AJ_Vol 01 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/5515
Browse
Recent Submissions
Item التحكيم في دعوى التطليق للشقاق بين الزوجين "دراسة مقارنة(جامعة الوادي University of Eloued, 2015-11-02) حاج أحمد, عبد اللهملخص تبحث هذه الصفحات في دور التحكيم في حل النزاعات بين الزوجين، من خلال بيان حكمه، والظروف التي تجعل القاضي يلجأ إليه، وكذا سلطة الحكمين في حل النزاع؛ بتوضيح دورهما الإصلاحي من جهة، ومدى إمكانية حكمهما بالتفريق إذا رأيا فيه المصلحة. وينطلق البحث من بيان مفهوم التحكيم في الشقاق بين الزوجين، ثم كيفية التحكيم في الشقاق بين الزوجين، وأخيرا عمل الحكمين. ABSTRACT: These pages are looking at the role of arbitration in resolving disputes between spouses, Where we address to its religious rule, and the circumstances that render the judge resorted to, As well as the authority of arbitrators in resolving the dispute, clarifying their roles on the one hand, and the extent of the possibility of ruling divorcing if they believe the interest. So we address the concept of arbitration in dissension between spouses, and finally the work of arbitrators.Item تحقيق المناط وضوابط إعماله في باب المعاملات المالية المعاصرة(جامعة الوادي University of Eloued, 2015-11-02) بدادي, بوكةيتطرق موضوع البحث إلى حقيقة تحقيق المناط، كما يبين أثر تحقيق المناط في ضوء مقاصد الشريعة في ضبط المعاملات المالية المعاصرة، وتخلص الدراسة إلى أهمية توظيف تحقيق المناط في العمل الاجتهادي المعاصر، وكذا مدى إمكانية ضبط الاجتهادات الفقهية المعاصرة واختبار مدى صحتها. ABSTRACT: This research deals with the concept of establishment of " Manat ", and it indicates the impact of establishment of " Manat "in the light of the purposes of Sharia to adjust contemporary financial transactions, this study includes the importance of establishment of " Manat " in contemporary jurisprudence, and the possibility of adjusting the contemporary jurisprudence and test their veracity.Item التقعيد الفقهي عند أعلام المدرسة المالكية المغاربية « الإمام ابن عبد البر (ت463ﻫ) نموذجا(جامعة الوادي University of Eloued, 2015-11-02) ليفة, ميلودملخص لقد تبين بالبحث أن فقهاء المدرسة المالكية المغاربية لهم إسهامات جدية في التقعيد الفقهي، بما يخص التنظير والتطبيق، ولعل من بين علماء هذه المدرسة المبرزين في هذا الشأن الإمام ابن عبد البر –رحمه الله تعالى-. وقد أردت بهذا البحث بيان خصائص التقعيد الفقهي عند علماء المدرسة المالكية المغاربية عموما، وعند هذا الإمام على وجه الخصوص. وقد انطلقت من مبحث تمهيدي بينت فيه إسهامات المدرسة المالكية المغاربية في التقعيد الفقهي، ثم تطرقت في المبحث الأول لأصول التقعيد الفقهي عند الإمام ابن عبد البر ومنهجه في الاستدلال بالقواعد، وخلصت بعده لمبحث خصائص القواعد الفقهية عند الإمام ابن عبد البر من حيث الصياغة والمضمون. وخلصت إلى أن الإمام ابن عبد البر قد اعتمد التأصيل الشرعي في منهجه لتعقيد القواعد وصياغتها بأسلوب علمي راسخ، وامتاز بمنهج النقد العلمي في قبول القواعد المذهبية. ABSTRACT: Maalikis school scholars in Maghreb have important contributions in rooting jurisprudential concerning theory and application. Among the prominent scholars of this school on this issue is the Imam Ibn Abd al-Barr. This research deals with rooting jurisprudential characteristics of Maalikis school scholars in Maghreb generally, and at this particular imam. This research deals with the contributions of the Maalikis school in Maghreb in field of rooting jurisprudential, rooting jurisprudential assets at the Imam Ibn Abd al-Barr and his method of inference rules, then Jurisprudential rules characteristics at Imam Ibn Abd al-Barr in terms of drafting and content. Finally, we determined that Imam Ibn Abd al-Barr had adopted in his approach in field of rooting jurisprudential " the charii routing ".Item جهود فقهاء الجزائر في أصول الفقه والقواعد الفقهية « الشريف التلمساني نموذجا(جامعة الوادي University of Eloued, 2015-11-02) برهاني, منوبةملخص إن المتتبع لإسهامات المدارس الفقهية في الجزائر ودورها في خدمة المذهب المالكي يلاحظ أن ثمة إغفالا لإبداعات علماء الجزائر، فالملاحظ في كثير من البحوث العلمية والدراسات الأكاديمية في الجامعات الجزائرية أنها جعلت علم الأصول قاصرا على مدارس أخرى، بالرغم أنه كان لعلماء الجزائر نصيبا من هذا العطاء في جميع أبواب الفقه ومسائله بين شروح للمختصرات ونوازل وقضايا وفرائض وموسوعات فقهية، فألّفوا مختصرات فقهية هي محلّ شرح ودراسة سواء من علماء المغرب أو المشرق، كالوغليسية للشيخ عبد الرحمن الوغليسي البجائي، ومختصر الشيخ عبد الرحمن الأخضري الفقهي، وأرجوزة التلمساني في الفرائض... إن هذا التصور الخاطئ دفعني إلى أن أبحث في الموضوع والمتمثل في إبراز جهود علماء الجزائر في هذا الجانب وما قدموه من تأصيل للفقه المالكي بما يواكب مستجدات عصرهم في ضوء ما تضمنه من قواعد وأصول ومقاصد مما يسهم في تجديد الفهوم وفق الضوابط المعتبرة مما يضمن التواصل مع السلف. ولكل ذلك جاءت هذه الدراسة: "جهود فقهاء الجزائر في أصول الفقه والقواعد الفقهية الشريف التلمساني نموذجا"، وقسمت الموضوع إلى ثلاثة عناصر؛ تطرق الأول إلى واقع الفقه في بداية القرن الثامن هجري، وجاء الثاني لإثراء ما جاء عن حياة محمد بن أحمد بن علي الشريف التلمساني من مولده، وشيوخه، وأقوال العلماء. أما الثالث فكان لجهود الشيخ الشريف التلمساني في أصول الفقه ومنهجه في القواعد الأصولية. وخلص البحث إلى أن جهود الشريف التلمساني في أصول الفقه والقواعد الفقهية وما قدمه يعتبر طفرة في منهج تدريس أصول الفقه، كما يعبر عن نمو هذا العلم في المغرب في القرن الثامن. ABSTRACT: Anyone who has followed the contributions of legal schools in Algeria and its role in Maliki doctrine service noted that there is an omission of the creations of Algeria scholars, If we have noticed a lot of scientific research and academic studies in Algerian universities, we see that they make science of Oussol limited to other schools, Although the portion of this work was to Algeria scholars in all sections of Fiqh. Where they wrote of jurisprudence summaries which is the subject of study and explain scholars from Maghreb and the Orient as Aloglesih of Sheikh Abdul Rahman Aloglesi Abajia, summary jurisprudential of Sheikh Abdul Rahman el-akhdhari. This misconception drives me to touch on Algeria scholars efforts in this aspect, and their rooting for the Maliki jurisprudence to keep pace with the developments their era in the light of the contents of the rules, principles and purposes which contributes to the renewal of the concepts according to considered controls.Item أثر زرع الأعضاء التناسلية والبويضات الملقحة على حفظ النسل(جامعة الوادي University of Eloued, 2015-11-02) زلافي, عبد الحميدإن دخول آلة التكنولوجيا المتطورة والمتسارعة، في جميع المجالات وأهمها المجال الطبي الذي شهد تطورا هائلا مكن من زرع الأعضاء بين الأحياء، وبين الأحياء والأموات، مما أثار جدلا في أوساط فقهاء الشريعة والقانون، ومن الأعضاء التي طالها الزرع زرع الأعضاء التناسلية، وزرع البويضات الملقحة، وزرع الأرحام بين الأحياء، وبين الأموات والأحياء. مما أثار عدة تساؤلات أهمها: هل للإنسان أن يهب ما لا يملك ؟ هل زرع الخصيتين من الأعمال المحظورة ؟ هل زرع الرحم من امرأة إلى أخرى من الأعمال المحظورة أيضا ؟ ما هي ضوابط زرع البويضة الملقحة ؟ هل يجوز استئجار الأرحام ؟ هل يجوز زرع اللقيحة في رحم الزوجة بعد الطلاق أو الوفاة ؟ وللإجابة عن هذه الأسئلة رسمت خطة افتتحتها بتمهيد حول أهمية حفظ النسل كأحد مقاصد الشريعة. ثم المبحث الأول لبيان أثر زرع الأعضاء التناسلية على حفظ النسل. وجاء المبحث الثاني لتوضيح زرع البويضات الملقحة متطرقا إلى الاستعانة بنطفة غير الزوج أو الزوجة، وكذا زراعة اللقيحة في رحم أجنبية، ثم زراعة اللقيحة بعد الطلاق أو الوفاة. وفي الأخير جاءت الخاتمة لعرض أهم النتائج. ABSTRACT: The intervention of advanced technology in all fields including the medical field, which has seen a tremendous development led to the operations of organ transplants among neighborhoods, and between the living and the dead, This led to the controversy among scholars of Sharia and Law. Organs are covered by the transplant: Genital organ transplant, Transplant of fertilized ova, Transplant uteruses between neighborhoods, And between the dead and living. This effect Several questions, including: Is it possible for a person to blowing what does not have ?. Is the Transplant testicles of prohibited acts ?. Is uterus Transplant from woman to woman of prohibited acts as well ? What are the controls of Transplant of the fertilized ovum ?. Is it permissible to rent a uteruses ?. Is it permissible to transplant the fertilized ovum into the uterus of the wife after divorce or death ?Item الاجتهاد الفقهي في ضوء مصادر التشريع(جامعة الوادي University of Eloued, 2015-11-02) حايد, فريدةملخص إن قواعد أصول الفقه هي المحرك الأساسي لعملية الاجتهاد، فهي التي طورته عبر العصور وبدوره أدى إلى تطور الفقه الإسلامي ومناهج البحث فيه، وهي التي تسهم في دفع الفقه الإسلامي المعاصر وتجديده، كما فتحت آفاق الاجتهاد في هذا العصر والتقدم الفقهي والتشريعي وستظل هذه القواعد هي التي ترسم معالم الاجتهاد وتطور الفقه تبعا لذلك. وفي هذه الصفحات بيان لأهم مناهج الاجتهاد في ضوء مصادر التشريع انطلاقا من بيان اعتبار نصوص القرآن والسنة، ثم اعتبار التعليل والنظر في علة الحكم من خلال توضيح ضرورة التعليل لإيجاد الأحكام لغير المنصوص، وأهم آليات الاجتهاد فيما ليس فيه نص في الشريعة الإسلامية. ABSTRACT: The rules of jurisprudence is the main driver of the process of Ijtihad, which are developed through the ages. This has led to the development of Islamic Jurisprudence and its research methods, that contribute to the development of contemporary Islamic jurisprudence, and it opened the prospects of Ijtihad, progress doctrinal and legislative in this era. These rules will continue to develop accordingly landmarks of Ijtihad and the evolution of jurisprudence. These pages indicate the most Ijtihad approaches in light of the sources of legislation, on the basis of the texts of the Quran and Sunnah, Then reasoning and considering reason judgment by clarifying the need to find provisions for matters not provided for, and the most important modes of Ijtihad where there is no provision in Sharia.Item شرح الحديث النبوي بين المحدثين والفقهاء(جامعة الوادي University of Eloued, 2015-11-02) مباركية, عبد المجيدملخص اهتم علماء المسلمين بشرح الحديث النبوي، وبينوا أحكامه وما فيه من فوائد، باعتباره أحد الفروع المهمة في علم الحديث، وقد تعددت هذه الشروح بين المحدثين والفقهاء، وكلٌّ يعالج الحديث ويجليه من وجهة فنه وتخصصه ويبذل جهدا لإثارته وبيان هدفه، فالمحدث يطغى عليه جانب الإسناد والمتن، والفقيه عادة ما يهتم بإثراء متن الحديث باستنباطات فقهية عميقة. ومن خلال هذا البحث سوف نسعى لبيان دور المحدثين والفقهاء في شرح الحديث، وما هو الفرق بين الشرحين؟ وما ينفرد كل فريق عن الآخر؟ وأين يتكاملان؟ وذلك باعتبار أن المحدث ليس ملزما بشرح الحديث شرحا عميقا، كما أنه لا يعذر الفقيه في أن يتساهل مع ثبوت الحديث والتأكد من صحته، كل هذه الإشكالات ستظهر وتتضح من خلال هذا البحث. الكلمات المفتاحية: الحديث النبوي، الشرح، الفقه. ABSTRACT: Muslim scholars had been interested in explaining the Hadith, and indicating it's provisions and learnings, as one of the important fields of the Hadith sciences. Those explanations diversed from Hadith to Fiqh scholars, in the way of treating Hadith and presenting its meanings, through the specialised point of view of each scholar. They both made their best to clarify the meanings and goals of the Hadith, but the Hadith scholars are predominated by the subject of support and board (narrators and texts), while the Fiqh scholars are overshadowed by enriching the deep doctrinal derivings from the text of the Hadith. Through this research, we tried to discuss the role of both Hadith and Fiqh scholars in explaining the Hadith, and what are the differences between them ? What are their points of diversity and complementary ? Taking in consideration that the Hadith scholars are not obliged to deeply explain the Hadith, and the Fiqh scholars had no excuse to tolerate in proving Hadith and its trust. All those problematics will be presented and clarified in this research