استراتيجيات التعامل لدى أولياء الأطفال التوحديين
No Thumbnail Available
Date
2021-09
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
تهدف الدراسة إلى التعرف على مدى مساهمة برنامج إرشادي أسري مقترح في تنمية استراتيجيات التعامل لدى الأولياء مع أطفالهم التوحديين وتقييم مهاراتهم في التفاعل مع أطفالهم، ودراسة الفروق لديهم على مقياس استراتيجيات التعامل. اتبع المنهج التجريبي في الدراسة الذي استهدف:(15) أب وأم لطفل توحدي تتراوح أعمار أطفالهم (410 سنة) مسجلون في المركز النفسيالبيداغوجي للأطفال المعوقين ذهنيا بوهران. تم استخدام مقياس استراتيجيات التعامل لمقنن على البيئة الجزائرية والمعاد تعديل أبعاده وفقراته من قبل الباحثة وكذلك تم بناء برنامج إرشادي يقيس تعامل الأولياء مع أطفالهم التوحديين المتكون من (15) جلسة إرشادية. أفادت نتائج الدراسة إلى ارتفاع مستوى مهارات الأولياء في تعاملهم مع أطفالهم وأظهرت تقديرهم الايجابي، وزادت درجاتهم على المقياس المستخدم في التطبيق البعدي، بتوظيفهم للاستراتيجيات الايجابية والمتمثلة في: (تغيير الوضعية وحل المشكل، إعادة البناء المعرفي للموقف)، وأظهروا تقبلا لسلوكات أطفالهم التوحيديين .Abstract: The study aims to identify the extent to which a proposed family counseling program
contributes to developing coping strategies for parents with their autistic children, assessing their
skills in interacting with their children, and studying their differences on the scale of coping.
Follow the experimental approach that targeted: (15) father and mother of an autistic child, whose
children range in age (4-10 years), registered in the psycho-pedagogical center for mentally
handicapped children in Oran. A standardized coping strategies scale (CISS) was used on the
Algerian environment (CRASC 2006), and its dimensions and paragraphs were re-modified by
the researcher. In addition, an instructional program was built that measures parents ’treatment of
their autistic children, consisting of (15) counseling sessions. The results of the study reported an
increase in the level of parents ’skills in dealing with their children and showed their positive
appreciation, and their scores increased on the scale used in the post application, by employing
the positive strategies of: (changing the position, solving the problem, cognitive reconstruction of
the situation), and they showed acceptance of their children's unifying behavior
Description
مقال
Keywords
استراتيجيات التعامل ; أولياء أطفال التوحد ; طفل توحدي ; توحد ; برنامج إرشادي أسري, Coping strategies; parents of autistic children; autistic child; autism; family counseling program.
Citation
منصوري,نفيسة. استراتيجيات التعامل لدى أولياء الأطفال التوحديين. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 07 .ع4. 24/09/2021 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]