فوبيا المدرسة وعلاقتها بالتوافق الدراسي
No Thumbnail Available
Date
2020-06
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين فوبيا المدرسة و التوافق الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، والتعرف على الفروق بين الذكور والإناث و الفروق بين السنوات الدراسية في فوبيا المدرسة والتوافق الدراسي وقد استخدم فيها المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (100) تلميذا وتلميذة من المدارس الابتدائية بولاية الجلفة. تم استخدام استمارة فوبيا المدرسة لسلوى السيد سليمان ومقياس التوافق الدراسي ليونجمان ، وتم التأكد من صدقهما وثباتهما بتجريبهما على عينة استطلاعية، وجرت المعالجة الإحصائية باستخدام البرنامج الإحصائي . وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: توجد علاقة دالة إحصائيا بين فوبيا المدرسة والتوافق الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية كما أسفرت عن عدم وجود فروق دالة إحصائيا في فوبيا المدرسة والتوافق الدراسي حسب الجنس وحسب المستوى الدراسي على التوالي وأسفرت عن وجود فروق دالة إحصائيا في فوبيا المدرسة والتوافق الدراسي حسب المستوى الدراسي والجنس على التوالي. Abstract: The current study aims to know the relationship between school phobia and
academic compatibility among a sample of primary school pupils. The current study also aims to
identify the differences in school phobia and academic compatibility by gender variable and
academic years. The researchers used in this study the descriptive approach, and the study was
conducted On a sample consisting of (100) male and female students from primary schools in the
Wilaya of Djelfa.
As for the study tools, they were represented in the school phobia form for Salwa AlSayyed Suleiman and the Leungman academic compatibility scale, and their validity and
reliability were confirmed by experimenting with an exploratory sample, and statistical treatment
was carried out using the SPSS statistical program. The primary stage, as well as the absence of
statistically significant differences in the school phobia and academic compatibility by sex and by
level of school, respectively, and resulted in the presence of statistically significant differences in
school phobia and academic compatibility by academic level and Straight ns.
Description
مقال
Keywords
فوبيا المدرسة؛ التوافق الدراسي؛ تلاميذ المرحلة الابتدائية, school phobia, school compatibility, elementary school students
Citation
عون,علي. لهزيل,محمد. فوبيا المدرسة وعلاقتها بالتوافق الدراسي. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 06 ع3. 01/06/2020 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]