علاقة الذكاء الروحي بمستوى التحصيل الدراسي
No Thumbnail Available
Date
2019-10
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
ملخص: هدفت الدراسة للكشف عن العلاقة بين الذكاء الروحي ومستوى التحصيل لدى عينة من طلبة السنة الثالثة ( ل.م. د) بجامعة الوادي، ولتحقيق هذا الهدف استخدم المنهج الوصفي وطبقت الدراسة على عينة عشوائية قوامها (543) طالبا من شعب مختلفة، واستخدم كأداة لجمع البيانات : مقياس الذكاء الروحي لـ أرنوط (2007)المعدل من طرف الباحث، وباستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة أسفرت الدراسة على النتائج التالية:وجود علاقة ارتباطية إيجابية قوية بين الذكاء الروحي ومستوى التحصيل الدراسي، ووجود فروق في الذكاء الروحي تعزى لمستويات التحصيل (مرتفع- متوسط- منخفض) ولصالح أعلى مستوى ،وتوصلت الدراسة أيضا إلى أنه يمكن التنبؤ من أبعاد الذكاء الروحي بمستوى التحصيل الدراسي لدى عينة من طلبة الجامعة . Abstract: This study aimed to reveal the relationship between spiritual intelligence and the level
of academic achievement in a sample of third year students (LMD) at the University of El Oued.To
achieve this goal we used the descriptive method and the study applied Arnott's Spiritual
Intelligence Scale (2007), adjusted by the researcher, on a random sample of (543) students from
different branches.After using the appropriate statistical methods, the study found the following
results: a strong positive correlation between spiritual intelligence and the level of academic
achievement, there were differences in spiritual intelligence attributed to the levels of academic
achievement (high-medium- low) in favor of the highest level.The study also found that it is
possible to predict the level of academic achievement from the dimensions of spiritual intelligence
amonga sample of university students.
Description
مقال
Keywords
الذكاء الروحي ; التحصيل الدراسي ; الطالب الجامعي, Spiritual Intelligence; Academic Achievement ; University Student.
Citation
سواكر,رشيد. علاقة الذكاء الروحي بمستوى التحصيل الدراسي. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 05 ع3. 01/10/2019 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]