تقييم التكوين الجامعي في ضوء معايير الجودة والاعتماد الأكاديمي
Loading...
Date
2021-09
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين تقييم التكوين الجامعي في ضوء معايير الجودة و الاعتماد الأكاديمي من للمدارس العليا للأساتذة من وجهة نظر طلبتها و بين جودة الأداء الوظيفي لأساتذة التعليم الثانوي خريجي المدارس العليا وفقا لمتغير مادة التدريس (علمية/ أدبية)، وباستخدام المنهج الوصفي وتطبيق المقاييس المناسبة على عينة من أساتذة التعليم الثانوي خريجي المدارس العليا للأساتذة نصفهم يدرسون مواد علمية و نصفهم الآخر يدرس مواد أدبية و بعد تحليل المعطيات أفضت النتائج الى ما يلي: وجود علاقة دالة إحصائيا بين تقييم التكوين الجامعي في ضوء معايير الجودة و الاعتماد الأكاديمي من للمدارس العليا للأساتذة من وجهة نظر طلبتها و بين جودة الأداء الوظيفي لديهم. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقييم التكوين الجامعي في ضوء معايير الجودة و الاعتماد الأكاديمي من للمدارس العليا للأساتذة من وجهة نظر طلبتها تبعا لمتغير مادة التدريس(علمية/أدبية).عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جودة الأداء الوظيفي لأساتذة التعليم الثانوي خريجي المدارس العليا للأساتذة تبعا لمتغير مادة التدريس(علمية/أدبية).و فسرت النتائج في ضوء ما أسفر عنه التراث السيكولوجي والتربوي والدراسات السابقة في الموضوع، وتوجت الدراسة في الأخير بجملة من المقترحات والتوصيات. Abstract: The current study aimed to reveal the relationship between the evaluation of university training in
light of quality standards and academic accreditation of higher schools for professors from the point of view
of their students and between the quality of job performance of teachers of secondary education graduates of
higher schools according to the variable of teaching material (scientific / literary), and by using the
descriptive approach And applying appropriate measures to a sample of secondary education professors,
graduates of higher schools, for professors, half of whom study scientific subjects and the other half study
literary subjects. Higher professors from the viewpoint of their students and the quality of their job
performance. The absence of statistically significant differences in the evaluation of university training in
light of the quality standards and academic accreditation of higher schools to professors from the viewpoint
of their students according to the variable of the teaching material (scientific / literary) The absence of
statistically significant differences in the quality of job performance of secondary education teachers, school
graduates The results of the study are interpreted in light of the psychological and educational heritage and
previous studies on the subject, and the study culminated in the end with a set of proposals and
recommendations. variable of the teaching material (scientific / literary).
The results were interpreted in the light of the psychological and educational heritage and previous studies
on the subject, and the study culminated in the end with a set of proposals and recommendations.
Description
مقال
Keywords
تقييم؛ تكوين الجامعي؛ معايير الجودة؛ جودة األداء الوظيفي؛ أساتذة التعليم الثانو, evaluation; university composition; quality standards; quality of functionality; secondary education teachers.
Citation
نيس,حكيمة. تقييم التكوين الجامعي في ضوء معايير الجودة والاعتماد الأكاديمي. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 07 .ع4. 24/09/2021 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]