار نموذجا
No Thumbnail Available
Date
2019-03
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
التعليم القرآني كاحد من أشهر الوظائف في المجتمعات الدسلمة، تعددت مقاصد التعليم القرآني بتُ طلب الفضيلة كإثبات الذات، كالمحافظة على اللغة كالذوية، كغتَىا. اختلفت بذارب التعليم القرآني بتُ البلداف الإسلامية، بل تنوعت في البلد الواحد، كإذا اتفقت في موضوعها فإف الدناىج كالوسائل كالنتائج متباينة. كالمجتمع الجزائرم ما فتئ ينظر بكثتَ من التقدير للتعليم القرآني كيُسخر لخدمته شتى الوسائل. وقد عرف التعليم القرآني في مرحلة الاحتلال الفرنسي للجزائر 1830 ، كمرحلة ما بعد الاستقلال 1962 ازدىاران في الدناطق الجنوبية خاصة )الصحراء(، ىذا كتعد كلاية ادرار كاحدة من كلايات الجنوب الجزائرم رائدة في التعليم القرآني.Abstract:
Teaching Qur’an is one of the most famous jobs and professions
occupations in Muslim societies. The concern for Quranic
teaching was not for the seek of virtue, but for many purposes,
among which self-affirmation, preserving language, identity and
others.
The experiences of Quranic education differ in the Muslim
countries, moreover, we can find varied experiences in the same
country. Even If they agreed on the subject, the methods, the
means and results are different. Algerian society has always been
very appreciative of Quranic education and has used various
means to serve it. The Department of Adrar, one of the
southern departments in the south of Algeria, is a pioneer in
Quranic education with regard to three indicators:
1 - the widespread of Qur’anic schools gathering not only local
learners but also from the neighbouring African countries.
2 - Abundance in the teachers of the Qur’an both under the
state regime and private.3 - the important numbers of Qur’an custodian
Description
مقال
Keywords
التعليم القراني؛ أدرار؛ الجنوب، الجزائر
Citation
جرادي,محمد. مدارس التعليم القرآني في الجنوب الجزائري ولاية ادرار نموذجا. مجلة المعارف للبحوث والدراسات التاريخية. مج 05ع01. 15/03/2019 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]