تنمية الذاكرة و تطويرها لدى الطفل الأصم الحامل لزرع القوقعي
No Thumbnail Available
Date
2021-09
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
الهدف من هذا العمل هو تصميم برنامج تدريبي لتنمية الذاكرة لدى الطفل الأصم الحامل لزرع القوقعي في المرحلة التحضيرية ، من 3- 5 سنوات وهذا في الوسط العيادي الجزائري إذ ينقسم البرنامج التدريبي إلى مجموعة من المحاور ( الذاكرة البصرية، الذاكرة السمعية، الذاكرة اللمسية، الذاكرة الذوقية والذاكرة الشمية) وكل محور له نشاطات وتمارين خاصة به وضحت المعالجة الاحصائية لنتائج الدراسة للمجموعة التجريبية بوجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات وهذا في الاختبار البعدي، هذا ما يدل على فعالية البرنامج العلاجي ونجاعته في تحسين الذاكرة وهذا ما كشفته النتائج عن وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطي درجات أطفال المجموعة الضابطة والتجريبية وهذا لصالح المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي.إذن توصلت الباحثة إلى فعالية البرنامج العلاجي ونجاعته في تحسين الذاكرة القائم على عدة تمارين إلى الاكتساب الجيد والفعال وتحقق تقدما ملموسا ويظهر ذلك في التواصل. Abstract: The purpose of this work is to develop a training program in order to develop deaf
children memory who have had a cochlear implant during the preparatory cycle. These children
are 3 to 5 years old, approached within our Algerian clinical environment. The training program
divides into several axes (visual memory, auditory memory, tactile memory, gustatory memory
and olfactory memory). Each axis has its own specific activities and exercises, hence the purpose
of this article is to present this training program which we question ourselves on its efficiency on
the development of deaf children memory with cochlear implant. To answer to this question, we
carried out an experimental study. It turns out, from the results and after dividing the study
sample into two groups, a control group and an experimental group, and there is no difference
statistically proven in the control group results at the post-test. Furthermore, there are statistical
differences in the results of the experimental group. This shows the efficiency of the therapeutic
program in improving memory, from the statistical differences of results of the two groups, in
favour of the experimental group at the post-test. Finally, it is important to note that the
efficiency of this therapeutic program is fulfilled especially in oral communication.
Description
مقال
Keywords
الذاكرة, الطفل الأصم، الزرع القوقعي،البرنامج العلاجي، الإعاقة السمعية, memory; deaf child; cochlear implant; therapeutic program; hearing disability
Citation
بيزات,عمرية. تنمية الذاكرة و تطويرها لدى الطفل الأصم الحامل لزرع القوقعي. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 07 .ع4. 24/09/2021 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]