الضغوط النفــسـية وعلاقتها بالرضا الوظيفي
Loading...
Date
2021-03
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين الضغوط النفسية والرضا الوظيفي لدى اساتذة المرحلة الابتدائية، وتمت الدراسة وفق المنهج الوصفي، باعتباره الأنسب لوصف خصائص الظاهرة وجمع المعلومات عنها ومتابعتها مباشرة في الميدان للحصول على بيانات حقيقية، وكان ذلك بتطبيق استبيانين الأول خاص بالضغوط النفسية والمعد من طرف الباحث (محمد عطية الغامدي)، والثاني خاص بالرضا الوظيفي من إعداد الباحثين " جواد الشيخ خليل"و " عزيزة عبد الله شرير" على عينة قوامها (60) استاذ واستاذة من 3 ابتدائيات مقاطعة جندل( ابتدائية الأمير عبد القادر، بلوناس، بن زينة)، وقد تم اختيارها بطريقة عشوائية، وتوصلت الباحثة لعدد من النتائج بأنه: توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين الضغوط النفسية والرضا الوظيفي اساتذة المرحلة الابتدائية، لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الجنسين في الضغوط النفسية لأساتذة المرحلة الابتدائية، توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة 0.05 بين الجنسين في الرضا الوظيفي لأساتذة المرحلة الابتدائية لصالح الإناث . Abstract: : The current study aims to identify the relationship between psychological stress and
job satisfaction for teachers in elementary schools. The study was conducted based on the
descriptive approach, as it is considered the most convenient to describe the characteristics and
collect information on this phenomenon and directly supervise it on the field, in order to obtain
real data. Two questionnaires were applied, the first for psychological stress prepared by the
researcher "Mohamed Attia Al-Ghamdi", and the second for job satisfaction, prepared by
researchers "Jawad Sheikh Khalil" and "Aziza Sherir ”on a sample of sixty (60) teachers, and
other teachers from 3 elementary schools in Jandal Province (Elementary of Amir Abd el Kader,
Blonas, Ben Zina). The sample was randomly selected, and the researcher reached a number of
results :There are statistical differences between psychological stress and job satisfaction for
elementary school teachers. There are no statistical differences between the two sexes in
psychological stress for elementary school teachers. There are statistical differences the
significance level is 0.05 between the two sexes in job satisfaction for elementary school teachers
for the benefit of females.
Description
مقال
Keywords
ضغوط؛ ضغوط النفسية؛ رضا وظيفي, pressure; keyword; Psychological stress; Job Satisfaction
Citation
بناي,نوال. الضغوط النفــسـية وعلاقتها بالرضا الوظيفي. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 07 .ع2. 31/03/2021 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]