AJ-Vol 10 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/34030
Browse
Recent Submissions
Item مستويات التفكير الناقد لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بمادة التربية الإسلامية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-30) بوريو مراد; العايب رابحاستهدفت الدراسة الحالية قياس مستوى التفكير الناقد لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي المتمدرسين في سنة أولى ثانوي ،جذع مشترك علوم وتكنولوجيا وجذع مشترك آداب بثانوية سراي احمد ولاية الطارف للسنة الدراسية2020/2021،وكذلك الكشف عن الفروق في مستويات التفكير الناقد حسب متغيرات الجنس والتخصص والمستوى التحصيلي في مادة التريية الإسلامية. شملت عينة قوامها 178 تلميذ،76 ذكور و102 أنثى موزعة على الجذعين المشتركين ،جذع مشترك علوم وتكنولوجيا بواقع 93 تلميذ وجذع مشترك آداب 85 تلميذ،وقمنا بتطبيق إختبار التفكير الناقد لواطسن و جليسر لقياس مهارات التفكير الناقد لدى عينة الدراسة. وقد اظهرت نتائج الدراسة أن مستوى التفكير الناقد لدى العينة المستهدفة كان ضمن المستوى المقبول تربويا الذي حددناه بمتوسط فرضي قدره80،كما بينت النتائج المتوصل إليها عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس وكذلك المستوى التحصيلي في مادة التربية الإسلامية(مرتفعي التحصيل ومنخفضي التحصيل)،كما لا توجد فروق دالة بين التخصص العلمي والأدبي .Item المسرح اليماني المعاصر بين التاريخ و السحر و الخرافة و حكايات الجان(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-30) يونس محمد عبد الرحمن; داود العاني منذر رديفالمسرح اليماني المعاصر بين التاريخ و السحر و الخرافة و حكايات الجان . بحث مشترك لكل من : أ.د. محمد عبد الرحمن يونس ، نائب رئيس جامعة ابن رشد في هولندا للشؤون العلمية ، التعليم المفتوح. مدير تحرير مجلة جامعة ابن رشد الأكاديمية المحكمة أ.د. منذر رديف داود العاني ، رئيس قسم اللغة العربية بكلية الحكمة الجامعة، بغداد، العراق يعد المسرح العربي الحديث و المعاصر کونا اجتماعيا مصغّرا، لكنه بعيد الإيحاء وعميق الغور، ويلامس شغاف القلب والأحلام ، فالقارئ، أو المتفرّج يتفرج على نفسه في العمل المسرحي ولذا هو مشدود لرؤية ذاته، من خلال الآخرين، وكثيرا ما تنكشف الذات لذاتها، عندما تجد محرضا ومثيرا. والمثير بالنسبة لها هو الآخر. و إذ نركز ذواتنا في العمل المسرحي يعني: إما أن نتطهر بمفهوم أرسطو لدور الدراما، وإما أن نثور على الواقع و نغيره، أو نحاول أن نشكل بديلا جماليا منه بمفهوم برتولد بريخت. لقد رصدت هذه المسرحية التي نقوم بقراءتها ( مسرحية العجل في بطن الإمام) للمسرحي اليماني الشهير محمد الشرفي واقعا تاريخيا و تراثيا و خرافيا مراً ـــ في الآن نفسه ـــ عاشه الشعب اليماني. و كان التاريخ مرآة للحدث المسرحي، وبالتالي فإن المتفرج أو القارئ لهذه المسرحية مضطر أن يضع أمامه حقبة تاريخية و تراثية معينة من تاريخ اليمن، وان يقيم بينه وبين فضاء هذه الحقبة، علاقات الدهشة والغرابة، وبالتالي تدفعه هذه العلاقة، إلى اعتبار النص المسرحي نفسه فضاء سحريا وخرافيا وإذ يتحول فضاء النص المسرحي إلى فضاء سحري، فإن الشخوص في هذا الفضاء تشكل أيضا هذا الفضاء الغرائبي بتقنية مسرحية جديدة، إذ يصبح فضاء الخرافة هو فضاء للحدث. و يصبح فضاء النص الواقعي أشد غرابة من فضاء الأسطورة والخرافة التي كان يغرسها الإمام في نفوس الشعب اليمني، ويصبح الواقع أشد غرابة من الخيال علی حد تعبير دوستويفسکي. إن الحدث المسرحي في هذه المسرحية يبدو متخيلا و مؤسطرا، لكنه في نهاية المطاف ينهل من حقل مرجعي و تراثي ، و بالتالي يشكّل كثيرا من رؤيته الإبداعية من هذا الحقل. ولولا الفضاء التاريخي لسلطة الإمامة لما استطاع محمد الشرفي أن يبدع هذه الفضاءات المسرحية العامرة بالحيوية والحركة ، و يشير إلى مآسي هذا القطاع الإنساني العريض والمقموع تاريخباً و سياسياً، و تأتي دراستنا المشتركة هذه لتبين أهم هذه المأسي ودور الإمام حاكم اليمن و سلطته في تكريس هذه المآسي، من خلال بثه لمفاهيم السحر و الخرافة و البطش و الاستبداد. Modern and contemporary Arab theater is considered a miniature social microcosm, yet it is profound and touches the depths of the heart and dreams. The reader or viewer sees themselves in the theatrical work, and therefore they are drawn to see themselves through others. Often, the self is revealed to itself when it finds something stimulating and provocative. The provocative element for the self is the other. As we focus on ourselves in the theatrical work, it means either purifying ourselves with Aristotle's concept of the role of drama, rebelling against reality and changing it, or attempting to create an aesthetic alternative with Bertolt Brecht's concept. The play we are reading, "The Calf in the Imam's Belly" by the famous Yemeni playwright Mohammed Al-Sharafi, captures a historical, traditional, and mythical reality that the Yemeni people experienced. History was a mirror for the theatrical event, and therefore the viewer or reader of this play is forced to confront a specific historical and traditional period in Yemen's history and evaluate the relationships of wonder and strangeness between themselves and the space of that period. This relationship compels them to consider the theatrical text itself as a magical and mythical space. As the theatrical space transforms into a magical space, the characters in this space also shape this fantastical space with a new theatrical technique, making the realm of myth a space for the event. The realistic space of the text becomes more bizarre than the space of myth and legend that the Imam implanted in the minds of the Yemeni people, and reality becomes more bizarre than imagination, as Dostoevsky expressed. The theatrical event in this play may seem imaginary and constructed, but ultimately it draws from a field of reference and tradition, shaping much of its creative vision from this field. Without the historical context of the Imamate authority, Mohammed Al-Sharafi would not have been able to create these vibrant and dynamic theatrical spaces, pointing to the tragedies of this broad and oppressed human sector historically and politically, and our joint study aims to highlight the importance of these tragedies and the role of the Imam in Yemen and his authority in perpetuating these tragedies through spreading concepts of magic, myth, tyranny, and oppression.Item Public Behavior During The Mamlūk Era Social Aberration As Model(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-30) Sayed Ashraf Salih MohamedThis study presents one of the disadvantages of the Mamluk era by examining the deviations of society, specifically what historical sources mentioned about adultery, rape, prostitution, and homosexuality among the public, as well as what we know about these practices from the reality of popular arts and literature books of this period. The researcher relied on the historical, descriptive and analytical method. The study found that prostitution flourished among the general public and had well-known homes and places, and debauchery and adultery spread in parks and at public celebrations.Item Haji Mohamed-adolf Hitler From Arab Perspective(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-30) Al-naggar Abdallah Abdel-ati; Prantner ZoltánDifferent opinions about Adolf Hitler's personality, views and political activities were also expressed within the Arab world. The initial attempts to forge links between the Führer and certain leading figures in the Arab world, the impact of Nazi propaganda in the Arab world, and the ideas of Arab writers who commented on or portrayed Hitler undoubtedly contributed to the sometimes contradictory image of the Third Reich chancellor. The authors aim to provide insights into this complex image of Hitler in official political circles and media. For the sake of a more nuanced portrayal of the personality, the presentation concludes with noteworthy (funny and ironic) news about the Nazi leader.Item Le Takfir Et Le Takfirisme:les Origines Et Les Conséquences.(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-30) Charafi BrahimL'article explore les racines historiques du takfirisme, un mouvement radical dans l'islam contemporain, et son évolution à travers les décennies. Il examine les fondements idéologiques du takfirisme, mettant en lumière son interprétation rigide de la religion et son utilisation de la takfir (excommunication) pour justifier la violence contre les musulmans considérés comme hérétiques. L'analyse couvre également l'expansion du takfirisme, de ses débuts dans les mouvements jihadistes des années 1970 et 1980 à son influence actuelle sur les groupes terroristes mondiaux comme Al-Qaïda et Daech. Enfin, l'article explore les défis contemporains posés par le takfirisme, notamment sa propagation via les médias sociaux et sa capacité à attirer de jeunes adeptes radicalisés. En comprenant les origines et les évolutions de ce phénomène, il devient possible de développer des stratégies efficaces pour contrer sa propagation et promouvoir un discours religieux plus modéré et tolérant