الدعم الاجتماعي المُدرك وعلاقته بالذكاء الأخلاقي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي
No Thumbnail Available
Date
2019-12
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مستوى الدعم الاجتماعي المُدرك وعلاقته بالذكاء الأخلاقي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في المدارس الحكومية التابعة لمديرية البادية الشمالية الشرقية، تكونت عينة الدراسة من (500) طالباً وطالبة تم اختيارهم بالطريقة العنقودية العشوائية، ولتحقيق أهداف الدراسة، تمّ استخدام مقياس الذكاء الأخلاقي المطوّر من قبل ابو عواد (2011)، ومقياس الدعم الاجتماعي المُدرك المطوّر من قبل أبو غزال (2009). وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الذكاء الأخلاقي ومستوى الدعم الاجتماعي المُدرك لدى طلبة الصف العاشر الأساسي كان متوسطاً، كما أظهرت النتائج عدم وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الدرجة الكلية للذكاء الأخلاقي والدرجة الكلية للدعم الاجتماعي المُدرك. وكشفت نتائج الدراسة عن علاقة موجبة دالة بين التمثل ودعم المعلمين، وعلاقة موجبة دالة بين الضمير وضبط النفس من جهة وكل من دعم الوالدين ودعم الزملاء من جهة اخرى، وعلاقة موجبة بين العدل ودعم الزملاء. وارتبط التسامح ايجابياً بكل من دعم المعلمين ودعم الزملاء.Abstract: This study aims to investigate the perceived social support level and its relationship with
the moral intelligence among tenth grade students in governmental schools of the Directorate of
Northeast Badia, Jordan. The sample of the study consists of (500) students and were where chosen
by using the cluster random sample technique. 'Moral Intelligence Scale' developed by Abu Awad
(2011) and the 'Perceived Social Support Scale' developed by Abu Ghazal (2009) were used in this
study. The study results showed that the level of moral intelligence and the level of perceived social
support among the students were at intermediate levels. Also, the study results indicated that there
is no statistically significant correlation between the total degree of moral intelligence and the total
degree of Perceived social support. The results revealed a significant positive relationship between
assimilation and support from teachers and positive relationships between conscience and selfcontrol from one side and support from both parents and colleagues from other side. Similarly,
there was a positive relationship between justice and support from colleagues while the tolerance
was positively associated with support from both teachers and colleagues.
Description
مقال
Keywords
الذكاء الأخلاقي، الدعم الاجتماعي المُدرك، الصف العاشر, Moral intelligence; Perceived Social Support; Tenth Grade Students
Citation
العظامات,عمر. العلوان,احمد. الدعم الاجتماعي المُدرك وعلاقته بالذكاء الأخلاقي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 05 ع02. 12/08/2019 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]