مشروع الحياة لدى المراهقين المعاقين بصرياً
No Thumbnail Available
Date
2019-10
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن مشروع الحياة لدى المراهقين المعاقين بصرياً؛ وبالاعتماد على المنهج الوصفي الاستكشافي أجريت الدراسة على ثلاثون (30) مراهقاً معاقاً بصرياً بولاية الوادي، تم استخدام استمارة معلومات لجمع بيانات الدراسة، والنسب المئوية للمعالجة الإحصائية؛ دلّت النتائج على ما يلي: - لا يوجد لدى المراهقين المعاقين بصرياً اختيار مهني في إطار مشروع الحياة. - لا يوجد لدى المراهقين المعاقين بصرياً كفايات بناء مشروع الحياة. وعليه؛ وفي ضوء نتائج الدراسة تمت التوصية بضرورة تبني برامج تربية الاختيارات التي يمكن من خلالها تنمية الكفايات التي تساعد المعاقين بصرياً على بناء مشروع الحياة.Abstract: This study aims to reveal the project of life for visually impaired adolescents. The study
was conducted on thirty (30) visually impaired adolescents depending on descriptive exploratory
approach in the state of Eloued, Information worksheet was used for collecting the data of the study
and the percentages of statistical processing. The resulted showed that:
- The visually impaired adolescents do not have professional choice in the project of life.
- The visually impaired adolescents do not have competencies to build the project of life.
Therefore, in the light of the results of the study, it was recommended to adopt the educative
programs of the choices through which the development of competencies that help the visually
impaired to build the project of life.
Description
مقال
Keywords
مشروع الحياة؛ الكفايات؛ الهوية المهنية؛ الاستكشاف؛ الاستقلالية؛ الإعاقة البصرية, The project of life; professional identity; exploration; independence; the visually impaired
Citation
بريك,نبيلة. مشري,سلاف. مشروع الحياة لدى المراهقين المعاقين بصرياً. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 05 ع3. 01/10/2019 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]