JEP_Vol 02 N 01

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/14332

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 9 of 9
  • Item
    المصطلح اللّسانيّ و دوْره في تسْهيل تعلّم اللّسانيّات
    (University of El-oued, 2017-11-15) موساوي, عبد العالي
    شهدت ستّينات القرن الماضي ولادة اتّجاه جديد في حقل الدّراسات اللّغويّة العربيّة , استحقّ أن يُميّز باسم خاصّ و هو"اللّسانيات" , فاقتضى الأمر بيان حدود هذا العلم وإنشاء مصطلحات خاصّة به تساعد على ضبط مفاهيمه وتصنيف ظواهره ,ليسهل بذلك تعليمه وتعلّمه. ذلك أنّ المصطلح اللّساني أرقى ما تصل إليه اللّغة في تشكيل مفاتيح علومها والتّعبير عن مفاهيمها بطرق تجعل التّفاهم ممكنا, والتّواصل سهلا.إلا أنّ الاضطراب الواقع حوله في عدم ضبطه في التّعليم العالي حاليّا, أو الكتابات اللّسانيّة العربيّة. حوّله عقبة كؤودا لتلقّي اللّسانيات.و ذلك راجع إلى تعدديّة المناهج المتّبعة في صوغه. وأيّ اضطراب أو خلل في إطلاق المصطلحات أو عدم مراعاة مفاهيما ومجموعتها وأنظمتها، أو عدم التّنسيق الكامل المسبق في وضع المصطلحات يؤدّي إلى الخلط، و صعوبة الدّرس اللّسانيّ بكل فروعه المعرفيّة و المنهجيّة، التي يتلّقاها الطّالب الجامعي. The sixties of the last century witnessed the birth of a new trend in the field of Arabic language studies, which deserved to be distinguished by a special name, "Linguistics", which required the definition of the boundaries of this science and the establishment of specific terms that help to control its concepts and classification of phenomena, . The linguistic term is the finest language in the formation of the keys to science and expression of concepts in ways that make understanding possible, and communication is easy. However, the turmoil surrounding him in the lack of control in higher education now, or the writings of the Arabic language. Around which he found a major obstacle to receiving linguistics. This was due to the plurality of the methods used in its formulation. Any confusion or malfunction in the launch of terminology or lack of respect for concepts, group and systems, or lack of full coordination in the pre-development of terminology leads to confusion, and the difficulty of linguistic lesson in all branches of knowledge and methodology, received by university students
  • Item
    مفهوم التواصل بين التراث البالغي العربي وعلماء اللغة المحدثين
    (University of El-oued, 2017-11-15) حمدان, سليم
    يهدف هذا المقال إلى الوقوف على مفهوم التواصل في التراث البالغي العربي، من خالل العناصر الستة للعملية التواصلية ، وذلك من خالل تعاريفهم للبالغة وعلومها مما يبين أنهم انتبهوا إلى الوظيفة التواصلية للغة ، والتي أعطوها السمة الجماعية والضرورية في حياة اإلنسان والمقال في عمومه هو جواب على تساؤلين هما : - كيف حدد البالغيون مفهوم التواصل؟ - وما مفهومه عند علماء اللغة المحدثين؟ Cet article vise à s’arreter sur le concept de communication dans le patrimoine rhétorique arabe au travers des six éléments du processus de communication ; et ce d’après leurs définitions de la rhétorique et ses sciences. A qu’ils ont porté attention à la fonction communicative de la langue, et ils lui ont attribué un caractère collectif et nécessaire dans la vie humaine ; l’article en général est une réponse à deux questions : -Comment les rhétoriciens déterminent le concept de communication ? -Et quelle est connotation chez les linguistes modernes ?
  • Item
    الأفعال الكلامية في رسالة الشيخ أحمد التجاني مقاربة تداولية حجاجية
    (University of El-oued, 2017-11-15) تجاني, أمينة
    يتناول هذا البحث دراسة الأفعال الكلاميّة من منظور تداولي حجاجي ، متّخذا من رسالة الشّيخ أحمد التّجاني أنموذجا له، سعيا لاستكشاف الأفعال الكلاميّة الموظفة في الرّسالة والأثر الذي أحدثته في المتلقي، والدّور الذي لعبته في الـتأثير، ومن ثَمّة التّغيير الذي حققته في الواقع الوجودي سواء على مستوى الفكر أو السلوك ، ومدى نجاعة الشّيخ في الحجاج وتحقيق الإقناع. The acts of language in the letter of Eshikh Ahmed Tidjani This paper examines the acts language in the letter of Esheikh Ahmed Tidjani , in an effort to explore the acts langage employee in the letter and the impact caused by the receiver, and the role it has played in effect, and there is a change made by actually existential both at the level thought or behavior.
  • Item
    Towards A New Ict Policy In Higher Education
    (University of El-oued, 2017-11-15) Nesba, ASMA; DJERIBIA, BRAHIM
    The present research aims at evaluating the existing ICT integration policy at the department of English in El- Oued university. Education policymakers are aware of the necessity of ICT integration into higher educational settings. Study was then conducted on third year students of English to explore further the reasons behind their unfamiliarity with using ICT facilities in learning. A direct observation as well as a semi- structured interview were used as the data gathering tools. Research findings reveal that most of the respondents use ICT for leisure purposes and for maintaining social relationships through the different social media forms rather than using them for educational purposes. يهدف هذا البحث إلى تقييم سياسة إدماج تكنولوجيا المعلومات واالتصاالت الحالية في قسم اللغة اإلنجليزية في جامعة الوادي. حيث يدرك أصحاب القرار في مجال التعليم ضرورة إدماج تكنولوجيا المعلومات واالتصاالت في األوساط التعليمية العليا. ومع ذلك، بعد تكليف طالب السنة الثالثة بواجبات في شكل بحوث تقدم شفاهيا ، الحظ الباحثون أن الطالب كانوا غير مرتاحين أثناء استخدام تكنولوجيا المعلومات واالتصاالت في الصف. واستخدمت المالحظة المباشرة والحوار المنظم كأدوات للبحث لجمع البيانات. كشفت نتائج البحث أن معظم المجيبين يستخدمون تكنولوجيا المعلومات واالتصاالت ألغراض الترفيه والحفاظ على العالقات االجتماعية من خالل وسائل التواصل االجتماعي المختلفة بدال من استخدامها ألغراض تعليمية. ولذلك كان هناك اقتراح بإعادة النظر في سياسة إدماج تكنولوجيا المعلومات واالتصاالت الحالية من خالل توفير التدريب المناسب لألساتذة لتدريس المواد التي تستخدم تكنولوجيا المعلومات واالتصاالت بشكل مناسب في الفصول الدراسية، من خالل التدريس المرتكز على الحاسوب والتعليم المرتكز على اإلنترنت
  • Item
    The Efficiency Of Implementing The Interpretive Perspective In Teaching English In Algeria; Case Of Middle And High School Textbooks
    (University of El-oued, 2017-11-15) BETKA REZIG, NADIA
    The Algerian English textbooks designed for middle and high school levels present the cultural information about the foreign language speaking communities through an interpretive perspective or a trans-cultural information using universal categories of human behavior and the learner is expected to relate and interpret the information and evaluate it. If the learner is not provided with a key to interpret phenomena with the local culture, the interpretive approach outcomes cannot be fulfilled and the learner will be introduced to much knowledge without learning a specific information. Les manuels algériens d’anglais conçus pour les moyens et les lycées présentent les informations culturelles sur les communautés de langue étrangère dans une perspective interprétative ou transculturelle utilisant des catégories universelles de comportement humain. L’apprenant est supposé relier et interpréter les informations. Si l'apprenant ne dispose pas d'une clé pour interpréter les phénomènes avec la culture locale, les résultats de l'approche interprétative ne peuvent pas être remplis et l'apprenant se familiarisera avec beaucoup de connaissances sans apprendre une information spécifique.
  • Item
    L’histoire En Fiction Chez Isabelle Eberhardt : Dire L’impensé Et Raconter L’indicible Dans « Au Pays Des Sables »
    (University of El-oued, 2017-11-15) Chihani, OUASSILA
    Truth and fiction an important role in the literature, has endangered the truth to swear imagination the most important roles to contribute to the transfer of many of the pictures beautiful scenes and distinctive as long as a country has suffered the worst of isolation and the persecution of colonial and that the filming geographical nature and its living conditions with shed light on its history and the ideas of its population and traditions of different form and weight with writer habits this flight contributing in keeping social inherited almost where in a few and the absence of some of the media at the time. I want to point out that relied upon as a historical document that would provide the reader and libraries to you from the historical information that may have the sources did not address other historical documentaries. تتوارى الحقيقة ليؤدي الخيال أهم األدوار حتى يساهم في نقل الكثير من الصور الجميلة والمشاهد المميزة لبلد طالما عانى األم ّرين من عزلة و اضطهاد استعماري وذلك بتصوير طبيعته الجغرافية وظروفه المعيشية مع إلقاء الضوء على تاريخه وأفكار سكانه وعادات وتقاليد مختلفة الشكل والوزن مع عادات كاتب هذه الرحلة فأسهم بذلك في حفظ موروث اجتماعي يكاد يندثر في قلة وغياب بعض وسائل اإلعالم آنذاك. أردت من خالل هذه الطرح أن أشير إلى دور قصص ايزابيل ابرهاردت في حفظ الموروث االجتماعي وأردت كذلك أن أوضح أن باإلمكان االعتماد عليها كوثيقة تاريخية من شأنها تزويد القارئ و المكتبات بكم من المعلومات التاريخية التي ربما لم تتطرق لها المصادر التوثيقية التاريخية األخرى. هو طرح أدبي ذا طابع اجتماعي وإنساني القصد منه التعريف بمصدر محلي للتاريخ االجتماعي يعرض الكثير من الحياة االجتماعية
  • Item
    L’apprentissage De La Lecture Au Cycle Primaire
    (University of El-oued, 2017-11-15) CHERIET, AMINA
    Résumé Apprendre à lire est une étape essentielle et importante pour les jeunes apprenants dans leur parcours scolaire, vu que la réussite à l'école et dans la vie dépend en grande partie de la maîtrise de la lecture. D'ailleurs, la lecture est le meilleur moyen permettant à l’apprenant d’élargir son vocabulaire, sa connaissance et d’acquérir des compétences langagières telles que l'écoute attentive et la compréhension. Given that success in school and in life, in general, depends largely on the mastery of reading. Learning to read is an essential and important step for young learners in their educational life. Moreover, reading is the best way for the learner to improve and expand his vocabulary, his knowledge and to acquire language skills such as listening and understanding.
  • Item
    Récit écrit/récit Filmique : Une Lecture Comparative Cas De « La Belle Au Bois Dormant » Des Frères Grimm Et « Maléfique » De Robert Stromberg
    (University of El-oued, 2017-11-15) Bouari - Benalia, Halima-ferdous
    Le présent article porte sur le phénomène de l'adaptation cinématographique des contes de fées. Il s’agit d’une lecture comparative visant à extraire les points de ressemblance et les points de différence entre le récit écrit « La Belle au bois dormant » des frères Grimm et le récit filmique « Maléfique » de Robert Stromberg afin de déterminer le type de l’adaptation en question. يدرس هذا المقال ظاهرة االقتباس السينمائي من األساطير )قصص الجنيات(، ومن خاللها حاولنا تطبيق قراءة مقارنة تمكننا من استخراج نقاط التشابه ونقاط االختالف بين القصة المكتوبة " الجميلة النائمة" لألخوين غريم، والقصة الفيلمية "ماليفيك" لروبرت سترومبارغ بهدف تحديد نوع االقتباس، موضوع الدراسة
  • Item
    ’article De Recherche Scientifique : Quel Parcours Et Quelles Contraintes ?
    (University of El-oued, 2017-11-15) BEYAT, ASMA
    L’article de recherche est l’un des canaux cruciaux de la communication scientifique écrite permettant la diffusion d’un ensemble de résultats issus d’une activité de recherche, de réflexion et d’analyse. Dans cet article, nous mettons l’accent sur les différentes étapes par lesquelles passe la publication d’un article ainsi que les différentes contraintes auxquelles le chercheur peut faire face. يعتبر المقال البحثي إحدى القنوات الهامة في التواصل العلمي بشكله المكتوب والتي تساعد في نشر مجموعة من النتائج المتحصل عليها من خالل النشاط البحثي والتحليلي. في هذا المقال نركز على مختلف المراحل التي من خاللها يمر نشر المقال إضافة إلى مختلف المعوقات التي يمكن أن يمكن ان يواجهها الباحث.