JSSR_Vol 09 N 03

Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/25210

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 18 of 18
  • Item
    The Family Climate And Its Relationship To Aggressive
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) Benaissa, Elhouari; Izidi, Karima
    The current study to investigate the issue of family climate and its relationship to aggressive behavior among children with psychosomatic disorders. 1- the purpose of the research role of the family in influencing the health of children (Is there a relationship between the family climate and the aggressive behavior of children psychosomatics?), 2- relied on the descriptive approach and the study sample included 142 children suffering from psychosomatic disorder with a mean age of 14.09 and a standard deviation of 02,808. The study relied on two questionnaires "family climate and aggressive behavior" to collect data, and the statistical treatment was done by relying on SPSS-23 and statistical methods. 3- The results showed that the family climate of the children psychosomatics is characterized by conflict and disintegration in its various manifestations,, and that there is a negative correlation between the dimensions of the family climate and the dimensions of aggressive behavior among the study sample
  • Item
    واقع العدالة الاجتماعية المدرسية وتربية المواطنة في النظام التربوي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) بليردوح, كوكب الزمان
    ملخص: طرأ على المجتمع الجزائري في العقدين الماضيين تغيرات هائلة أثرت على النظم الاجتماعية المختلفة والقطاعات المحلية المتعددة، و الأنساق القيمة المتأصلة، وكانت المدرسة أعظم القطاعات وأول النظم التي نالتها هذه التغيرات؛ لذا كان الهدف من هذه الدراسة البحث عن واقع العدالة الاجتماعية المدرسية و تربية المواطنة في النظام التربوي الجديد، هذا طبعا من خلال تمثلات معلمي المدرسة الابتدائية. ولتحقيق ذلك استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي، على عينة مقصودة موجهة مكونة من 30 معلم، طبقت عليهم تقنية الاستحضار التسلسلي. وتوصلت هذه الدراسة إلى نتائج تؤكد صحة فرضيات البحث. Abstract: In the past two decades, Algerian society has intervened great changes that affected the various social systems, the multiple local sectors, and the inherent value systems. The school was the greatest sectors and the first systems that affected by these changes. So the aim of this study was to search for the reality of school social justice and citizenship education in the new educational system, of course through the representations of primary school’s teachers. In order to achieve this aim, we used a descriptive, analytical method, on an oriented purposive sample composed 30 teachers. The evocation hierarchical technic was applied to them. This study reached to results that confirm the validity of the hypotheses.
  • Item
    مدخل للهوية المهنية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) برناوي, بيه; مدور, مليكة
    هدفت هذه الدراسة إلى تسليط الضوء عن الهوية المهنية، وذلك من خلال التعرف على الهوية المهنية ومكوناتها ومجالاتها ورتب تشكلها، باعتبار أن الهوية نقطة انطلاق نحو الاستقلالية الضرورية لنمو السوي في المراحل العمرية، كما أنها تعبر عن حالة اختبار وتجريب الأدوار الممكنة والتي تتناسب مع قدرات الفرد واستعداداته وصيرورة ذلك في المستقبل. Abstract: This study aimed to shed light on the professional identity, through the identification of the professional identity, its components, fields and the ranks of its formation, considering that the identity is a starting point towards the independence necessary for the growth of normal in the age stages, and it also expresses the state of testing and experimenting with possible roles that are commensurate with the capabilities of the individual And its preparations and its occurrence in the future.
  • Item
    محددات صحة الأطفال دون سن الخامسة بالجزائر من خلال: مسح 2012-2013
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) بوخلخال, علي; شعلاني, صلاح الدين
    تشكل قضايا الصحة البيئية مصدر قلق رئيسي لكل من البلدان المتقدمة والنامية على سواء، والمخاطر البيئية في الدول النامية ترتبط ارتباطا وثيقا بانعدام التنمية مثل عدم الحصول على مياه الشرب المأمونة وعجز البنية التحتية للصرف الصحي وتدني مستويات النظافة والتلوث بأشكاله. وعلى غرار البلدان النامية لا تزال معدلات الإصابة بالإسهال لدى الأطفال دون سن الخامسة بالجزائر مرتفعة؛ ويعد السبب الرئيسي في دخول هذه الفئة للمستشفى حسب وزارة الصحة، ويعتبر من أخطر الأمراض التي تصيب الأطفال دون سن الخامسة المؤدية للوفاة لهذه الفئة من السكان، لهذا حاولنا دراسة محددات صحة الأطفال دون سن الخامسة اعتمادا على تحليل بيانات مسح 2012-2013 لوزارة الصحة والسكان وإصلاح المستشفيات. Abstract: Environmental health issues are a major concern for both developed and developing countries alike, and environmental risks in developing countries are closely related to the lack of development, such as the lack of access to safe drinking water, inadequate sanitation infrastructure, and the low levels of cleanness and pollution with all its kinds. Similar to developing countries, rates of diarrhea among children under the age of five in Algeria are still high. According to the Ministry of Health, diarrhea is the main reason behind this group’s entering to the hospital. It is considered one of the most dangerous diseases that affect children under the age of five that can lead to death for this group of the population. So, we attempted to study the determinants of the health of children under the age of five based on the analysis of the 2012-2013 survey data conducted by the Ministry of Health, Population and Reform Hospitals.
  • Item
    متطلبات تحقيق التميز الدراسي في التعليم الجامعي في ضوء نظرية هرم الحاجات
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) عتوته, صالح; مزوز, عبدالحليم
    تهدف هذه الورقة العلمية إلى الكشف عن أهم متطلبات التميز الدراسي التي يجب أن يعززها الفعل التعليمي والتي يمكن أن تساعد الطالب الجامعي في تحقيق أهدافه الدراسية، ويعمل على تحقيقها في التعليم الجامعي، من خلال توفير العوامل الذاتية والموضوعية المساعدة على ذلك، ومن بين هذه العوامل الإرشاد النفسي والتربوي والذي يعتبر من الشروط الموضوعية الذي سوف يساهم تعزيز دوره في البيئة التعليمية بلا شك في تهيئة الطالب وتنمية قدراته نحو تحقيق التميز والإتقان، ذلك أن التعليم عملية نشوئية ارتقائية، وأن الطالب لديه القدرة على تجاوز الصعوبات والعمل على تحقيق الهدف، وأن هذا الهدف يتمركز حول الحاجة الطالب لتحقيق السمو الذاتي كما فسرته نظرية هرم الحاجات. Abstract: This scientific paper aims to reveal the most important requirements for academic excellence that must be strengthened by the educational act and which can help the university student achieve his academic goals, and work to achieve them in university education, by providing the subjective and objective factors that help in this, and among these factors is guidance The psychological and educational process, which is considered one of the objective conditions, will undoubtedly contribute to strengthening its role in the educational environment in preparing the student and developing his capabilities towards achieving distinction and mastery, as education is an evolutionary and progressive process, and that the student has the ability to overcome difficulties and science to achieve the goal, and that this goal is centered around the student's need to achieve self -transcendence as explained by the needs hierarchy theory.
  • Item
    دور وسائل الاتصال الحديثة في التنشئة الاجتماعية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) غوافرية, رشيدة; بوعالية, شهرزاد
    أصبحت وسائل الاتصال تلعب دورا مهما في عملية التنشئة الاجتماعية، حيث تقدم مواد علمية وثقافية متنوعة من خلال المسرح والسينما والإذاعة المرئية والمسموعة والصحف والمجلات المختلفة والانترنت،فسهولة استخدامها، وما تحمله من مثيرات جذابة ومؤثرات فاعلة جعلها تؤخذ مكانة مرموقة داخل لمجتمعات الإنسانية ، لدا جاءت هده المداخلة من اجل التعرف على دور وسائل الإعلام في التنشئة الاجتماعية. Abstract: The means of communication play an important role in the process of socialization, where it provides a variety of scientific and cultural materials through theater, cinema, radio and television, radio, newspapers and magazines and the Internet, the ease of use and the loads of attractive stimuli and effective influences make it take a prominent place within the societies of humanity, when it came This intervention in order to identify the role of the media in socialization .
  • Item
    دور اللّعب في تحقيق الصّحة النّفسية للطفل
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) دولة, خديجة
    يعتبر اللّعب ضرورة بيولوجية مهمة تتم به عملية النّمو، والتّطور يكتسب به الطفل مهاراته الحركية، ويتقوى جسمه، ويقوم بعمليات معرفية من استطلاع، واكتشاف، واستدعاء للصور الذهنية، والرموز، والمفاهيم. فهو وسيلة للتعبير عن الذات، والكشف عن قدراتها، ومواهبها، وهو رمز الصّحة العقلية، والنّفسية، والجسدية للطفل الذي يمارسه. حيث أنّ التّمتع بالصّحة النّفسية في سن الرّشد، يتوقف إلى حد بعيد على الطفولة. الّتي يجب تجاوز مختلف مراحلها بنجاح. لذا هدف بحثنا لإبراز دور اللّعب في تحقيق الصّحة النّفسية للطفل. تطرقًا لماهية الصّحة النّفسية، وفوائد اللعب، ووظائفه، ثم التّناول لدور اللّعب في صحة الطفل النّفسية. ومن أهم ما اقترحناه توعية أفراد المجتمع بأهمية اللّعب، والتأكيد على دوره في النمو السليم للطفل، وتشجيع الهيئات العلمية لإجراء البحوث والدراسات في مجال اللعب، وتزويد المدارس بساحات، وقاعات مخصصة للّعب. Abstract Play is an important biological necessity in which the process of growth and development, the child acquires his motor skills, his body is strengthened, and performs cognitive processes of reconnaissance, discovery, and recall of mental images, symbols, and concepts. It is a means of self-expression, revealing its abilities, and its talents, a symbol of mental, psychological, and physical health of the child, practiced by him. The enjoyment of mental health at the age of majority depends to a large extent on childhood. That you must successfully bypass its various stages. So, our aim is to highlight the role of play in achieving the child's mental health. Address what mental health, the benefits of play, and its functions, and then take part in the role of play in the child's mental health. The most important thing we have proposed is to educate the community about the importance of play, to emphasize its role in the healthy development of the child, to encourage scientific bodies to conduct research and studies in the field of play, and to provide schools with squares and play halls.
  • Item
    دور الحركة الكشفية في تنمية القيم الاجتماعية لدى الكشافين من وجهة نظر القادة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) الأشهب, عبدالسلام; باللموشي, عبدالرزاق; لوحيدي, فوزي
    تهدف هذه الدراسة للتعرف على دور الحركة الكشفية في تنمية القيم الاجتماعية لدى الكشافين, وهو ما يساعد هذه المؤسسة أو الحركة في استقطاب عدد أكبر من الأفراد وتنمية قدراتهم روحيا وفكريا وبدنيا واجتماعيا, ليكونوا مواطنين صالحين داخل المجتمع, من خلال غرس المبادئ الاسلامية والقيم الاجتماعية, حيث قمنا في هذه الدراسة بالتطرق إلى تمهيد عام حول موضوع الحركة الكشفية والقيم الاجتماعية, ومن ثم تطرقنا إلى المعالجة النظرية للدراسة من خلال عنصريْ الحركة الكشفية والقيم الاجتماعية, وبعدها انتقلنا إلى معالجة الموضوع ميدانيا, من خلال الاجراءات المنهجية وتحليل النتائج ومناقشتها, ثم ملخص عرضنا فيه النتائج العامة التي توصلنا إليها, مستخدمين في ذلك الاستبيان كأداة لجمع البيانات, وبعد الدراسة والتحليل أسفرت دراستنا على أن الحركة الكشفية تساهم بدرجة كبيرة في تنمية القيم الاجتماعية لدى الكشافين (بفوج الحرية الكشفي –بلدية ورماس). Abstract: This study aims to identify the role of the scout movement in developing the social values of scouts, which helps this institution or movement in attracting more individuals and developing their capabilities spiritually, intellectually, physically and socially, to be good citizens within society by inculcating Islamic principles and social values, Where in this study we dealt with a general introduction on the topic of the Scout Movement and social values, Then we dealt with the theoretical treatment of the study through the two elements of the Scout Movement and social values, and then we moved on to dealing with the subject in the field. Through methodological procedures, results analysis and discussion, Then a summary in which we presented the general results that we reached, using that questionnaire as a tool to collect data, After study and analysis, our study resulted in the fact that the scout movement contributes significantly to the development .)of social values among scouts (With the Freedom Scout Regiment - Ourmas Municipality
  • Item
    دراسة مستوى الوعي الثقافي الترويحي الرياضي لدى طلبة الجامعة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) بن شمسة, العيد
    هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى الوعي الثقافي الترويحي الرياضي لدى طلبة الجامعة ولاية تيارت، ومعرفة الفروق في مستوى الوعي الثقافي الترويحي الرياضي تبعا لمتغير الممارسة للأنشطة الترويحية الرياضية، اعتمد الباحث على المنهج لوصفي بالدراسة التحليلية، وتم اختيار العينة بالطريقة الطبقية العشوائبة وبلغت (250) طابا وطالبة، واستخدم الباحث استبيان خاص بالوعي الثقافي الترويحي. وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الوعي الثقفي الترويحي الرياضي لدى الطالب الجامعي يتميز بدرجة متوسطة وأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الوعي الثقافي الترويحي الرياضي لدى طلبة الجامعة ولصالح الممارسين للأنشطة الترويحية الرياضية، وعليه يوصي الباحث بضرورة الاهتمام بالأنشطة الترويحية الرياضية، والعمل على تنميتها وتفعيلها لدى الطلبة، لما لها من دور بالغ في مستوى الوعي الثقافي الترويحي الرياضي للطلبة. Abstract: The study aimed to know the level of cultural recreational sports awareness among the students of the University of Tabart, and to know the differences in the level of cultural recreational sports awareness according to the practice variable of recreational sports activities, the researcher relied on the descriptive method of analytical study, and the sample was selected by stratified random method and reached (250) students The researcher used a questionnaire on recreational cultural awareness. The results of the study showed that the level of cultural recreational sports awareness among university students is characterized by a medium degree, and that there are statistically significant differences in the level of cultural recreational sports awareness among university students and for the benefit of practitioners of sports recreational activities, and therefore the researcher recommends the need to pay attention to recreational sports activities, and work to develop and activate them Students, because of their role in the level of cultural awareness of recreational sports for students.
  • Item
    تفعيل المكتبة لتنمية عادة القراءة لدى أطفال المدارس
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) عبادة, شهرزاد; الصيفي, جميلة
    ملخص: أدركت مختلف دول العالم أنّ القراءة مفتاح من مفاتيح تقدم الأمم والمجتمعات مبكرا، وعملت جاهدة على نشر ثقافة القراءة في المجتمعات المحلية والدولية بطرق مختلفة، تتوافق إلى حد ما مع الوسائل المتاحة في كل فترة من الفترات. ونظرا للتطورات التقنية القائمة على التفاعل والصورة اليوم، فقد تأثر فعل القراءة بذلك، وقد اتجه الخبراء نحو انتهاج استراتيجيات مدروسة في المؤسسات التثقيفية والتعليمية، تقوم أساسا على احتياجات وسلوكيات الأطفال المتنوعة لتفعيل القراءة للتعلم والتثقف بالمتعة. ولهذا حاولت العديد من الدول أن تحث أبناءها على القراءة النافعة، بطريقة ممتعة تختلف عن الأساليب القديمة الراكدة، من خلال تأسيس بعض المبادرات الوطنية التي تهدف إلى نشر فعل القراءة وتشجع الأطفال على ممارستها برغبة، ويهدف هذا المقال إلى الكشف عن هذه المبادرة، من خلال تعريفها، تحديد أهدافها، ثم إبراز الاستراتيجيات المعتمدة لتطبيقها في المدارس الابتدائية والثانوية. Abstract: Various countries recognized that reading is a key to the early progress of communities, and worked hard to spread the culture of reading in different ways with the means available at each period. Now the act of reading is influenced by technological developments based on interaction and image, and experts have moved towards deliberate strategies in educational institutions, based on the needs and behaviours of children to activate pleasure reading for learning. That is why in many countries, they incite their children to read with pleasure. READ @ School, is an initiative which was supervised by the National Library Board (NLB) of Singapore. This article aims to presenting this initiative, defining its objectives, and then to highlight the strategies adopted for its application in primary and secondary schools.
  • Item
    المسؤولية الاجتماعية و أخلاقيات العمل دراسة مفاهيمية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) يعقوب, سالم; قواسمية, العلمي
    تعتبر المسؤولية الاجتماعية احد الأهداف التي يسعى الأفراد و كذلك المنظمات الى محاولة تحقيقها ، نظرا للدور الكبير الذي تلعبه المسؤولية الاجتماعية سواء بالنسبة للأفراد او المنظمة او المجتمع ، حيث ان المسؤولية الاجتماعية ينظر إليها على أنها الالتزام الأخلاقي و التصرف المسؤول اتجاه أصحاب المصلحة ومن أهم الأطراف المستفيدة من برامج المسؤولية الاجتماعية نجد كل من الأفراد و المنظمات و المجتمع ، و نلاحظ بأنه حتى تتحقق المسؤولية الاجتماعية لابد على الأفراد و المنظمات من الاستنجاد و العمل بسلوك أخلاقي أثناء مزاولة المهام ، أي لابد عليهم من العمل وفق أخلاقيات الأعمال ، هذه الأخيرة التي لها أهمية كبيرة في زيادة كفاءة أداء العاملين وزيادة أداء المنظمة و سنتطرق في هذا المقال الى ماهية المسؤولية الاجتماعية من خلال تناول مفهوم المسؤولية الاجتماعية و الجذور التاريخية لها ، بالإضافة الى أهمية المسؤولية الاجتماعية و عناصرها و أهم أبعادها و أهم معايير قياس المسؤولية الاجتماعية و تناولنا في ختام هذا الجانب الاختلال الأخلاقي للمسؤولية الاجتماعية ، كما تطرقنا أيضا الى ماهية أخلاقيات الأعمال من خلال التطرق الى مفهومها و أهميتها و مصادرها و ماهي أهم مداخل أخلاقيات الأعمال ، ومن ثما تطرقنا في نهاية هذا الجانب الى نوعية العلاقة بين المسؤولية الاجتماعية و أخلاقيات الأعمال. Abstract: Social responsibility is one of the goals that individuals as well as organizations strive to achieve , given the great role that social responsibility plays , whether for individuals organization or society , as social responsibility is seen as a moral obligation and responsible behavior towards stakeholders and one of the most important beneficiaries Among the social responsibility programs we find both individuals ,organizations and society ,and we note that in order for social responsibility to be achieved , individuals and organizations must seek help and work with ethical behavior during the performance of tasks , that is , they must work according to business ethics , the latter of which is of great importance in increasing the efficiency of the performance of employees and increasing the performance of the organization . In this article , we will discuss what social responsibility by addressing the concept of social responsibility and its historical roots , in addition to the importance of social responsibility and its elements and the most important dimensions and the most important dimensions and the most important criteria for measuring social responsibility , and at the conclusion of this aspect we dealt with the moral imbalance of social responsibility , and we also touched on the nature of business ethics by addressing its concept and their importance and sources and what are the most important entrances to business ethics , and then we touched at the quality of the relationship between social responsibility and business ethics.
  • Item
    الكمون الاجتماعي للرجل في البناء الثقافي للمجتمع الجزائري وأثره على المكانة الاجتماعية للمرأة العاملة خارج البيت
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) بلبلدي, يوسف; نويصر, بلقاسم
    ملخص: تمثل المرأة الجزائرية نصف الخارطة السكانية في الجزائر كما تمثل نسبة لا يستهان بها في سوق العمل، فقد غزت العديد من المجالات وتقلدت الوظائف والمناصب في مختلف المستويات، هذا في مجتمع تتجدر فيه فكرة قوة الرجل وضعف الأنثى، فالثقافة السائدة في المجتمع والتي يتصرف كل طرف حيال الطرف الأخر بناءا على معطياتها تزخر بمسوغات فكرية تكرس ارتقاء الرجل ودونية المرأة، وقد انعكس هذا الواقع على المكانة الاجتماعية التي تتبوؤها المرأة وخاصة العاملة خارج البيت في المجتمع. في هذا البحث سنحاول الكشف عن واقع المكانة الاجتماعية للمرأة الجزائرية العاملة خارج البيت وتأثير الثقافة الذكورية السائدة في المجتمع عليها. Abstract: The Algerian women represents half of the population in Algeria and a significant part of the labor market. She has invaded many fields and assumed jobs and positions at various levels in a society where the idea of male power and female weakness is rooted. The prevailing culture in the society on the basis of which the other party acts is charged with intellectual grounds that enshrine the ascension of men and the inferiority of women. This reality has been reflected in the social status of women in society, especially those working outside the home. In this research, we will try to reveal the reality of the social status of the Algerian women working outside the home and the impact of mal culture prevailing in society
  • Item
    القيم والحضارة عند مالك بن نبي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) الشارف, عيسى الحبيب; ملاح, أحمد
    يعد المفكر الجزائري مالك بن نبي من كبار المفكرين العرب الذين أفنوا حياتهم في محاولة إيجاد تشخيص مناسب لمشكلة الحضارة، وهذا المقال يهدف إلى تبيان دور القيم في بناء الحضارة وكيف أن سلوك الفرد و نظرة المجتمع إلي بيئته و شعوره بما يحيط به بحيث ينجذب إلى كل ما هو جميل و ينفر من كل ما هو قبيح لهو جزء من مكونات الحضارة. إن القيم باعتبارها مكون من مكونات الثقافة الإنسانية تمثل كذلك مسألة من مسائل بناء الحضارة. هذا ما دفع مالك بن نبي ليبين أن القيم سواء الأخلاقية أو الجمالية تعتبر من بين المسائل التي لا يمكن إهمالها في عملية الكشف عن مشكلات الحضارة. Abstract: Malik Ibn Nabi is considered one of the greatest Arab thinkers who spent their lives trying to find an adequate diagnosis of the problem of civilization. This article aims to demonstrate the role of values in the establishment of civilization, and the individuals’ behavior, the society s perception of its environment, and its feeling of what surrounds it, considering that the latter is attracted to everything that is beautiful, and repelled by everything that is ugly, which is part of the component of civilization. Values, being a component of human culture, are also considered one of the issues related to the building of the civilization. This is what prompted Malik Ibn Nabi to illustrate that values, whether moral or aesthetic, represent an issues that is not to be in the process of uncovering the problems.
  • Item
    التّقويم التّربوي و تنمية مهارات التّفكير
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) مأمون, سعاد; عريف, هنية
    حظي موضوع التفكير باهتمام العديد من الباحثين والمربين، حتى أصبح من أكثر الموضوعات دراسة وبحثاً لنهوض بالمناهج التربوية الحديثة وذلك أن هدف العملية التعليمية لم يعد قاصراً على تزويد المتعلمين بالمعارف والحقائق فقط بل تعداه إلى الاهتمام بعمليات التفكير ومهاراته المختلفة التي يكتسبها الفرد من خلال الممارسات التربوية والمناهج المختلفة مما يساعده على التعامل مع الكم الهائل للمعارف والمعلومات التي يستقبلها بفاعلية وتمكن ولذلك فقد أصبح هناك اهتمام متزايد بتعليم التفكير والتدريب عليه لتمكين المتعلم من مواجهة التحديات الحديثة واكتساب القدرة على حل المشكلات. ولعل أهم وسيلة لذلك هي الأسئلة الصفية والتي تعتبر أحد أشكال التقويم التربوي والذي من خلالها يتفاعل التلاميذ مع ما يقدم لهم من معارف ومعلومات في العملية التعليمة. فما هو دور الأسئلة الصفية في تنمية مهارات التفكير؟ اAbstract: The topic of thinking has received the attention of many researchers and educators, so that it has become one of the most studied and research topics for the advancement of modern educational curricula, as the goal of the educational process is no longer limited to providing learners with knowledge and facts only, but rather to interest in thinking processes and various skills that an individual acquires through educational practices and curricula. Which helps him to deal with the vast amount of knowledge and information that he receives effectively and is able, and therefore there has become an increasing interest in teaching thinking and training on it to enable the learner to face modern challenges and gain the ability to solve problems Perhaps the most important means for this are classroom questions, which are considered a form of educational evaluation through which students interact What is the role of classroom questions in developing thinking skills?
  • Item
    الأخبار الكاذبة واضطراب المجال العام الرقمي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) تومي, فضيلة
    ستعالج هذه الورقة العلمية إشكالية الأخبار الكاذبة وعلاقتها باضطراب المجال العام الرقمي التي لها من الأهمية بمكان في عصرنا الحالي، خاصة ما تعلق بدوافع هذه الظاهرة وأثارها على المستوى المحلي والدولي والإقليمي وعلى المستوى العلائقي بين الأفراد والمؤسسات والدول، كما سنتطرق إلى تبيان معالم هذه الظاهرة الأخذة في النمو والاطراد الذي ولدته التقنيات الرقمية الجديدة والمزايا التي تزخر بها البيئة الرقمية. كما سنحاول تتبع هذه الظاهرة وعلاقاتها بوسائل الإعلام من جهة وبالجمهور من جهة أخرى نظرا للأهداف التي تسعى إلى تحقيقها على غرار البحث عن الإثارة وعامل الاستقطاب الذي كون لها جمهورا عريضا في البيئة الرقمية والواقعية. Abstract: This scientific paper examines a problem of fake news and its relationship to disorder of the digitized public sphere. which is of great importance in our current era, especially what is related to the motives and results of this phenomenon at the local, international and regional levels and at the level of relations between individuals, institutions and countries, and it will also address to clarify the features of this phenomenon in the growth that is generated by new digital technologies and advantages, enjoyed by the digital environment. We will also try to trace this phenomenon and its relations with the media on the one hand and with the public on the other hand, given the goals it seeks to achieve, such as the search for excitement and the factor of polarization that has created a wide audience in the digital and real environment.
  • Item
    استغلال الأجهزة التكنولوجية في مساعدة الأطفال المتمدرسين ذوي صعوبات التعلم
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) فرات, كمال; زلاغ, ميلود
    الملخص: الهدف من هذه الدراسة هو تسليط الضوء وإبراز أهمية استغلال الأجهزة التكنولوجية، وخاصة منها الأدوات الحاسوبية وأجهزة التحليل الفيزيائي للكلام، في الوسط المدرسي لمساعدة الأطفال المتمدرسين ذوي صعوبات التعلم. في الوقت الحاضر، ومع عصر تكنولوجيات المعلومات الجديدة والإنترنت، من الضروري إعطاء أهمية مستمرة لاستغلال تلك الأدوات لتعليم الأطفال وخاصة منه الأطفال المصابون بعاهات طفيفة مثل الصمم الخفيف والتي تعرقل تكوينهم المدرسي وتأثر سلبا على تحصيلهم المدرسي. هذا مهم بشكل خاص لأننا لاحظنا نقص ملموس في استخدام الأدوات التكنولوجية واستغلال البرمجيات الحاسوبية كدعم ومساعدة الطفل المتمدرس الذي يجد صعوبات في متابعة الدروس داخل القسم لإصابته بعاهات معينة مثل الصمم الخفيف. وفي هذا الإطار، تم تطوير أدوات الرعاية بشكل حقيقي وفعال لاضطرابات النطق والسمع في البلدان المتقدمة من خلال الروابط التي أقيمت بين التخصصات الطبية علاج النطق وعلم الأعصاب في الوسط الاستشفائي، والمخابر في الصوتيات والمعالجة الآلية الكلام. أما في الجزائر، نحن لا نزال بعيدين جدا عن هذا التبادل المتعدد التخصصات، والتعاون بين الوسط الاستشفائي ومراكز البحوث لغرض إعداد برامج مختصة لفئة الأطفال المتمدرسين الذين يحتاجون إلى مساعدة لاجتناب الرسوب المدرسي، والحد من عواقب الاضطرابات السمعية والنطقية على مهارات التواصل لغرض التكفل المدرسي الأمثل للطفل المتمدرس. Abstract: The aim of this study is to highlight the importance of using technological devices, especially computer tools and acoustical speech analysis devices, in the school environment to help children with mild deafness. Nowadays, and in the era of new information technologies and the Internet, it is necessary to give constant importance to the use of these tools to educate children, especially children with slight disabilities, such as mild deafness, which hamper their education and negatively affect their academic success. This is all the more important as we have observed a significant lack of use of technological tools and the exploitation of computer software as support and assistance for schoolchildren who find it difficult to follow lessons in class due to their impairment, such as mild deafness. In Algeria, we are still very far from multidisciplinary exchange and cooperation between the hospital community and research centers, with the aim of designing specialized programs for schoolchildren in the classroom who need help to avoid school failure, and to reduce the consequences of hearing and speech disorders on communication skills with the aim of optimal academic support for the child.
  • Item
    إستراتيجية مواجهة الضغوط النفسية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-10) بن عيسى, عبدالحكيم; زواري أحمد, خليفة
    هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية والتحصيل الدراسي لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا من السنة أولى ثانوي، حيث تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية الممثلة للنسب المتساوية في اختيار عينة الدراسة التي تتكون من تلاميذ المتفوقين دراسيا من السنة أولى ثانوي، والتي بلغ عددها ب(66) تلميذ وتلميذة من بينهم (21) ذكر و(45) إناث، وتم تطبيق المنهج الوصفي التحليلي ودراسة حالة لتحليل محتوى المقابلة بالإضافة إلى مقياس إستراتيجية مواجهة الضغوط النفسية من إعداد ومن أهم النتائج المتحصل عليها هي: - لا توجد علاقة ارتباطيه دالة إحصائيا بين إستراتيجية مواجهة الضغوط النفسية والتحصيل الدراسي لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا. - لا يوجد فرق دال إحصائيا بين الذكور والإناث في إستراتيجية مواجهة الضغوط النفسية عند التلاميذ المتفوقين دراسيا. Abstract: The present study aimed to identify the nature of the relationship between strategies for facing psychological stress and academic achievement among students who have excelled in studies from the first year of secondary school, Where the study sample was chosen randomly, representing equal proportions in choosing the study sample, which consists of students who have excelled in studies from the first year of secondary school, Where the number of the sample was (66) male and female students, including (21) males and (45) females, The descriptive analytical approach and a case study were applied to analyze the content of the interview in addition to the Psychometric Stress Management Strategy Scale (Erickson, 1999), Among the most important results obtained are: - There is no statistically significant correlation between the strategy of facing psychological stress and the academic achievement of the students who have excelled in studies. - There is no statistically significant difference between males and females in the strategy of facing psychological pressures among students who have excelled in studies.
  • Item
    أبعاد تمكين العاملين والولاء التنظيمي في قطاع الخدمات
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07) نفيسي, الصالح; بوزيد, سليمة
    هدفت هذه الدراسة إلى تعريف تمكين العاملين والوقوف على علاقته بالولاء التنظيمي لدى موظفي وعمال مؤسستي الصحة العمومية بعين التوتة، وتكوّن مجتمع البحث من (588) موظفا وعاملا بكلا المؤسستين، وأختيرت عينة طبقية احتمالية بنسبة20% من مجتمع الدراسة أي 111 مبحوثا. واعتمدت رزنامة أس بى سس لتحليل ومناقشة الاستبانة. وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة إيجابية دالة احصائيا بين تمكين العاملين والولاء التنظيمي لدى موظفي وعمال مؤسستي الصحة بعين التوتة. وأوصت الدراسة باستغلال هذه العلاقة من أجل تقديم خدمات أفضل لتحقيق كل الأهداف المسطرة. Abstract: This study aimed at defining the empowerment of workers and finding its relationship with organizationa loyalty among employees and workers of the two public health institutions in Ain Touta, and the research community consisted of (588) employees and workers in both institutions, and a probable stratified sample was selected at 20% of the study population, i.e. 111 respondents. An SPSS calendar was adopted to analyze and discuss the questionnaire. The study concluded that there is a positive and statistically signifycant relationship between the empowerment of workers and organizational loyalty among employees and workers of the two health institutions, Ain Touta. The study recommended using this relationship in order to provide better services to achieve all the stated objectives.