مراكز التعليم والثقافة في حاضرة عموشة 1870 - 1945م
No Thumbnail Available
Date
2018-12
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
شهدت منطقة عموشه مشروعا استعماريا قائما على محاربة اللغة العربية و تضييق الخناق على مشايخها و طلبتها، و تشديد الرقابة على مراكز التعليم الحر لا سيما التعليم في الجوامع و المدارس الحرة، و رغم هذا فان منطقة عموشه ظلت متنمسكة بنشر المعرفة التي كانت متجهة نحو العلوم الدينية و خاصة الفقه المالكي، و كان التعليم منتشررا في كل الدواوير و القرى،، و تكفل مشايخ المنطقة من حفظة القران الكريم و فقهاء .مهمة التعليم العربي الحر مدة عقود من الزمن، و قد تخرج على يدهم العديد من أبناء المنطقة و ضواحيها، و كانت جهود هؤلاء المشايخ منصبة في تحفيظ القران الكريم. Summary:
The study deals with the most important educational centers
and institutions in Amoucha during the period of French
colonization. It is well known that the policy of the colonial
state in Algeria was aimed at fighting Arab-Islamic education
and spreading French education on a large scale. The cultural
resistance of Algerians to preserve their identity And the
establishment of schools and mosques to teach children and
institutes for adult education, and the clerics and reform cultural
renaissance important and considered to promote the
community and development and rid of the inertia and cultural
backwardness in all areas of Algeria, Through this research, we
will learn about its cultural reality during the colonial period, in
which there were scholars and specialists in the Islamic religion
and its sciences.
Description
مقال
Keywords
عموشة؛ الفقه المالكي؛ مراكز التعليم و الثقافة؛ المشايخ؛ حفظة القران الكريم
Citation
لوصيف,سفيان. مراكز التعليم والثقافة في حاضرة عموشة 1870 - 1945م. مجلة المعارف للبحوث والدراسات التاريخية. مج 05ع01. 15/03/2019 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]