AJECI_Vol 03 N 03

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    مقومات الهوية العربية الاسلامية عند زكي نجيب محمود
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-09) حوري, بديع الزمان
    يتناول المقال وجهة نظر المفكر المصري زكي نجيب محمود حول تحديد خصائص الهوية العربية الاسلامية، حيث يلخصها في أربع مستويات: المستوى الأول: حول الوجود وهي عقيدة العربي الوجودية التي تفصل بين وجود إلهي وبين باقي الموجودات ( الطبيعة ، الانسان، الحيوان)، المستوى الثاني في الأخلاق حيث سادت أخلاق الواجب على أخلاق المنفعة وأن الخير هو ما يحدده الله. أما في المستوى الثالث فكان حديثه عن اللغة العربية التي تميزت بالتجريد والرمزية والايجاز أما المستوى الرابع فكان عن الفن العربي الذي كان هو الأخر تجريدي رمزي مثل ما هو فن الزخرفة والرسم والشعر The viewpoint of the Egyptian thinker Zaki Naguib Mahmoud on the characteristics of the Arab-Islamic identity, where he summarizes them in four levels: The first level: Existence, which is the existential Arab creed that separates the existence of a divine and the rest of the beings (nature, man, animal) The second level in ethics where the ethics of duty prevailed On the ethics of utility and that good is what God determines. As for the third level, his talk was about the Arabic language, which was characterized by abstraction, symbolism and brevity. The fourth level was about Arab art, which was also an abstract symbolic, such as what is the art of decoration, painting and poetry.
  • Item
    الهوية من منظور أنثروبولوجي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-09) خواني, خالد; عدائكه, سامية
    تعددت النظرة للهوية لذى العلماء والمفكرين والفلاسفة، فمنهم من أرجعها إلى الانتماء المكاني (مكان ازياد الفرد ومكوثه فيه)، ومنهم من أرجعها إلى شخصية وميولات الفرد، وآخرون ركزوا على الجانب الثقافي الذي يصقل هوية الفرد. نهدف من خلال هذه الدراسة إلى التعرض لمختلف الرؤي التي تنظر للهوية حسب المستويات التي يركز عليها الناظر للهوية مع تخصيصنا للرؤية الأنثروبولوجية للهوية التي تمتاز بالنظرة الشمولية لها وانفرادها وربطها بالجانب الثقافي الذي يحدد هوية الفرد وبالتالي المجتمع The view of identity varied among scholars, thinkers and philosophers, some attributed it to spatial belonging (place of birth and residence of the individual). Some attributed it to the personality and tendencies of the individual, and others to the cultural aspect that forms the identity of the individual. Through this study, we aim to address the different visions towards identity exactly according to the parameters on which the researcher or thinker of identity relies. We have approached the anthropological vision of identity which is characterized by its holistic vision of it and its uniqueness by relating it to the cultural aspect that defines the identity of the individual and therefore of society
  • Item
    الطرح الفلسفي لمسألتي الهوية والمواطنة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-09) سليمي, نعيمة; هويدي, عبد الباسط
    يمكن فهم و إدراك مضمون الهوية بكونها تمثل بآن واحد حالة الانتماء الفردي والجماعي اذ تعد الهوية بأشكال تجلياتها المتنوعة والمتعددة مرتبطة بشكل وثيق بالتاريخ والتراث بوصفهما المكونان الأساسيان للذاكرة المحدٍّدة لشكل تمظهر الهوية الفردية في سياق تجلياتها المجتمعية.. فالهوية بمستويات معينة تتأثر في سياق تناميها وتطورها المتغير والمتبدل بالشرط العام المستغرق لجملة العوامل الذاتية والموضوعية الخاصة ، فهي لذلك غير ثابتة وغير مغلقة بل تخضع كأي ظاهرة اجتماعية للتغيّر في سياق التطور الاجتماعي ، وهذا لا يعني على سبيل المثال لا الحصر انتفاء صفة العروبة عن الإنسان العربي لأي سبب كان لأن الهوية بهذا المستوى تمثل حالة انتماء لا مجال فيها للتحول ، ذلك لجملة من الأسباب تتعلق بالتاريخ والتراث والثقافة والأصول القومية والعرقية وبل يمكن للفرد أن يكون مثلاً عربياً ،كردياً يتكلم اللغة العربية والفرنسية و الإنكليزية مدافعاً عن حقوق المرأة ، ويمكن بذات الوقت أن يكون عربياً ويحمل الجنسية الأمريكية ،و بذلك فمن الصعوبة بمكان تحديد أو ضبط شكل تجليات الهوية الفردية المحكومة بالتطور والتغيّر في إطار أو سياق أو شكل وحيد و محدّد ، لكونها تخضع لمسار تطور متعرج ومتنوع . فالهوية يمكن ضبط مضمونها وتحديد شكلها في حالة السكون والثبات، لكن هذا الشكل من التحليل والتحديد لا يتمتع بالموضوعية والدقة The content of identity can be understood as representing the state of individual and collective belonging, as identity in its diverse and diverse forms is closely linked to history and heritage as the essential components of the specific memory of the form of individual identity in the context of its societal manifestation. Identity at certain levels is affected in the context of its growth and its changing development by the general condition that takes a whole range of subjective and objective factors, because it is therefore not fixed and not closed, but is subject as any social phenomenon to change in the context of social development, and this does not mean to name but a few the absence of arabism from the Arab human for any reason because identity at this level represents a state of belonging that is not subject to transformation, for a number of reasons. Concerning history, heritage, culture, national and ethnic origins, and even the individual can be an Arab example, a Kurdish who speaks Arabic, French and English defending women's rights, and can at the same time be Arab and holds American citizenship, and thus it is difficult to determine or adjust the form of the manifestations of individual identity governed by evolution and change in a single and specific context, context or form, as it is subject to a zigzag and diverse development path. Identity can be adjusted and shaped in a state of stillness and stability, but this form of analysis and determination is not objective and precise
  • Item
    التأصيل الجينيالوجي لمفهومي الهوية والمواطنة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-09) البار, عبد الحفيظ; مسيكة, خولة
    لا ريب أن سؤال الهوية ومسألة المواطنة إشكالية الراهن الإنساني بامتياز، وبالإمكان تبرير هذه المركزية بأزمة الاغتراب واستشكال الهويات التي شملت العصر الراهن بما حفل به من حروب وما نتج عنها من أقليات ومشكلات عرقية ودينية أدَت إلى التباس مفهوم المواطنة، وعليه سنعالج في هذا البحث التأصيل الجينيالوجي للمواطنة والهوية انطلاقا من التحديد اللغوي والاصطلاحي للمفهومين، ثمً التتبع الكرنولوجي لنشأتهما في الفكر الفلسفي كمشروع ينجز في التاريخ بصورة تدريجية وعبر مراحل وتتدخل في إنجازه العديد من العوامل المختلفة، ولعَل التحليل التاريخي لمسار الهوية والمواطنة في هذا البحث ينتهي إلى القول بأن الهوية مطلب إنساني الكل ينشد تحقيقه بالموازاة مع تفعيل الحضور الإنساني داخل الدولة بتحقيق شروط المواطنة The question of identity and the issue of citizenship is currently the problem of humanity , because of the crisis of expatriation and the formation of identities that included the current era of wars and its resulting minorities and ethnic andreligious problems that led to the difficulty of the concept of citizenship. Therefore, we will address in this article the origin of the terms of identity and citizenship based on the linguistic and standard of the two concepts, their inception in philosophical thought as a historical project through stages, and the historical analysis of the path of identity is a human requirement that everyone wants to achieve while fulfilling the conditions of cizenship
  • Item
    أثر الإيديولوجيا على الهوية.. من التنظير إلى الممارسة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-09) بوخاري, فتحي; حمادي, هواري
    إنَّ الحديث عن الأثر الإيديولوجي في مختلف المفاهيم والتصوّرات السائدة والمؤثّرة في المجتمع وعلى رأسها مفهوم الهوية والتصورات المؤسسة لها، يجعلنا ندرك أنّنا لا نستطيع أن نضع خطا فاصلا بين الإيديولوجيا والهوية ومقوماتها في غالب الأحيان. فالعودة إلى مقومات الهوية كالدين، اللغة، والتاريخ المشترك، يجعلنا ندرك أنّها لا تستطيع أن تتحرّر ممّا هو أيديولوجي في بناءها على مستوى التنظير والممارسة في الوقت نفسه، فمختلف تلك العناصر المؤسسة لفكرة الهوية في مختلف الشعوب والأمم وعلى رأسها الأمم العربية تخضع لتأويلات تتجاوز المستوى السوسيولوجي والثقافي والسياسي... إلى المستوى الأيديولوجي في الكثير من الأحيان، وفي هذه الورقة سنحاول مساءلة المفهومين والبحث في الأثر المتبادل بينهما، وفي إمكانية وضع خطا فاصلا نميّز فيه بين الإيديولوجيا والهوية It is very hard to speak about the ideology's impact in all perceptions in all perceptions inside society . Which makes us in doubt between ideology and identity most of the time. However, referring back to the elements of identity such as religion ,common history and language , makes us believe that identity couldn't be independently from ideology that’s to say practice and endoscope are covering it. Those elements practice and endoscope are both in the most of nations specially the Arab one. All in all , we will try to search about relationship between endoscope and identity , and how we differ between them