JMRHS_Vol 09 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/34789
JMRHS_Vol 09 N 01
Browse
Recent Submissions
Item The Environment In The Central Maghreb Through Hassan Al-wazzan’s Book Wasf Africaia(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-25) بن خيرة أحمدThe Central Maghreb constituted a fertile geographical area for humans and an area of stability for practicing activities related to aspects of life. What qualified this area was the environmental, geographical and climatic diversity. As such, humans interacted with this area in a way that enabled them to find a way of life that is compatible with the environmental structure. It is not surprising that We find in the countries of the Central Maghreb the emergence of cities as a result of this interaction, and the agricultural, industrial and commercial structure it requires, and these are the results of human adaptation and humiliation of the environment and forms of positive interaction.Item The Mountain Field And Identities In The Arab Maghreb, Between The Past And The Present(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-25) مزردي فاتح; بوخليفي قويدر جهينةThe mountains are an indispensable part of nature, and Allah says in the Holy Quran in Surah An-nahl, “And Allah has made for you, from that which He has created, shadows and has made for you from the mountains, shelters and has made for you garments which protect you from the heat and garments which protect you from your [enemy in] battle. Thus does He complete His favor upon you that you might submit [to Him]” . Means that the mountains are part of the Earth balance.The mountain has occupied a central place in Maghreb architecture. It means the total that drafted the identity and unity of the country. It has been a bastion of demographic, cultural , economic resurgence and political issues. Human relationship with the mountains varies into differnet forms such us, expressing identity, stability, and reclamation. All which distinguishes the mountains in the country. Therefore, what is the role of mountain area in shaping identities in Arab Maghreb between past and present?Item الإفتاء الإلكتروني وأثره على الخطاب الديني المعاصر(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-25) زغدي فوزي; دفرور رابحتتناول دراستنا موضوع الإفتاء الإلكتروني ومدى تأثيره على الخطاب الديني المعاصر، من خلال توضيح وتبيين الشروط التي لا بد من توفرها في كافة عناصر عملية الإفتاء الإلكترونية، ومحاولة كشف اللبس عنها ورسم الطريق الصحيح للوصول إليها وفق شروطها الشرعية ومتطلباتها المعاصرة، وحتى يكون أثرها إيجابياً على الخطاب الديني المعاصر. وتوصلت الدراسة إلى أن الإفتاء الإلكتروني ضرورة حتمية في عصرنا الحالي، وأنه لا بد من التزام المفتي والمستفتي بالشروط الخاصة بعملية الإفتاء الإلكترونية، وأن يكون الإفتاء جماعيا وغير آنياً، وأن يبين المفتي مذهبه العقدي والفقهي وانتمائه المكاني لأنه في عالم افتراضي، وأن يتم تجديده وفق شرع الله ومتطلبات العصر. This study deals with issue of electronic Fatwa and its influence on modern religion discourse through clarifying the conditions that must be available in all characteristics in the process of electronic Fatwa. Also, it seeks to investigate to eliminate the ambiguity on it and draw a right path to reach it according to its modern conditions and necessities, and to have a positive influence on modern religion discourse. Studies reach that electronic Fatwa is very important in our age, and it is important for the Mofti and the person who applied the Fatwa on (Mostafti) to have commitment to the conditions of the electronic Fatwa process. Also, Ftwa should collective and not instantly and the Mofti clarifies his doctrine and his spatial belonging because he is in a virtual world, and to be renewed according to Allah’s Chariia and the requirements of the ageItem التاريخ المقدس في العرفان الإسماعيلي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-25) هالى نورالدينThis paper presents the concept of esoteric history in the Ismaili doctrine, which is a Hiero-histoire that gives a spiritual dimension to apparent events and religious texts. The esoteric Hermeneutics (unveiling) of history is based on the Quran. The Ismaili perception of divinity is based on the principle of existence and creation, then the Imamate and Prophecy, to end at the appointment and the resurrection (maʿād), and these elements constitute an integrated vision of divinity; it is a vision that reveals hidden events. We concluded that earthly events are a reflection, a re-personification of the events that took place in the angelic community. The "Hierohistoire" is the history of a world that is always parallel to all societies, and always remains next to us. What gives the apparent historical events their reality is their participation in the Hiero-histoire and the understanding of this history is a Gnostic and spiritual understanding .تهدف هذه الورقة البحثية إلى إبراز مفهوم التاريخ الباطني في العقيدة الإسماعيلية، هذا التاريخ المقدّس يمثل المعنى الروحي للأحداث الظاهرة وللنصوص الدينية. إن التأويل الباطني للتاريخ يعود إلى الكتاب المقدس، ويقوم التصور الإسماعيلي للإلوهية انطلاقا من مبدأ الوجود والخلق ثم مسألة الإمامة والنبوة، لتنتهي إلى المعاد والقيامة، وتشكل هذه العناصر رؤية متكاملة للإلوهية، وهي رؤية تكشف عما هو محجوب من أحداث. خلاصة النتائج التي توصلنا إليها: هي أن الأحداث الأرضية في الفكر الإسماعيلي تشكل انعكاسا وإعادة تمثيل للأحداث التي جرت في الملأ الملائكي، وأن "التاريخ المقدس"، يكون على الدوام، تاريخ موازٍ لجميع المجتمعات يظل دائما بجوارنا وأن ما يعطي للأحداث التاريخية الظاهرة حقيقتها هو مشاركتها للتاريخ المقدس، وفهم هذا التاريخ يكون فهمًا عرفانيا وروحانيا.Item الرحلات الجزائرية إلى فرنسا خلال القرن التاسع عشر رحلة ابن صيام والرحلة القادية في مدح فرنسا وتبصرة(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-25) عومري عبد الحميداستخدم الاستعمار الفرنسي في الجزائر عدّة أساليب لإخضاع الشعب الجزائري منذ دخوله للجزائر سنة 1830، واتبع سياسيات متعددة في مختلف المجالات، ومنها الجانب الفكري والثقافي، خصوصا السياسة التعليمية وأهدافها. وأثناء تصفحي للكثير من المصادر في هذا المجال استوقفني موضوع مهم هو: دعوة الاستعمار الفرنسي العلماء والوجهاء للسفر إلى فرنسا من أجل حضور مناسبات والتأثر بذلك التقدم، ثم كتابة تلك الرحلة باللغة العربية وطبعها تحت نفقة إدارة الاحتلال ونشرها بين الجزائريين لكي يتأثروا ويقتنعوا أن رسالة فرنسا في الجزائر هي نقل الجزائريين إلى مستوى الحضارة الأوروبية وهو ما نلمسه في رحلتي ابن صيام والرحلة القادية في مدح فرنسا وتبصرة البادية، ونهدف من خلال هذا المقال إلى تسليط الضوء على تلك الرحلات وأبعادها في رسم صورة فرنسا لدى الجزائريين. French colonialism in Algeria used several methods to subjugate the Algerian people since its entry into Algeria in 1830, and followed various policies in various fields, including the intellectual and cultural aspects, especially the educational policy and its objectives. During the course of my reading of many sources in this field, I was stopped by an important topic: the French colonialists invited scholars and dignitaries to travel to France to attend the celebrations and to see the progress that France had achieved, and then write that journey in arabic and printed from the funds of the colonial administration. The aim of this study is to read and analyze the journey of al- Syamiya, and the journey al-kadya, influenced by Western civilizationItem الزراعة والزرّاع(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-25) بولامة صبرينة; عابد يوسفAgriculture is the predominant economic activity of the inhabitants of the Middle Maghreb during the Middle Ages in general, and the period between the 7 th and 9 th centuries AH/13th and 15th centuries AD in particular.. Also, farmers constituted a wide segment within the societal structure of the Middle Maghreb during the same period. However, although the subject of agriculture and farmers has received a sufficient share of studies from the economic point of view, from the social and mental point of view, it has not yet received the research and study it deserves. Accordingly; this article aims to study the mental representations of the Middle Maghreb society with its various social groups (authority, the elite, and the public) regarding agricultural activity and those involved in it during the period mentioned earlier, as well as an attempt to give an approximate picture of the position of farmers within the societal map of the Middle Maghreb, and the reasons and factors controlling that position.تعدّ الزراعة النشاط الاقتصادي الغالب على ساكنة المغرب الأوسط خلال العصر الوسيط عامة، والفترة الممتدة ما بين القرينين 7 و9ه/13و15م خاصة، كما كان المزارعون يشكلون شريحة واسعة ضمن التركيبة المجتمعية للمغرب الأوسط خلال ذات الفترة، لكن؛ وإن كان موضوع الزراعة والمزارعين قد حظي بنصيب كافي من الدراسات من الناحية الاقتصادية، فإن تناوله من الناحية الاجتماعية والذهنية لم ينل بعد ما يستحقه من البحث والدراسة. وبناء على ما تم ذكره أعلاه؛ تهدف هذه الورقة البحثية إلى دراسة التمثلات الذهنية لمجتمع المغرب الأوسط بمختلف فئاته المجتمعية (السلطة، النخبة، والعامة) إزاء النشاط الزراعي والمشتغلين به خلال الفترة الممتدة ما بين القرنين(07-9ه/13-15م)، وكذا محاولة اعطاء صورة تقريبية عن تموقع فئة المزارعين ضمن الخريطة المجتمعية للمغرب الأوسط، والأسباب والعوامل المتحكمة في ذلك التموقع.Item المكاتب العربية ودورها في إدارة المجتمع الأهلي في الجزائر المستعمرة 1844/1870(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-25) مخالفة فاطمة زهراء; بورغدة رمضانشكلت المكاتب العربية منذ تأسيسها إدارة حقيقية داخل الإدارة الفرنسية مارست سلطات فعلية في تنظيم وحكم المجتمع الأهلي، حيث تعددت أجهزتها ووظائفها لاستيعاب السكان الأصليين وتنظيمهم وتهدأتهم على نحو يمكنها من اخضاعهم بشكل مستمر، فقد أكدت الكثير من الوثائق الفرنسية التي كان يرسلها صناع القرار في الجزائرالى مراكز الحكم في فرنسا على أن احتلال الجزائر يختلف عن ما قامت به فرنسا من توسعات في أوروبا وافريقيا وأن الوضع يتطلب نظاما خاصا لإدارتها، لذلك فقد كانت هذه المكاتب استثناء في النظام الإداري الفرنسي لم تعرفها فرنسا من قبل أنشأت لإدارة وضع خاص يضمن تهدئة القبائل الثائرة و قمع السكان. Depuis sa création, les bureaux arabes ont constitué une véritable administration au sein de l'administration française qui a exercé de réels pouvoirs d'organisation et de gouvernance de la société indigène ses organes et ses fonctions ayant varié pour accueillir les autochtones, les organiser et les apaiser d'une manière De nombreux documents français envoyés par les décideurs en Algérie aux centres de gouvernance en France ont indiqué que l'occupation de l'Algérie est différente des expansions que la France a faites en Europe et en Afrique, et que la situation nécessitait un régime particulier pour sa gestion, ces offices constituaient donc une exception dans le système administratif français que la France ne connaissait pas auparavantItem تحديات الوضع الغذائي في الدولة الزيانية بالمغرب الأوسط(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-25) غرداين مغنيةيطرح هذا المقال موضوع معوقات الوضع الغذائي في دول المغرب الأوسط في العصر الوسيط، منها الدولة الزيانية التي عرفت خلال فترة حكمها الكثير من التحديات من تنمية الدولة اقتصاديا ومجابهة الضغوطات السياسية من الخارج والقلاقل الداخلية، إضافة إلى مواجهة الظروف الطبيعية وما ينجم عنها من كوارث تكون سببا رئيسيا في عجز الدولة عن تحقيق الأمن الغذائي لرعيتها. This article raises the issue of the obstacles to the food situation in the countries of the Middle Maghreb in the medieval era, including the Zayani state, which during its rule experienced many challenges from developing the state economically and confronting political pressures from abroad and internal unrest, in addition to facing natural conditions and the resulting disasters that cause Mainly in the state's inability to achieve food security for its parishioners.Item تحضيرات بناء الأسرة في بلاد المغرب والأندلس ما بين القرنين(5-6ه/11-12م) من خلال النوازل الفقهية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-25) هيصام دلال; هواري موسىتهدف هذه الدراسة إلى محاولة إلقاء الضوء على تحضيرات بناء الأسرة في كل من بلاد المغرب والأندلس ما بين القرنين (5-6ه/11-12م) من خلال كتب النوازل الفقهية، باعتبارها مرآة عاكسة للواقع المعاش في المجتمع المغربي والأندلسي على حد سواء، والذي اتضح من خلالها أن تحضيرات بناء الأسرة عادة ما كانت تبدأ بالخِطبة التي تعتبر من أهم مراحل بناء الأسرة، إذ تعد أول خطوة لحصول الرضا والقبول بين الزوجين، وتكوين صورة واضحة لهما، والملاحظ أيضا أن الخِطبة عادة ما كانت تخضع لمجموعة من المعايير التي تحكمت في عملية اختيار الزوج لزوجته، والتي إما حددت بقاعدة شرعية، أو ارتبطت بالعادات والتقاليد السائدة في بلاد المغرب والأندلس آنذاك، ومن النتائج المتوصل إليها من خلال هذه الدراسة أيضا أن المرأة كانت تُستأذن في أمر زواجها في غالب الأحيان، على الرغم من أن الأعراف السائدة حينها كانت قائمة على أن يتولى الولي أمر تزويج ابنته دون الحاجة إلى أخذ رأيها، وذلك باعتباره الناظر لها، والعارف بمصلحتها. This study aims to attempt to shed light on the family construction preparations in the Maghreb and Andalusia between the two centuries (5- 6 Hijri/11-12 Ad) through the books of controversial issues in Fiqh as a mirror reflective of the living reality in the Maghreban and the Andalusian society, from which it became apparent that the family’s construction usually used to start with the sermon which is one of the most important stages of family construction. It is the first step to acquire satisfaction and consent between spouses and make a clear picture of them. It is also noted that the sermon was usually subject to a set of criteria that governed the process of the husband's choice of his wife, which either were identified by a legal rule, or were associated with customs and traditions prevailing in the Maghreb and Andalusia at the time.One of the conclusions reached through this study is that, although the prevailing customs at the time were that the father would marry his daughter without having to take her opinion, as being her supervisor and who knows her Best interest, the woman often was asked about her marriage.Item ثقافة المقاومة في كتابات النخبة الجزائرية بتونس قبل ثورة التحرير 1954(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-25) عبدالنوز فتيحةIn this article essay on the question of Algeria in the Tunisian country before the Liberation Revolution through the activity of the Algerians there who founded the culture of resistance against the French occupancy with the Tunisians through the establishment of associations and political parties. The culture of the resistance was not limited to political action, the liberal awareness of the literary production of the Algerian elite emerged in Tunisia. Press writings played a prominent role in the emergence of the revolutionaries in the Tunisian press, with Algerian and Tunisian pens alike. Tunisian and Algerian writers and poets wrote about Algeria and the events they witnessed in support of the Algerian struggle after they dedicated their pens to political articles and poetic poems praising the struggle of the Algerians against the occupation and the drive for liberation. The Tunisian country became a voice for Algeria and its revolution and cause. November 1, 1954.يتناول هذا المقال حضور القضية الجزائرية في البلاد التونسية قبل ثورة التحرير، من خلال نشاط الجزائريين هناك الذين أسسوا لثقافة المقاومة ضد الفرنسيين جنبا إلى جنب مع التونسيين، من خلال إنشاء الجمعيات والأحزاب السياسية، ولم تقتصر ثقافة المقاومة على العمل السياسي فحسب، بل امتدت إلى المجال الفكري، فظهر الوعي التحرري في الإنتاج الأدبي للنخبة الجزائرية في تونس. كان للكتابة الصحفية دورا بارزا في ظهور إرهاصات ثورة التحرير في الصحف التونسية، بالأقلام الجزائرية وتونسية على حد السواء. وشكلت كتابات الأدباء والشعراء التونسيين والجزائريين بتونس حول الجزائر والأحداث التي شهدتها دعما للنضال الجزائري، بعد أن كرسوا أقلامهم لإمدادها بالمقالات السياسية والقصائد الشعرية التي تشيد بكفاح الجزائريين ضد الاحتلال وتستنهض الهمم للتحرر، وأصبحت البلاد التونسية صوتا للجزائر ولثورتها وقضيتها، وصوتا للفكر الثوري الجزائري قبل انطلاق ثورة أول نوفمبر 1954م.Item سوسيولوجية الحرية الدينية بين الاعتقاد والممارسة(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-25) بولزارق عبد الحفيظThis article seeks to address the topic of the sociology of religious freedom within a contemporary approach, placing the concept within a cognitive context that traces Islamic specificity on one hand and Western pluralism of its laws on the other, leading to international law that is referred to in our contemporary time to interpret and legitimize the ritual worship practices of religions and laws, as well as the legitimacy of proselytizing campaigns targeting Islamic societies in their cultural identity. the article is an attempt, with a sociological spirit, to clarify the truth of the concept, its regulations, and its not being a concept foreign to our Islamic culture, as it is deeply rooted in it and has been ensured by its legislations and historical events during the time of the Prophet - peace be upon him - or during the time of the Companions, which is the best evidence of that. الملخص: يسعى هذا المقال إلى تناول موضوع سوسيولوجية الحرية الدينية في إطار مقاربة معاصرة، تضع المفهوم ضمن سياق معرفي تتبعي على أساس الخصوصيتين الإسلامية من جهة والغربية على تعدد شرائعها من جهة أخرى، وصولا إلى الشريعة الدولية التي يتم الاحتكام إليها في وقتنا المعاصر لتفسير وشرعنة الممارسات الطقوسية التعبدية للديانات والشرائع، وشرعنة حملات التنصير التي تستهدف المجتمعات الإسلامية في هويتها الحضارية. فالمقال محاولة استردادية بروح سوسيولوجية هدفها بيان حقيقة المفهوم وضوابطه وأنه ليس بالمفهوم الدخيل على ثقافتنا الإسلامية، بقدر ما هو أصيل بها وقد ضمنته بتشريعاتها والحوادث التاريخية في عهد الرسول -صلى الله عليه وسلم- أو في عهد الصحابة خير دليل على ذلك.Item مشارب التّأليف في السّيرة النّبويّة عيون الأثر في فنون المغازي و الشّمائل و السّير(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-08) بن هورة يوسفموضوع المقال هو السّيرة النّبوية، و إطاره العام التّاريخ، و حجر زاويته البحث في المصادر التي عوّل عليها كتّاب المغازي و السّير في بناء تواليفهم، و حتى لا ينفرط عقد المقال اخترت عيّنة واحدة من تلك التّواليف هي سيرة "عيون الأثر في فنون المغازي و الشمائل و السّير" لمؤلّفه محمّد بن عبد الله بن يحي بـــــن سيّــــــد النّاس محــــــاولا الكشف عــــن المصـــادر و المشارب مع تبيان مواطن الاستشهاد و توثيقها من مظانها، فما هي مصادر سيرة ابن سيد النّاس؟ و كيف تعامل معها مؤلف الكتاب؟ و للإجابة على إشكالية المقال اخترت مقدمة تناولت فيها تعريف السّيرة ثمّ ولجت إلى بسط الموضوع من خلال البحث في مصادر السّيرة بشكل عام، و مصادر عيون الأثر بشكل خاص، و أعقبت ذلك بجريدة لبعض الكتب التي جعلت من سيرة محمّد -ﷺ- موضوعا لها مذيّلا ذلك كلّه بخاتمة. و أنا هنا لا أدّعي أنّي حزت خصل السّبق في طرح فكرة هذا المقال، بل قد يكون هناك من سبقني، و من كان أبا عذرتها.. The topic of the following article is the Prophetic biography, its general framework is history, and its cornerstone is the research on the sources on which the writers of Al-Maghazi and the biographies relied on writing their books, and in order not to get overwhelmed by the various pieces of information in those books, I have chosen "Uyūn al-athar fī funūn almaghāzī wa-al-shamā'il wa-al-siyar" by Muhammad bin Abdullah bin Yahia Ibn Sayyid al-Nās as a sample, and trying to discover the sources and highlight the citations and document it, So what are the sources of the Prophetic biography by Ibn Sayyid al-Nās? And how did the author utilize those sources? To answer the previous problem I have chosen to define the word "biography" as an introduction, then in the presentation, I enumerated the sources of the Prophetic biography in general and the sources of "Uyūn al-athar" specifically, and lastly, I added a list of other Prophetic biography books finishing all with a conclusion. And here I don't claim to be the first to discuss the idea of this topicItem ملامح من الفلسفة التربوية و التعليمية عند محمد بن يوسف السنوسي التلمساني في المغرب الأوسط(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-25) بلعيدي راميتسعى هذه المداخلة إلى ابراز مدى اسهام السنوسي التلمساني في رفد وتدعيم فلسفة وحركية التعليم والتربية بالمغرب الأوسط، على اعتبار أن فكره أحد المجالات التي تمكن من خلالها في التأثير المباشر على تكوين سلوكيات الناس واتجاهاتهم حول التربية والتعليم، والتي حاول من خلال هذا المجال إصلاح الفرد والمجتمع ومعرفة خصائص فكره وقدرته على إنتاج أفكار تربوية خلاقة ومواجهة للمستجدات والتحدياتوفق مقتضيات الواقع،مستعرضين أسس فكره التربوي والتعليمي المستمدة من القرآن والسنة، خاصة أن فكره التربوي متميز كونه فكر عميق ومتعايش مع ظروف المحيط وروح العصر، معرجين في الأخير إلى سبل الاستفادة من هذه التجربة. This intervention deals with the extent to which the philosophy Educational of Imam al-Senussi al-Tilmsani contributed to strengthening the movement of education in the Middle Maghreb, considering that his thought is one of the areas philosophy which he was able to directly influence the formation of people's behaviors and attitudes about education, And in which he tried through this field to reform the individual and society and to know the characteristics of his thought and his ability to produce creative educational ideas and confronting developments and theories according to the requirements of reality, reviewing the foundations of his educational thought which derived from the Qur’an and Sunnah,, especially that his thought is distinguished by its depth and coexistence with the circumstances of the surroundings and the era, and wefinally refer to ways to benefit from this experience.