JPES_Vol 05 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/15576
Browse
Recent Submissions
Item The Effect Of Using Smart Board In The Achievement(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) Mohamedean Hasp Sedio Hasp Sedio, YahyiaThe objective of the study was to discover the effect of using the smart board in the achievement of the seventh grade students in the basic education stage in Gedaref locality in the technical education subject. To achieve the objectives of the study, Where a sample was chosen to represent the students of seventh grade in the school of talented boys and girls in locality of Gedaref, number (80) students, were divided into two experimental groups taught by using the technology of smart board and tow control groups taught by using classical method , The researcher used the achievement test of the study groups. He also used a number of statistical methods, including Pearson correlation coefficient, arithmetic mean, standard deviation, and T test. The experiment was applied in the academic year 2017/2018. According to the main study question, the study results were as follows: The students who studied the course using the smart board were more positive and effective than those who studied the course in the classical method. There were statistically significant differences at(0.5) between the control group of boys (Traditional method) and the experimental group o f boy (Smart board), in favor of the experimental groups. There were statistically significant differences at (0.5) between the control group of girls (the classical method) and the experimental group of girls (the smart board) in favor of the experimental group. There were statistically significant differences at (0.5) between the tow control groups (boys & girls) and the two experimental groups(boys & girls) in favor of the two experimental groups together (boys and girls). The study recommended the use of technological innovations, the most important of which is the smart board, providing the smart board in all the basic schools, in addition to the importance of providing the requirements of using the smart board. The study also recommended conducting future studies to detect the impact of using Smart board in education.Item تقويم البرامج الجامعية في ضوء معايير(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) لشهب, أسماء; لزعر, خيرةهدفت الدراسة إلى رصد وجهات نظر الأستاذ الجامعي لمدى ممارسة مؤسساتنا الجامعية لمعايير المجلس الوطني لاعتماد مؤسسات إعداد المعلمين الأمريكية للجودة والمتمثلة في: البرامج المقدمة، نظام التقييم والتقويم، الخبرات الميدانية، التنوع، أعضاء الهيئة التدريسية، الموارد والحوكمة، وعلاقة ذلك بجودة الأداء الجامعي، من خلال دراسة ميدانية على عينة قوامها(79) فردا، اختيرو بطريقة عشوائية من كليات العلوم الاجتماعية ببعض الجامعات الجزائرية: الوادي، برج بوعريريج، ورقلة. وذلك بإتباع خطوات المنهج الوصفي وتكييف مقياس تقويم جودة البرامج الجامعية وفق معايير لسلمان وزميليه(2018)، ومقياس جودة الأداء الجامعي لعبابنة(2011). وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: وجود علاقة ارتباطية موجبة وقوية بين درجة ممارسة مؤسساتنا الجامعية لمعايير للجودة وجودة الأداء الجامعي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات الأساتذة والأستاذات لمدى ممارسة مؤسساتنا الجامعية لمعايير للجودة وكذا لجودة الأداء الجامعي.ABSTRACT: The aim of this study is to monitor the views of the various universities across the national territory regarding the extent to which our institutions are practicing the NCATE standards of: programs, assessment and evaluation system, field experience, diversity, faculty members, resources and governance. , And related to the quality of the performance of the university professor for the role entrusted to him, through a field study on a sample of (79) individuals, randomly selected from the faculties of social sciences in some Algerian universities: ElOued, Bordj Bou Arreridj, Ouargla. By following the steps of the descriptive approach and adapting the scale of quality assessment of university programs according to the NCATE standards for Salman and others (2018) and the quality measure of university performance for Labana (2011). The results showed: The existence of a strong and positive correlation between the degree of the practice of our universities to the standards (NCATE) quality and quality of the performance of the university professor, There are no statistically significant differences between the teachers as men or women estimates of the extent to which our institutions have practiced the NCATE standards for quality and of the quality of the university professor's performance.Item درجة مساهمة الحاسب الآلي في تطوير جودة الإدارة المدرسية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) جلاب, مصباح; خطوط, رمضانهدفت الدراسة إلى التعرف على درجة مساهمة الحاسب الآلي تطوير جودة الإدارة المدرسية. والتعرف على درجة مساهمة الحاسب الآلي تطوير جودة العملية التعليمية. للتحقق من واقع استخدام الحاسب الآلي في المدرسة الجزائرية. وقد طرحنا التساؤل العام: ما هي درجة مساهمة الحاسب الآلي في تطوير جودة الإدارة المدرسية والعملية التعليمية التعلمية؟ وقد استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، على عينة من 80 مديرا ومعلما، تم اختيارهم بطريقة قصدية، وأداة عبارة عن استبيانين يتكون الأول من 17 عبارة. والثاني من 13 عبارة. يتم الإجابة عنها وفق ثلاثة بدائل هي: بدرجة كبيرة (3)، بدرجة متوسطة (2)، بدرجة ضعيفة (1). كما اعتمد الباحثان في حساب الثبات على طريقة التطبيق وإعادة التطبيق بفاصل زمني قدره اسبوع على عينة استطلاعية من 20 فردا، وباستخدام معامل الارتباط بيرسون كانت النتيجة 92%، وبذلك يكون الصدق الذاتي 0.95. وباستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة، توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1- يساهم الحاسب الآلي بدرجة كبيرة في تطوير جودة الإدارة المدرسية بنسبة 84.19%. 2- يساهم الحاسب الآلي بدرجة كبيرة في تطوير جودة العملية التعليمية التعلمية بنسبة 88.07%.ABSTRACT:The study aimed to identify the degree of computer contribution to the development of the quality of school administration. And to identify the degree of computer contribution to improve the quality of the educational process. Check the reality of the use of computers in the Algerian school. We asked the general question: What is the degree of the computer's contribution to the development of the quality of school administration and the educational learning process? The researchers used the descriptive analytical approach on a sample of 80 principals and teachers, which were deliberately selected, and a tool consisting of two questionnaires consisting of 17 items. The second of 13 items. It is answered by three alternatives: high (3), medium (2), low (1). Researchers in the calculation of stability in the period between December 10, as adopted on tests and retest one week on a prospective sample of 20 people using the result of the Pearson correlation coefficient was 92%, so personal honesty is 0.95. Using the appropriate statistical methods, the study found the following results: IT contributes significantly to the quality of school management of 84.19%. The computer greatly contributes to the development of a quality educational learning process of 88.07%.Item التحديات الوالدية والاحتياجات غير الملباة(جامعة الوادي University of Eloued, 2019-04) كمال أبو الفتوح, محمدهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على التحديات الوالدية والاحتياجات غير الملباة واستراتيجيات المواجهة لدى أسر الأطفال ذوي اضطراب التوحد في مصر في ضوء متغيرات (عمر الطفل التوحدي – نوع الطفل التوحدي – المستوى الاجتماعي والثقافي والاقتصادي للأسرة – مكان السكن)، تكونت عينة الدراسة من 359 أسرة مصرية لديها طفل توحدي واحد فقط، استخدم الباحث في هذه الدراسة مقاييس متعددة لمتغيرات الدراسة المستهدفة، توصلت النتائج إلى أن هناك العديد من التحديات التي تواجه الأسر المصرية في رعاية أطفالها التوحديين كما أن هناك الكثير من الاحتياجات غير الملباة لتلك الأسر، خرجت الدراسة بمجموعة أخرى من النتائج وانبثق عنها مجموعة من التوصيات.ABSTRACT:This study aimed to identifying the parental challenges, unmet needs and coping strategies in the families of children with autism disorder in Egypt in the light of some variables(age of autistic children - type of autistic child - social, cultural and economic level of the family - place of residence, The study sample consisted of(359) Egyptian households with only one Autistic child, In this study, the researcher used multiple measures for the variables of the target study, The study found that there are many challenges facing Egyptian families in caring for autistic children. There are also many unmet needs for these families. Study found another set of results and emanated a set of recommendations.Item الأحكام الخلقية حسب نظرية كولمبرج(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) براهيمي, شبلي; زقعار, فتحي; سعيد, محمدملخص: بهدف دراسة العلاقة بين الحكم الأخلاقي الشائع بين طلبة الجامعات حسب نظرية كولمبرج للحكم الأخلاقي والاتجاه نحو الغش في الامتحانات، تم تطبيق الدراسة الحالية على (118) طالب جامعي، وتم استخدام مقياس الحكم الأخلاقي لكولمبرج، ومقياس الاتجاه نحو الغش لعبد الفتاح حافظ بعد تكييفهما على البيئة الجزائرية، وتم التوصل الى مجموعة من النتائج المهمة الممكن استثمارها للتكفل بظاهرة الغش في الامتحانات في الجامعات الجزائرية. الكلمات المفتاحية: أحكام خلقية؛ اتجاه نحو الغش؛ امتحانات. Abstract: In order to study the relationship between the moral judgment common among university students according to the Kollemberg theory of moral judgment and the attitude towards cheating in exams, the current study was applied to (118) university students. we used The measure of moral judgment for Kolemberg, and towards cheating scale there adapted in Algerian society, we reached a set of important results were found about the Ethical provisions of university students, and the absence of gender differences in Ethical provisions and the trend towards cheating in the exam, We can be invested to ensure the phenomenon of cheating in the examinations in Algerian universities.Item جودة الحياة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) بوعمامة, حكيمتهدف الدراسة الحالية الى دراسة مفهوم جودة الحياة وأبعاده وتفسيره، والكشف عن مختلف التعاريف لمفهوم جودة الحياة مع التركيز على توضيح أبعاد هذا المفهوم، حيث تم التطرق في هذه الورقة الى كل من أولا: صعوبات تعريف جودة الحياة، ثانيا: مفهوم جودة الحياة، ثالثا: أبعاد جودة الحياة. حيث تم التوصل الى أهمية كل من الجانب الموضوعي والذاتي في تفسير مفهوم جودة الحياة من خلال التعاريف وكذا من خلال أبعاد هذا المفهوم، مع التأكيد على أهمية المحددات الذاتية في تحديد وتفسير مفهوم جودة الحياة.Abstract: The present study aims to study the concept of quality of life and its dimensions and interpretation, and to uncover the different definitions of the concept of quality of life with a focus on clarifying the dimensions of this concept. Dimensions of quality of life. The importance of both the objective and subjective aspects of interpreting the concept of quality of life through definitions and the dimensions of this concept was emphasized, while emphasizing the importance of selfdeterminants in defining and interpreting the concept of quality of life.Item أثر توظيف استراتيجيات التعلم النشط(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) صيدم, شادي; الناصر, عبد المجيدهدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر توظيف استراتيجيات التعلم النشط في تنمية مهارات التفكير الإبداعي والتواصل الرياضي لدى طلبة الصف الثامن الأساسي بمحافظة غزة، ولتحقيق هدف الدراسة، اتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التجريبي والمنهج النوعي. قام الباحث باختيار مدرسة تونس الأساسية للبنين التابعة لمديرية شرق غزة بطريقة قصدية وتم اختيار الصفوف بشكل عشوائي، حيث تكونت عينة الدراسة من (68) طالباً من طلاب الصف الثامن الأساسي موزعين على صفين دراسيين، حيث مثل أحدهما المجموعة التجريبية وبلغ عدد طلابه (35) طالباً، بينما مثل الآخر المجموعة الضابطة وبلغ عدد طلابه (33) طالباً، قام الباحث بإعداد أدوات الدراسة وهي: - تحليل محتوى الوحدة السادسة (وحدة الهندسة) من الكتاب الثاني للصف الثامن الأساسي طبعة 2016م. - اختبار مهارات التفكير الإبداعي لمهارات (الطلاقة، المرونة، الأصالة). - اختبار مهارات التواصل الرياضي لمهارات (القراءة، الكتابة، التمثيل). قام الباحث باستخدام اختبار (ت) لعينتين مستقلتين غير متساويتين للتعرف على دلالة الفروق بين متوسطي درجات الطلاب في المجموعتين التجريبية والضابطة، وكذلك حجم التأثير بمربع إيتا. وقد أظهرت نتائج التحليل الإحصائي ما يلي: 1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α≤0.05) بين متوسط درجات الطلاب في الاختبار البعدي لمهارات التفكير الإبداعي في المجموعتين التجريبية والضابطة تعزى (لاستراتيجيات التعلم النشط، الطريقة التقليدية) لصالح المجموعة التجريبية. 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α≤0.05) بين متوسط درجات الطلاب في الاختبار البعدي لمهارات التواصل الرياضي في المجموعتين التجريبية والضابطة تعزى (لاستراتيجيات التعلم النشط، الطريقة التقليدية) لصالح المجموعة التجريبية. 3- توجد علاقة ارتباطية ضعيفة بين درجات طلاب المجموعة التجريبية في اختبار مهارات التفكير الإبداعي ودرجاتهم في اختبار التواصل الرياضي البعدي. ABSTRACT:This Study has aimedatidentifying the impact of active learningstrategiesemployment on developing the skills of creativethinking and mathematical intercommunication among the Basic Eighth Grade students in Gaza Governorate. To achieve the goal of thisStudy, the Researcher has adopted the descriptive, analytical and experimental and qualitative approaches. The StudySample has comprised 68 students of the Eighth Basic Grade, distributed over two classes, one of them, numbering 35 students, represented the experimental group, while the other class, whichamounted to 33 students, represented the control group. The Researcher has prepared the followingStudyTools:Analysis of the contents of Unit 6 "the Geometry Unit" in Book 2 of the Basic EighthGrade.ASkills Test for the creativethinkingskills ( fluency, flexibility and originality ).A Mathematical Intercommunications Test for the skills of "Reading, Writing, and Presentation".Statisticalanalysisresults have revealed the following:There are statisticallysignificantdifferencesat the level of (α≤0.05) betweenstudents' marks averages in the post-test of creativethinkingskills in favor of the experimental group.There are statisticallysignificantdifferencesat the level of (α≤0.05) betweenstudents' marks averages in the post-test of mathematical intercommunication skills "skills as a whole" in favor of the experimental group. There is nostatisticallysignificantcorrelated relationshipat the level of (α≤0.05) between the marks of the experimental group's students in the creative thinking skills' test and their marks in the mathematical intercommunicationskills post-test.Item درجة المهارات الحياتية المكتسبة في حصة التربية البدنية والرياضية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) أحميدة, نصير; جرمون, علي; الماحى, قصارهدفت الدراسة إلى التعرف على درجة المهارات الحياتية المكتسبة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية في حصة التربية البدنية والرياضية وعلاقتها بمتغيري الجنس والمستوى الدراسي للتلميذ، واستخدم الباحثون المنهج الوصفي التحليلي، معتمدين على مقياس المهارات الحياتية المكون من (48) عبارة موزعة على أربعة محاور على عينة مكونة من (494) تلميذ وتلميذة يمارسون التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم الثانوي، وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة اكتساب المهارات الحياتية لدى تلاميذ المرحلة الثانوي في حصة التربية البدنية والرياضية جاءت مرتفعة، ووجود اختلاف بين الذكور والإناث في درجة المهارات الحياتية المكتسبة لصالح الذكور في حصة التربية البدنية والرياضية، وعدم وجود فروق في درجة المهارات الحياتية المكتسبة تعزى للمستوى الدراسي.ABSTRACT:The aim of study is to recognize the degree of acquired life skills to secondary-schools pupils in physical education and sport lesson according to the gender and study level, the researchers used the descriptive approach, randomly sample were used (494) secondary-schools pupils who practice physical education and sport, a life skills test contain from (48) items divided into four subscales, the result showed that the degree of acquired life skills were high, also showed a significant differences at the degree of acquired life skills attributed to gender, and that there is no significant differences at the degree of acquired life skills attributed to study level.Item استخدام المعلمين للآيباد في تعليم الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) محمد جاد المولى محمد, أحمدهدف البحث الحالي إلى تقديم رؤية نظرية لكيفية تنمية مهارات المعلمين في استخدام الآيباد ي تعليم الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية. واعتمد البحث على المنهج الوصفي. وأظهرت نتائج البحث أن تدريب معلم التربية الفكرية يمكن أن يتم عبر أربعة محاور رئيسة هي: 1-اكتساب المعلم لمعرفة نظرية؛ 2-اكتساب المعلم لمهارات عملية؛ 3-تحسين اتجاهات المعلم نحو ما يقوم به؛ 4-تعريف المعلم بسبل التغلب على المشكلات التي قد تواجهه أثناء توظيف الآيباد في تعليم الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية. وقد تضمنت المحاور الأربعة جوانب فرعية، هدفت جميعها إلى تنمية مهارات المعلم في استخدام تطبيقات الآيباد في العملية التعليمية، واختتم البحث بعرض ومناقشة النتائج.abstract:The aim of the current research is to provide a theoretical view of how to develop teachers' skills to develop the skills of teachers in the use of iPad® in the education of students with intellectual disabilities. The results of the research showed that the components of the program are four main axes: 1. Acquire theoretical knowledge; 2. Acquire practical skills; 3. Improve teachers' attitudes; 4. Define teachers to overcome problems. The four axes included sub-aspects, all aimed at developing the skills of the teacher in the use of the iPad® applications in the educational process. The research concluded by presenting and discussing the results and making recommendations on the use of smart panels in teaching students with special needs.Item برنامج مقترح لتطبيق نموذج الإشراف المدمج(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) طه الزبير حسين حسين, بانقا; بن دسمان شداد القثامي, محمدالمستخلص هدفت الدراسة إلى وضع برنامج مقترح لتطبيق نموذج الإشراف المدمج في ضوء الاتجاهات الحديثة للإشراف التربوي، استخدم الباحثان المنهج الوصفي، ولجمع البيانات استخدم الباحثان أداة الاستبانة، وبلغ مجتمع الدراسة (1073) مُعلماً و(450) مُشرفاً في مكاتب التعليم بمدينة الطائف. اختار الباحثان عينة عشوائية بلغت(380) معلماً و(217) مُشرفاً. لتحليل البيانات استخدم الباحثان برنامج الحزم الحصائية وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها: تبين أن الموافقة على أهداف البرنامج المقترح لتطبيق نموذج الإشراف المدمج جاءت بدرجة عالية، وكانت الموافقة على مكونات البرنامج المقترح جاءت أيضاً بدرجة عالية، وكانت الموافقة على الخطوات الاجرائية لتطبيق البرنامج المقترح للإشراف المدمج جاءت بدرجة عالية، وتوصلت الدراسة إلى وضع برنامج مقترح للإشراف التربوي في ضوء الاتجاهات الحديثة. وفي ضوء هذه النتائج يوصي الباحثان بالعمل على تطوير كفايات المشرفين التربويين على توظيف فكرة الإشراف المدمج، والعمل على تطبيق هذا البرنامج.ABSTRACT:The study aims to make a programmer for applying integrated supervision model in the light of the current trends for the educational supervision. The researchers used descriptive approach. For data collection, a questionnaire was used. The population of the study was (1073) teachers and (450) supervisors in at educational offices in Altayef city. A random sample of (380) teachers and (217) supervisors was chosen by the researchers. SPSS packages were used for data analysis. The study came out with a number of findings: one of which is that the agreement on the objectives of the programmer for applying the integrated supervision model was substantially high in degree. And the agreement on the components of the programmer was significantly high. As well as there was an extensively high degree of an agreement upon the procedural steps of the proposal of integrated supervision. The study, finally, concluded that there should be a programmer for educational supervision in the light of current trends. Based on the findings, the researchers recommended the following: developing the educational supervisors’ competences in order to adopt the idea of integrated supervision, and to implement the program.Item دورأساليب مواجهة ضغوط العمل في التخفيف(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-05-19) هلايلي, يسمينةيعد العصر الحالي، عصر التقدم والتطور التكنولوجي، حيث أن التغييرات السريعة والمنافسة الحادة والمستمرة في شتى الميادين أجهدت الإنسان في سعيه لتحقيق مطالبه المتعددة. و نظرا لأن المهن هي الوسيلة التي تحقق هذه الغايات والمطالب، فالإنسان يجد نفسه مضطرا للتعايش مع كمية الأعباء الناجمة عنها، هذه الأخيرة التي تسبب توليد الضغوط المهنية التي تختلف حدتها ومصادرها من مهنة إلى أخرى خاصة مهنة التمريض هدفت الدراسة إلى التعرف على دورأساليب مواجهة ضغوط العمل في التخفيف من الإحتراق النفسي لدى الممرضين ومن ثم الإجابة على التساؤلات الفرعية الآتية: 1- مامستوى الاحتراق النفسي لدى الممرضين؟ 2-ما هي أساليب مواجهة الضغوط الأكثر استخداماً من قبل الممرضين الذين يعانون من الإحتراق النفسي ؟ 3- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الاحتراق النفسي تعزى لسنوات الخبرة؟ وقد تكونت عينة الدراسة من (80)ممرضا و ممرضة . وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي وتوصلت الدراسة للنتائج التالية :- أظهرت النتائج أن مستوى الإحتراق النفسي عاليا في جميع أبعاده مقارنة بمعايير ﻤﻘﻴﺎﺱ ﻤﺎﺴﻼﺵ ﻟﻼﺤﺘﺭﺍﻕ ﺍﻟﻨﻔﺴﻲ ا ن أكثرإستراتيجيات مواجهة الضغوط استخداماً من قبل العاملين هي إستراتيجية البحث عن الدعم الإجتماعي ، حيث احتلت المرتبة الأولى بمتوسط حسابي) 2,98 (، وفي المرتبة الثانية إستراتيجية التجنب بمتوسط حسابي ( 2,76(، واحتلت إستراتيجية التأنيب الذاتي المرتبة الثالثة بمتوسط حسابي(2,43)، يليه إستراتيجية حل المشكل بمتوسط حسابي (2,05)و في المرتبة الخيرة إستراتيجية إعادة التقييم الإيجابي بمتوسط حسابي(1,99)و هذا بعد تطبيق مقياس أساليب المواجهة لبولهان لا توجد فروق بين أفراد عينة الدراسة في مستوى الاحتراق النفسي حسب سنوات الخبرة.ABSTRACT:The study aimed at identifying the role of the methods of coping with the pressures of work in alleviating the psychological burning of nurses. The Maslash scale of psychological combustion and the measure of coping methods were applied to the psychological stress of Bulhane. The descriptive approach was used. The study sample consisted of (80) nurses and nurses. The method of descriptive analysis was used and the study reached the following results: - The results showed that the level of psychological combustion is high in all dimensions compared to the standards of Maslash scale of psychological combustion The most common strategies for coping with pressure by employees are the social support search strategy, which ranked first with an average of (2.98), second with the avoidance strategy with an average of (2.76) (2.43), followed by a problem solving strategy with an average of (2.05) and in the last rank a positive re-evaluation strategy with an average of (1.99). There were no differences between the study sample in the level of psychological combustion by years of experience.Item المواءمة بين الفرد والعمل في عملية الاختيار والانتقاء المهنيين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) حمامة, عمار; نصرات, السعيدالملخص: نهدف من خلال هذه الورقة إلى إلقاء الضوء على عملية الاختيار والتوجيه المهنيين، والتي تعتمد في أساسها على دعامتين أساسيتين، أولاهما تحليل العمل وثانيهما تحليل الفرد وذلك من خلال التعرف على كل ما يتعلق بكلا المفهومين (التعريف ، الأنواع، الأهداف، مصادر جمع البيانات، ...الخ)، ثم البحث في مدى إمكانية تحقيق المواءمة المقترحة بين الفرد والعمل، بحيث اقترحنا تحليل العمل عند "جيزاليو براون" كنموذج.ABSTRACT:The purpose of this article is to enlighten the professional selection and orientation process, based on: 1- the analysis of the work and 2- the analysis of the individual by identifying everything that concerns both concepts. (definition, species, objectives, sources of collection). then to examine to what extent the compatibility of the individual with the post will be achieved, so we proposed to analyze the work at "Gizalio Brown" as a model.Item تكييف سلم اختلال النشاط المعرفي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) روبي, محمد لخضر; بوختالة, رياضهدفت الدراسة الحالية إلى محاولة تكييف سلم اختلال النشاط المعرفي لمايرس ورولين لدى طلاب الجامعة في البيئة الجزائرية، وذلك عن طريق إجراءات التكييف المتبعة وكذا التأكد من تطابق خصائصه السيكومترية (الثبات، الصدق، المعايير)، مع شروط الاختبار الجيد، وتم صياغة المشكلة في عدة تساؤلات . واستخدم الباحث المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من( 496 ) طالب وطالبة يمثلون العينة الكلية للدراسة، تم استعمال الأساليب الإحصائية التالية : معامل ألفا كرونباخ (0.83) وطريقة كيودر ريدشارسون(21) (0.67) من أجل التحقق من الثبات، ومعامل الارتباط بين البند والدرجة الكلية، ومعامل الارتباط بين البند والبعد الذي ينتمي إليه، ومعامل الارتباط بين البعد والدرجة الكلية من أجل التحقق من صدق الاتساق الداخلي(0.81)، كما تم ايجاد معايير الأداء للسلم عن طريق استخراج المعايير الزائية والتائية. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية : -يتوفر سلم اختلال النشاط المعرفي على مؤشرات ثبات مقبولة وهذا ما أظهره معامل الثبات ألفا كرونباخ وطريقة كيودر ريدشارسون(21). -يتوفر سلم اختلال النشاط المعرفي على مؤشرات صدق مقبولة عبرت عنها مؤشرات الصدق من خلال ما أظهرته معاملات ارتباط صدق الاتساق الداخلي، وكذلك الصدق العاملي. -تتوفر في سلم اختلال النشاط المعرفي محكات معيارية من خلال الدرجات الزائية والتائية وفق التخصصات العلمية والأدبية لدى الطلبة.ABSTRACT:This study aimed at trying to adapt the scale of cognitive activity by Meyers and Rollin to the Algerian university students by means of the followed adaptive procedures and to also to ensure that its cycometric properties(stability, validity, standards) are consistent with the conditions of good testing. The problematic has been formulated in a set of questions. The descriptive method was adopted. The sample of the study consisted of )496) students(male and female). The following statistical methods were used: Alpha Kronbach)0.83( and Coder Richardson )0.67(to verify stability; whereas, for reliability the correlation coefficient between the item and the dimension to which it belongs was calculated, and the coefficient of correlation between the dimension and the total score in order to verify the validity of the internal consistency .(0.81)Performance criteria for the scale were also found. In addition to that, the validity of the question of gender differences in cognitive impairment was tested. The study ended with the following results: -The level of cognitive impairment is characterized by acceptable stability indicators. This is demonstrated by both the alpha-Cronbach stability coefficient and the method of Ciudar Richardson(21). -The level of cognitive impairment is characterized by acceptable indicators of reliability expressed by the indicators through what was shown by the correlation coefficients of the validity of internal consistency, as well as factor validity.Item السيرورة الانتقائية للفعالية الذاتية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) بوجرادة, محمد; بن عبد المالك, عبد العزيزتهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى تأثير السيرورة الانتقائية للفعالية الذاتية في اختيار المسار الدراسي (جذع مشترك علوم وتكنولوجيا، جذع مشترك آداب)، وذلك من منظور تلاميذ السنة الرابعة متوسط، ولتحقيق هذا الغرض تم إجراء 20 مقابلة نصف موجهة مع تلاميذ موزعين على بعض متوسطات سطيف تم اختيارهم قصديا وفق لبعض الخصائص تبعا لأهداف الدراسة، وقد توصلت الدراسة أن الفعالية الذاتية عملية جد مؤثرة في اختيار المسار الدراسي من منظور تلاميذ السنة الرابعة متوسط.ABSTRACT:The present study aims to identify the effect of the selective process of self-efficacy in selecting the syllabus(common stem of science and technology, common trunk etiquette), from the perspective of fourth year students. To this end, 20 half-directed interviews were conducted with students, Setif was selected according to some characteristics according to the objectives of the study. The study found that self-efficacy is a very important process in choosing the course from the perspective of fourth year students.Item تفعيل دور مسرح الأطفال فى تنشئة الطفل العربي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) صلاح حنفى محمود, خالدلمسرح الأطفال دور غاية فى الأهمية في تنشئة الطفل، وتشكيل شخصيته، وتفجير قدراته الإبداعية والسلوكية؛ كما إنه من أبرز السبل للوصول إلى عقل ووجدان الطفل. ويشير استقراء واقع مسرح الأطفال العربي إلى إنه لم يستطع تحقيق أهدافه بالدرجة المطلوبة، ووجود العديد من المشكلات التى تعوقه عن القيام بدوره بصورة فعالة.. لذا سعت هذه الدراسة إلى عرض مفهوم مسرح الأطفال وخصائصه وأهدافه، وتطوره عالمياً وعربياً، وأبرز المشكلات التى يعانيها مسرح الأطفال العربي. وتوصلت الدراسة إلى تصور مقترح لتفعيل دور مسرح الأطفال فى تنشئة الطفل العربي بما يتفق والسياق الثقافي العربي، ويتناسب مع الاتجاهات المعاصرة فى تطوير مسرح الأطفال.ABSTRACT;The children's theatre has a very important role in rising up and shaping child's personality and in releasing his creative and behavioural powers. The theatre is the most important ways to reach child's mind and his feelings. The Arab children's theatre role is weaker than what educators' expectations and what their societies need, thus this study aimed to display the children's theatre, features, aims and its global and local development and its problems. This study reached a suggested vision to activate the role of the children's theatre in developing the Arab child's personality suitable to his Arab cultural context and suitable to the contemporary trends in developing child's theatre.Item حب الحياة لدى عينات من طلاب الجامعة في الجزائر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) محمد عبد الخالق, أحمد; زين العابدين, فارساستهدفت هذه الدراسة بحث خصائص مقياس حب الحياة، وبيان ارتباطاته بمتغيرات علم النفس الإيجابي، لدى عينة من طلاب الجامعة في الجزائر (ن = 777)، فضلاً عن مقارنة نتائجه بعينات عربية أخرى، وقد أجاب الطلاب عن مقياس حب الحياة، والمقياس العربي للسعادة، والقائمة العربية للتفاؤل والتشاؤم، ومقياس الرضا عن الحياة، واتسمت هذه المقاييس بمعاملات ثبات مرتفعة، فيماعدا مقياس الرضا لدى الطالبات، وتراوحت معاملات ثبات ألفا وإعادة التطبيق لمقياس حب الحياة، بين 0.74، و0.93، إشارة إلى اتساق داخلي مرتفع، وإعادة تطبيق مقبول، وكانت معاملات الارتباط بين مقياس حب الحياة والمقاييس السابق ذكرها دالة إحصائيًا، إشارة إلى الصدق المرتبط بالمحك، وأسفر عن تحليل المكونات الأساسية عامل ثنائي القطب، مرتفع التشبعات، سمي: "حب الحياة والتفاؤل مقابل التشاؤم"، ولم تظهر فروق جوهرية بين الجنسين في حب الحياة، ويميل متوسط مقياس حب الحياة في عينة الجزائر إلى الارتفاع، ويتسق ذلك مع الموقع المتقدم للجزائر في التقرير الدولي للسعادة، ويعتمد ذلك على عوامل عدة، من بينها وجود مصادر كبيرة للنفط والغاز الطبيعي في الجزائر، وهو ما يرفع من نوعية الحياة، وحب الحياة.ABSTRACT:The aim of this study was (a) to investigate the psychometric properties of the Love of Lofe Scale(LLS), (b) to estimate its associations with positive psychology variables, and(c) to compare its mean scores with previous studies. A sample of(777) undergraduates from Algeria was recruited. They responded to the LLS, the Arabic Scale of Happiness, the Arabic Schedule of Optimism and Pessimism, and the Satisfaction with Life Scale. These scales have good alpha reliability coefficients except for the Satisfaction Scale among females. Alpha and test-retest reliabilities of the LLS ranged between(74) and(93), indicating good internal consistency and acceptable stability. All the correlations between the LLS and the above-mentioned scales were statistically significant. A principal component analysis retained one high-loaded factor labeled “Love of life and optimism versus pessimism”. Sex-related difference in LLS was not significant. The mean LLS score of the Algerian students tended to be high. This result was congruent with the advanced order of Algeria in the World Happiness Report.Item رؤية مقترحة لتحويل الكليات التقنية في المملكة العربية السعودية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) الفرهود, صالحسعت الدراسة إلى اقتراح رؤية لتحويل الكليات التقنية إلى منظمات متعلمة. وتكون مجتمع الدراسة من جميع أعضاء الهيئة التدريبية في الكليات التقنية للبنين للعام (2016) وعددهم (3817) عضوًا. وتم اختيار عينة عشوائية طبقية من (383) عضو هيئة تدريب. وتمّ تطوير أداة من (67) فقرة، لقياس درجة ممارسة أبعاد المنظمة المتعلمة في ضوء نموذج "مارسك ووتكنز"، وتشمل سبعة أبعاد، هي: تشجيع الحوار، وتعلم الفريق، وإنشاء فرص التعلم المستمر، والقيادة الاستراتيجية، وأنظمة مشاركة المعرفة، وربط المنظمة مع البيئة الخارجية. وتم التحقق من دلالات صدقها وثباتها. وأظهرت النتائج أن درجة ممارسة أبعاد المنظمة المتعلمة في الكليات التقنية كانت منخفضة. كما أظهرت وجود فروق دالة إحصائيا في استجابات العينة تعزى إلى متغير المسمى الوظيفي ومتغير طبيعة العمل الحالي.وقام الباحث بتطوير رؤية من (68) ممارسة تربوية في ضوء نموذج "مارسك ووتكنز" لتحويل الكليات التقنية إلى منظمات متعلمة. ABSTRACT:The study aims to propose Vision To Conversion Technical Colleges To A learning Organization. sample was randomly stratum selected, consisted of(n=383). An instrument was developed to measure the practice degree of dimensions of learning organization in light of "Marsik & Watkins" Model. The questionnaire consisted of(67) items, and include seven dimensions: promote dialogue, team learning, continuous learning opportunitie, empower people towards a collective vision, the strategic leadership, create systems to share learning and connect with environment. were verified validity and reliability of a questionnaire. The results showed that the degree of practice of dimensions the learning organization at was low. There are statistically significant differences among the means of the responses of the sample's individuals according to variable of job title and current work. was developed Vision to Conversion Technical Colleges in to A learning Organization. The overall framework of the proposed vision consisted of(68) educational practice.Item دراسة وصفية تحليلية لاكتساب المفهوم المكاني(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) يعلاوي, خليدةالملخص: هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على اكتساب المفهوم المكاني "بين"، لدى 192 طفل، ذكور وإناث، من عمر 3 الى 10 سنوات، لا يعانون من أية مشاكل صحية، مستواهم التعليمي جيد أو متوسط، اللغة الأم هي العامية، ومن مستويات ثقافية واقتصادية مختلفة. تم انتقائهم من بعض رياض الأطفال والمدارس الابتدائية بالجزائر العاصمة. ومن أجل تحقيق هذا الهدف، اتبعنا المنهج الوصفي التحليلي، بما أننا بصدد دراسة سير تطور المفهوم المكاني "بين" وذلك استنادا الى المقاربة النفسو لغوية. بعد تطبيق البنود التي تقيس المفهوم "بين"، من اختبار المفاهيم المكانية، على مجموعة الدراسة، بينت النتائج وجود فروق دالة بين الأطفال في فهم واستعمال المفهوم المكاني"بين " تعزى لمتغير السن، مما يشير الى أن تكوين هذا المفهوم يرتبط بالسن وبالنمو المعرفي للطفل.ABSTRACT:The present study aims to identify the acquisition of the spatial concept between” of 192 children, males and females, from 3 to 10 years old, who do not suffer from any health problems, their level of education is good or average, informal language is the mother tongue, and from different cultural and economic levels. They were selected from some gardens and elementary schools in Algiers. In order to achieve this goal, we followed the analytical descriptive approach, in order to study the evolution of the spatial concept "between", based the psycholinguistic approach After applying the measures of the concept "between", from the test of spatial concepts, on the study group, the results showed that there are significant differences, between children in understanding and using the spatial concept "Between", according to the age variable, indicating that the formation of this concept confuses the age and cognitive development of the child.Item الحرية الأكاديمية في جامعات دول مجلس التعاون الخليجي(جامعة الوادي - university eloued, 2019-04) بن علي الصلح, محمدهدفت هذه الدراسة إلى معرفة واقع ممارسة الحرية الأكاديمية والتحديات التي تواجهها وسبل تعزيزها في جامعات دول مجلس التعاون الخليجي، اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، حيث بلغت عينة الدراسة (613) من قادة وأعضاء هيئة التدريس في كل من جامعة الملك سعود بالمملكة العربية السعودية، وجامعة الكويت بدولة الكويت، وجامعة الخليج العربي بمملكة البحرين. وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج من أبرزها: أن أعضاء هيئة التدريس يتمتعون بدرجة عالية من الحرية الأكاديمية فيما يتعلق بإجراء البحوث العلمية، والحرية في التدريس الجامعي، بالإضافة إلى تمتع الجامعات بدرجة عالية من الحرية في تعيين أعضاء هيئة التدريس، وجاءت أبرز تحديات الحرية الأكاديمية بالجامعات متمثلة باعتماد الجامعة على نظام التعيين للقيادات العليا بدلاً عن الانتخاب، كما أوضحت النتائج أن أفضل السبل لتعزيز الحريات الأكاديمية بالجامعات تتمثل في تفعيل مشاركة أعضاء هيئة التدريس في صنع القرارات الجامعية، وأوضحت النتائج أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في الحرية الأكاديمية تعزى لمتغيرات الجنس والوظيفة وسنوات الخبرة والجامعة.ABSTRACT:This study aims to identify the reality and challenges of academic freedom among teaching staff and academics leaders in gulf cooperation council universities to contribute of development that help to promote and develop academic freedom, and to test are there statistically significant differences attributable to university variable, job title, gender, years of experience. The study followed the analytical descriptive method, which applied to the primary data was distributed to (613( academic leaders at these universities at the King Saud University in Saudi Arabia, Kuwait University in Kuwait, and Gulf Arab University in the Kingdom of Bahrain. The results of the study. The results indicated that the teaching staff enjoyed a high degree of academic freedom with regard to conducting scientific research, academic freedom in university teaching in addition to the fact that universities have a high degree of academic freedom in appointing teaching staff. There are significant differences in all axses of academic academic freedom attributed to the variables of gender, job title, years of experience and the university. Also, the results showed that the best way to promote academic academic freedom in universities is to activate the participation teaching staff in university decision-making, functioning to raise awareness of the importance of academic freedom and the formation of a superior agency to organize academic freedom in universities.Item مهارات الاستذكار المنبئة بالاتجاهات نحو الدراسة(جامعة الوادي University of Eloued, 2019-04) محمد الحجوج, أكرمهدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى إسهام كلٍّ من مهارات الاستذكار المتمثلة في: (إدارة الوقت، استثارة الدافعية للتعلم، الفهم القرائي، الانتباه البصري الانتقائي، التذكر طويل الأمد) بالتنبؤ بالاتجاهات نحو الدراسة. واختيرت عينة الدراسة الأساسية بطريقة عشوائية بسيطة من طلاب الصف العاشر بخان يونس (للعام الدراسي، 2017/ 2018م)، وقد كان قوام العينة (300) طالب، واستخدم الباحث مقياس مهارات الاستذكار (إعداد الباحث)، وأظهرت نتائج الدراسة أنّه يُمكن التنبؤ بالاتجاهات نحو الدراسة لدى طلاب الصف العاشر الأساسي من خلال استثارة الدافعية للتعلم، والفهم القرائي، والتذكر طويل الأمد، كما يختلف إسهام كل من "استثارة الدافعية للتعلم، والفهم القرائي، والتذكر طويل الأمد" كمتغيرات مستقلة في التنبؤ بالاتجاهات نحو الدراسة كمتغير تابع، لم تكن مهارة إدارة الوقت، ومهارة الانتباه البصري الانتقائي منبئةً بالاتجاهات نحو الدراسة. ABSTRACT: The study aims at revealing the contribution of each of the study skills identified as: (Time Management, Raising Motivation for Learning, Reading Comprehension, Visual Selective Attention, Long-Term Remembering) for predicting the attitudes towards the study. The basic sample consisted of (300) student and it was selected randomly out of the 10th grade students in Khan Younis Schools in the scholastic year 2017, 2018. The researcher used retrospect skills scale. Findings of the study showed that the attitudes towards the study could be predicted among tenth grade students throughout Raising Motivation for Learning, Reading Comprehension, and LongTerm Remembering. The contribution of the "Raising Motivation for Learning, Reading Comprehension and Long-Term Remembering" were different as independent variables in predicting the attitudes towards the study as the dependent variable, whereas, the Time Management Skill and Visual Selective Attention are not a predictor for the attitudes towards the study.