مراكز التعليم والثقافة في حاضرة عموشة 1870 - 1945م

No Thumbnail Available

Date

2018-12

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة الوادي - University of Eloued

Abstract

شهدت منطقة عموشه مشروعا استعماريا قائما على محاربة اللغة العربية و تضييق الخناق على مشايخها و طلبتها، و تشديد الرقابة على مراكز التعليم الحر لا سيما التعليم في الجوامع و المدارس الحرة، و رغم هذا فان منطقة عموشه ظلت متنمسكة بنشر المعرفة التي كانت متجهة نحو العلوم الدينية و خاصة الفقه المالكي، و كان التعليم منتشررا في كل الدواوير و القرى،، و تكفل مشايخ المنطقة من حفظة القران الكريم و فقهاء .مهمة التعليم العربي الحر مدة عقود من الزمن، و قد تخرج على يدهم العديد من أبناء المنطقة و ضواحيها، و كانت جهود هؤلاء المشايخ منصبة في تحفيظ القران الكريم. Summary: The study deals with the most important educational centers and institutions in Amoucha during the period of French colonization. It is well known that the policy of the colonial state in Algeria was aimed at fighting Arab-Islamic education and spreading French education on a large scale. The cultural resistance of Algerians to preserve their identity And the establishment of schools and mosques to teach children and institutes for adult education, and the clerics and reform cultural renaissance important and considered to promote the community and development and rid of the inertia and cultural backwardness in all areas of Algeria, Through this research, we will learn about its cultural reality during the colonial period, in which there were scholars and specialists in the Islamic religion and its sciences.

Description

مقال

Keywords

عموشة؛ الفقه المالكي؛ مراكز التعليم و الثقافة؛ المشايخ؛ حفظة القران الكريم

Citation

لوصيف,سفيان. مراكز التعليم والثقافة في حاضرة عموشة 1870 - 1945م. مجلة المعارف للبحوث والدراسات التاريخية. مج 05ع01. 15/03/2019 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]