الخصائص السيكومترية لاستبانة تصورات الطلبة حول التقييم الإلكتروني
Loading...
Date
2021-03
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
الملخص: هدفت الدراسة إلى التحقق من الخصائص السيكومترية لاستبانة تصورات الطلبة حول التقييم الإلكتروني، وتم استخدام المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (402) طالباً وطالبة من طلبة جامعة السلطان قابوس، وتم التحقق من الصدق الظاهري لفقرات الاستبانة (13 فقرة)، وتوصلت نتائج التحليل العاملي الاستكشافي إلى أن الفقرات تشبعت على عامل واحد فقط بلغت قيمة جذره الكامن (7.54) مفسراً نسبة مقدارها (58.01%) من التباين الكلي للفقرات، وتم إيجاد صدق الاتساق الداخلي للفقرات، وتراوحت قيم معاملات ارتباط درجة كل فقرة مع الدرجة الكلية ما بين (0.55-0.83)، وجميعها دالة إحصائياً، أما نتائج التحليل العاملي التوكيدي فقد توصلت إلى استقرار البنية الكامنة للاستبانة، مما يشير إلى تمتع الأداة بمستوى مقبول من صدق البناء، وبلغ معامل ألفا لكرونباخ (0.93) وبلغ معامل ثبات الاستقرار (0.94)، مما يؤكد تمتع درجات الاستبانة بدلالات ثبات مقبولة. في ضوء هذه الدلالات نستنتج أن الاستبانة تتمتع بخصائص سيكومترية جيدة تجعلها أداة موثوقة يمكن استخدامها للتعرف على آراء الطلبة بشأن عملية التقييم الالكتروني في المقررات الدراسية. Abstract: The study aimed to verify the psychometric properties of the Questionnaire of
Students' Perceptions about Electronic Assessment. The descriptive research methodology was
used. The study sample consisted of (402) students from Sultan Qaboos University. The face
validity of the questionnaire's items (13 items) was established. The results of the exploratory
factor analysis showed that the items of the questionnaire loaded on one factor only (eigenvalue =
7.54) explaining (58.01%) of the total variance of the items. The internal consistency of the items
was also validated through statistically significant correlation coefficients between item score and
total score ranging between (0.55 – 0.83). Results of the confirmatory factor analysis showed the
stability of the underlying structure of the Questionnaire of Students' Perceptions about
Electronic Assessment, which indicates that the questionnaire has an acceptable level of construct
validity. The Cronbach alpha coefficient was (0.93) while the stability coefficient was (0.94),
which confirms that the questionnaire’ scores have acceptable levels of reliability. In light of the
indications of validity and reliability, it can be concluded that the questionnaire has good
psychometric properties that make it a reliable tool that can be used to identify students' opinions
about the electronic assessment process in the curricula.
Description
مقال
Keywords
تقييم الكتروني ; خصائص سيكومترية ; صدق ; ثبات ; تصورات الطلبة, electronic assessment; psychometric properties; validity, reliability; students’ perceptions
Citation
الخروصي,حسين. الوهيبي,إبراهيم. الخصائص السيكومترية لاستبانة تصورات الطلبة حول التقييم الإلكتروني. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 07 .ع2. 31/03/2021 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]