تحقق معايير الحد الأدنى للتعليم في حالات الطوارئ
Loading...
Date
2019-08
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن تحقق معايير الحد الأدنى للتعليم في حالات الطوارئ أثناء فترة الحرب في اليمن من وجهة نظر القيادات التربوية في محافظة ذمار، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، ولتحقيق هدف الدراسة تم تطبيق استبانة تضم (80) معياراً لقياس تحقق الحد الأدنى للتعليم موزعة على خمسة مجالات على عينة عشوائية طبقية مكونة من (279) من القيادات التربوية بمحافظة ذمار. وأظهرت نتائج إحصاءات عدم تحقق معايير الحد الأدنى للتعليم بشكل عام، وأظهرت النتائج عدم تحقق المعايير الخاصة بأربعة مجالات: (المعايير الأساسية - التعليم والتعلّم - سياسة التعليم - المعلمون والعاملون بالمؤسسات التعليمية)، في حين أظهرت النتائج تحقق معايير مجال واحد هو مجال الوصول إلى التعليم وبيئة التعلّم، كما أظهرت نتائج هذه الدراسة وجود فروق دالة بين متوسطات تقديرات أفراد العينة تبعاً لمتغير مكان العمل على مستوى المعايير ككل وكذلك على مستوى مجالي (الوصول إلى التعليم وبيئة التعلّم - المعلمون والعاملون بالمؤسسات التعليمية) وكانت هذه الفروق لصالح الريف.Abstract: The aim of this study was to investigate meeting of the minimum educational standards
in the case of emergency (INEE) during the war in Yemen from the viewpoint of the educational
leaders in Thamar Governorate. The study applied the descriptive method to achieve the aim of the
study and a Questionnaire was used which consisted of (80) standards listed in five fields. The
Questionnaire distributed on a randomly stratified sample consisted of(379) of the educational
leaders in Thamar governorate. The results of the statistical tool(Bayes Factor) showed that the
minimum standards for education, in emergency situations(INEE), were not checked in general.
Furthermore, the results revealed the absence of the four standards: (basic standers– education and
learning– educational policy– teacher and staff in educational institutions). However, the results
indicated that the standards related to the access to education and learning environment were met.
In addition to that the results of the study showed that there were statistically significant differences
between the sample estimate averages due to the workplace variable for the standards as whole and
for the fields of(education and learning environment – teacher and workers in educational
insinuations) and these differences were in the favor of the countryside.
Description
مقال
Keywords
معاييرالحرب في اليمن .معايير الحد الأدنى للتعليم في حالات الطوارئ, Minimum standards for education in emergency situations(INEE); The war in Yemen
Citation
محمد الحجيلي,نصر. أحمد ناصر الهدور,زيد. تحقق معايير الحد الأدنى للتعليم في حالات الطوارئ. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 05 ع02. 12/08/2019 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]