EJLCLS_Vol 07 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/32888
Browse
Recent Submissions
Item La Gamification Et La Gestion Des Apprentissages En Classe De Fle (cas Des Apprenants De 3 ème Année Moyenne, Belabidi Saïd De Kouinine à El-oued(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-30) دهيليس, هدى; ميلودي, منيرLa présente étude s’inscrit dans le cadre d’une recherche pour mesurer l’efficacité de la stratégie de la gamification et son effet sur la gestion des apprentissages en classe de Français langue étrangère (désormais FLE), et notamment chez les apprenants de la troisième année moyenne à El-Oued. Les résultats de notre recherche pourraient permettre de mieux comprendre jusqu’à quel point cette stratégie peut contribuer à améliorer les pratiques pédagogiques en adoptant un enseignement ludique et efficace qui contribue, à son tour, à motiver les apprenants et améliorer leur engagement dans la classe, nul ne nie que ce dernier, se considère l’un des facteurs clés pour la réussite de toute action pédagogique en classe de FLE. Abstract: This study is part of a research to measure the effectiveness of the gamification strategy and its effect on the management of learning in French as a foreign language class (now FLE), and in particular among learners of the average third year in El-Oued. The results of our research could provide a better understanding of the extent to which this strategy can contribute to improving teaching practices by adopting playful and effective teaching which, in turn, contributes to motivating learners and improving their engagement in the classroom, no one denies that the latter considers itself one of the key factors for the success of any educational action in the FLE class. * Auteur correspondant: DHAILIS HoudaItem أساليب التكرار في ديوان صفاء الأزمنة الخانقة للشاعر علي ملاحي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-30) بله باسي, رفيقة; بله باسي مسعودةنهدف من وراء هذه الدراسة إلى الكشف عن ظاهرة التكرار في ديوان –صفاء الأزمنة الخانقة – للشاعر الجزائري المعاصر علي ملاحي ،وذلك كن خلال تتبع مواطن هذه الظاهرة ;وأساليبها والوقوف على الدلالات الكامنة وراءها،وكذا الوقوف على الجمالية التي تضفيها على النصوص الشعرية . الكلمات المفتاحية: . The aim of this study is to uncover the phenomenon of repetition in Diwan, the serenity of the times, of the contemporary Algerian poet Ali Mellahi. This has been done by tracking the origins of this phenomenon and identifying the connotations behind it, as well as the aesthetic that it confers on poetic textsItem الأصوات ودلالتها في لامية الشنفرى(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-30) خلوط, عفافلقد استقطبت "لامية العرب" أنظار النقاد وأهل اللغة لاشتمالها صورة ناطقة للحياة العربية بفضائلها ونقائصها في رحبها وضيقها, فهي صورة لما كان عليه الشعر في عهد البداوة الخالصة, وتصوير محسوس دقيق للطبيعة مع قليل من الخيال البديع. فالقصيدة من أصدق ما قيل في أغاني الصحراء, فهي نتاج ابنها الذي يقطع الفيافي ويتخبط في القفار؛ فالشنفرى قد أغرقنا معه في آلامه وحسراته, وقد كان استخدامه الناجح للفونيمات من أسرار توفيقه في التعبير عمًّا يجيش بخاطره, فإبداعه في تشكيل الأصوات في قصيدته جعلنا نشعر بأننا نرى ما يقول رأي العين ولا نقرؤه؛ وهذا طبيعي جدا بالنسبة لشاعر من أقحاح العرب الذين تشكل الكلمة جُل ثروتهم, لهذا آثرنا التجوال في أصوات هذه القصيدة عسانا نتمتع ونمتع. "Lamiyat al-Arab" has attracted the attention of critics and language people for its inclusion of an eloquent picture of Arab life with its virtues and shortcomings in its spaciousness and narrowness. The poem is one of the truest things said in the songs of the desert. Al-Shanfari drowned us in his pains and sorrows, and his successful use of phonemes was one of the secrets of his success in expressing what was in his mind. This is very natural for a poet of the Arabs, whose wealth constitutes the bulk of the word, so we chose to roam in the sounds of this poem so that we can enjoy and enjoy.Item التخييل الذاتي في رواية "أنثى السراب" لواسيني الأعرج(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-30) شريقن, شهينازتسعى هذه الدراسة إلى رصد شكل جديد من أشكال كتابة الذات تبناه السرد الجزائري المعاصر، هو "التخييل الذاتي" (Autofiction)، الذي يقع بين جنسين أدبيين متقابلين هما: السيرة الذاتية والرواية. واخترت موضوعا لهذه الدراسة نص " أنثى السراب" لواسيني الأعرج الذي وظف فيه كل إمكانات الرواية لبلورة سيرة ذاتية منزاحة عن الشكل التقليدي، فمارس التضليل والمراوغة، وكتب بلغة شاعرية إيقاعية تنساب مع إفضاءات الذات لتغدو الشخصية مثالا ونموذجا. وكانت القاعدة النقدية التي وضع دعائمها "سيرج دوبروفسكي" (Serge Doubrovsky) هي الأساس الذي انطلقنا منه لرصد ملامح التخييل الذاتي في هذا النص. abstract: This study seeks to monitor a new form of self-writing adopted by the contemporary Algerian narrative, which is "Autofiction", which falls between two opposite literary genres: the autobiography and the novel. And I chose as a topic for this study the text "The Mirage Female" by Waciny Laredj, in which he employed all the capabilities of the novel to crystallize a biography that is removed from the traditional form, so he practiced misleading and evasiveness, and wrote in a poetic, rhythmic language that flows with the self's preferences so that the character becomes an example and a model. The critical rule that Serge Dobrovsky .laid its foundations was the basis from which we set out to monitor the features of self-imagination in this textItem القصيدة الجاهلية في ضوء المناهج السياقية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-30) قاقا, مريم; علوي, نورالديننال الشعر الجاهلي عناية خاصة من قبل النقاد، الذين مثلت لهم نصوصه التحدي الأكبر، فقد كان هذا الشعر موضع دراسة وفحص، ضمن ما يشتمل عليه الفعل النقدي من مهمات متنوعة كالتلقي والتحليل والإعجاب والتأويل...، ومن بين الدراسات التي تم تطبيقها للمناهج السياقية على القصيدة الجاهلية دراسة كل من الناقدين: طه حسين ويوسف اليوسف، فنجد المنهج التاريخي طبقه الناقد طه حسين في كتابه(حديث الأربعاء) والمنهج النفسي الذي طبقه الناقد يوسف اليوسف في كتابه(بحوث في المعلقات) فقد حاول كل منهما اجتياح عالم القصيدة والكشف عن روائعه غير المعلومة. وتأسيسا على ذلك تطرقت هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على مقاربة كل من الناقدين للقصيدة الجاهلية، وتتبع وضوح المنهج النقدي الذي يعد من أهم خصوصيات العملية النقدية. Pre-Islamic poetry has always captivated the attention of critics, who found its texts to be an unparalleled challenge. The genre has been meticulously studied and examined through a range of critical activities such as reception, analysis, admiration, and interpretation. Notably, scholars such as Taha Hussein and Youssef Al-Youssef have applied contextual methodologies to pre-Islamic poetry in their respective works. Hussein employed a historical approach in his book "Hadith Al-Arb'a," while Al-Youssef employed a psychological approach in his book "Research on Al-Mu'allaqat." Through their efforts, these critics sought to uncover hidden masterpieces and unlock the secrets of this enigmatic literary genre. This research paper delves into the unique approach of both critics towards pre-Islamic poetry and highlights the importance of a clear and rigorous critical process.Item المتخيل السردي ودوره في الكشف عن جماليات الصحراء المرجعي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-30) صماري, بوعلام; عليوات, ساميةإن للكتابة السّردية دور في جذب السيّاح والتّعريف بالصّحراء؛ من عادات وتقاليد وفضاءات مكانية، وثقافة وعمران وأغاني شعبية وتفكير جمعي ... لاستقطاب القارئ وجذبه قصد اكتشاف ما تموج به الصحراء من عوالم حضارية، ومعرفية وسياحية. حيث أسهمت روايات الصديق حاج أحمد الزيوانيى -مملكة الزّيوان- في التّعريف بعادات وتقاليد الصّحراء، وما يميز البيئة الصحراوية؛ كالقصور بهندستها المتفرّدة ومواد البناء القديمة بما يضفي على المكان عراقة وأصالة تغوي القارئ بزيارتها لاستكشاف عبق التاريخ والفن. Narrative writing has a role in attracting tourists and introducing the desert. From customs, traditions, spatial spaces, culture, urbanism, folk songs and collective thinking... to attract the reader and attract him in order to discover the civilizational, knowledge and tourism worlds that ripple through the desert. Where the novels of Al-Siddiq Haj Ahmed Al-Zaywani - the Kingdom of Al-Zaywani - contributed to defining the customs and traditions of the desert, and what distinguishes the desert environment. Such as palaces with their unique architecture and ancient building materials, which give the place nobility and originality, seducing the reader to visit it to explore the fragrant history and art.Item المصطلح التراثي في النقد المعاصر بين الإعمال والإهمال – يوسف وغليسي نموذجا(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-30) بن زاهية, خديجة; رخرور, أمحمدعرف النّقد العربي المعاصر مع منتصف القرن العشرين إلى يومنا هذا منعرجا مسّ العديد من الجوانب، ولا سيما على مستوى المصطلح بانفتاحه على الآخر، فتعدّدت وسائل وضعه، ومن بين أهمّ هذه الوسائل وضع المصطلح التّراثي كمقابل للمصطلح الأجنبيّ، إلّا أنّ هذه الأخيرة لاقت قبولا عند البعض، ودعوا إلى العناية بالتّراث والإفادة منه. ورفضها آخرون بحجّة انبهارهم بموجة الحداثة الغربيّة، فلجأوا إلى التّرجمة والتّعريب والاشتقاق، وأعلنوا القطيعة مع التّراث، ليظهر طرف آخر ينادي بالوسطيّة بإعمال المصطلح التّراثي بما يسمح له من توافق مع ما يحيل إليه المفهوم الحديث مع إمكانيّة الاستفادة من المتصوّرات الحديثة، لذا شغلت هذه المسألة فكر العديد من النّقاد والدّارسين، ومن بينهم الأستاذ الدّكتور الجزائري " يوسف وغليسي". الّذي أولى اهتماما خاصّا بإشكاليّة المصطلح. Abstract: Starting from the second half of the twentieth century, the Modern Arabic criticism has witnessed a drastic shift that touched many domains, especially, at the level of the term with its openness to the western world. Thus, there were different ways to establish it, and most importantly, the implementation of the traditional term as an opposite to the foreign term. This latter was welcomed with open arms by some scholars who called for the cautious integration of the traditional term in recent criticism. However, it was rejected by others on the premise that they were fascinated by the wave of the Western modernity, so they resorted to translation, Arabization, and derivation, declaring a prominent break with their heritage. In view of that, another party appeared, calling for moderation through implementing the traditional term, relying on its compatibility with the requirements and the perceptions of the modern concepts. Such issue was the key concern of many researchers, including the Algerian professor "Youssef Waghlissi", who paid a special attention to the problem of the term in modern criticism.Item تجليات الممارسة النقدية الثقافية في الفضاء العربي: نقد للثقافة أم نقد ثقافي؟(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-30) قرين, نواليُعدُّ النقد الثقافي فعالية نقدية لها مبادئها النظرية وأسسها المنهجية، رغم أنّها تنهل من حقول معرفية مختلفة ومتباينة، في حين أنّ نقد الثقافة يقوم أساسا على اعتبار الثقافة مجالا للدراسة؛ إذ لا يتوقّف عند حدود النصوص الأدبية. وعلى ذلك وجب التقيُّد بالأطر المنهجية لكلّ مجال معرفي، لكنَّ سِعة مصطلح (الثقافة) و شموليته، جعل مجالاتها تتداخل، وعسَّر رسم حدود المجال المعرفيّ الواحد، خاصة مع بروز فكرة البينية في الدراسات النقدية المعاصرة. لذلك وجدنا من الباحثين من يجمع بين الممارسة النقدية التي يقدّمها عبد الله الغذّامي ومالك بن نبّي، وحتى نقاد الأدب من مثل مصطفى ناصف تحت رداء الدراسات الثقافية في عمومها والنقد الثقافي خاصة، بل هناك من يقرنه برايموند ويليامز غربيّا. فهل تلك الممارسات الثقافية التي قدّمها مالك بن نبي ومصطفى ناصف وعبد الله الغذّامي تدرج كلّها تحت مسمى النقد الثقافي؟ أم أنّها نقد للثقافة؟ وما حدود التماس والافتراق بينهما؟ Abstract: Cultural criticism is considered a critical activity that has its own theoretical principles and methodological foundations although it draws on distinct fields of knowledge. Cultural criticism is based mainly on considering culture as a field of study, which does not stop at the limits of literary texts. Accordingly, the methodological frameworks for each field of knowledge must be adhered to. However, the breadth and comprehensiveness of the term “culture” have led its fields to overlap, and have made the demarcation of the boundaries of a single field of knowledge difficult to draw, especially with the emergence of the idea of interdisciplinarity in contemporary critical studies. Therefore, some researchers were found to combine the critical practices presented by Abdullah Al-Ghadami and Malik bin Nabi, and even literary critics such as Mustafa Nasif, under the rubric of cultural studies in general and cultural criticism in particular, and there are even some who associate it with Raymond Williams in the West. Are those cultural practices presented by Malik Bennabi, Mustafa Nassef and Abdullah Al-Ghadami all listed under the name of cultural criticism? Or is it a criticism of culture? What are the similarities and the differences between them?Item جمالية اللغة الشعرية في ديوان مواكب البوح لسعد مردف الجزائري(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-30) العتري, عبد المجيد; قيطون, قويدرتتناول هذه الدِّراسة جماليَّة اللُّغة الشِّعريَّة في ديوان " مواكب البوح " لسعد مردَّف الجزائريِّ وذلك بالوقوف عند مفهوم الجماليَّة باعتبارها صفة للُّغة الشِّعريَّة عموما ، وحقيقة اللُّغة الشِّعريَّة في حدِّ ذاتها ، ومدى ارتباطها بالجمال ، وبحثا عن مواطنه وسماته في لغة الشَّاعر من خلال الديوان ، حيث عرَّفنا بالجماليَّة ثمَّ بيَّنَّا مفهوم اللُّغة باعتبارها أساسا لأيِّ عمليَّة إبداعيَّة فنِّيَّة ، وحقيقة اللُّغة الشِّعريَّة وارتباطها الوثيق بالجماليَّة ، وقوفا عند أبرز هذه التَّجلِّيات في الدِّيوان المذكور. This study deals with the aesthetic side of the poetic language in the anthology of "processions of revelation" by the Algerian poet Saad Mirdif. It explores the concept of aestheticism as a quality of poetic language in general, the truth of the poetic language itself, and the extent of its connection with beauty in particular. It also focuses on the manifestations and features of poetic language in the poet's anthology. The research defined aestheticism and explained the concept of language as the basis of any artistic creative process, exploring the true nature of poetic language and its close connection with aestheticism.Item جمالية توظيف الأشكال الأجناسية في الاستهلال الشّعري -ديوان "أعراس الملح"للشّاعر عثمان لوصيف أنموذجا(2024-03-30) مزروع , الطاهر; شبرو, عبد الكريمتهدف هذه الورقة البحثية إلى الوقوف على عتبة الاستهلال في القصيدة العربية المعاصرة؛ والكشف عن أبعاده الفنّية والجمالية في ديوان "أعراس الملح" للشاعر عثمان لوصيف؛ من خلال دراسة أهم الأشكال الأجناسية التي وُظّفت في الديوان، وأهمّ البناءات الهندسية والفنية التي شكّلت معالمه. This research paper aims at standing on the threshold of the beginning of the contemporary Arabic poem; revealing the artistic and aesthetic dimension in the divan of "Salt weddings" of poet Othman Losif, through studying the most important , genre forms employed in the divan, and the most important architectural and artistic structures that formed its featuresItem خصائص أسلوبية وأبعاد تداولية في عنوان قصة "ذهاب وإياب(2024-03-30) غرايسة, فوزية; سعداني, سليمالعنوان، ذلك النّصّ المختزل شكلًا المكثّف دلالة، الذي يوليه الكتاّب عناية فائقة؛ لذا تسعى هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء عن الجوانب الجمالية والأبعاد الدلالية التي يكتنز بها عنوان قصة "ذهاب وإياب" لصبري موسى؛ من خلال المزاوجة بين المنهجين الأسلوبي والتداولي؛ حيث الوقوف على الظواهر الأسلوبية التي تميز بها العنوان في مختلف مستويات اللغة؛ من صوت وصرف وتركيب ومعجم، ومحاولة ربطها بأبعادها التداولية؛ ...وذلك لأن العنوان جراب يحمّله الكاتب أسرار النص وخفاياه. Abstract: The title, that shortened text with intense semantics, which writers pay great attention to,; Therefore, this research paper seeks to shed light on the aesthetic aspects and semantic dimensions in which the title of the story "Back and Forth" by Sabri Moussa hoards, through a marriage between stylistic and deliberative approaches, where identifying the stylistic phenomena that characterized the title at various levels of language, such as sound, morphology, structure and lexicon, and trying to link them to their deliberative dimensions. This is because the title is a pod that the writer holds the secrets and secrets of the text.Item سيميائية العنوان في ديوان " أول الجنون " للشاعر عثمان لوصيف(2024-03-30) ربح الله, نصر الدين; قرفي, السعيدتعتبر "سيميائية العنوان" من أبرز القضايا النقدية المهمة التي اعتنى بها نقاد الحداثة، ومما لا اختلاف فيه أن العنوان من العتبات النصية اللازمة والموازية لتشكيل النص الإبداعي، حيث يساهم في تبيان مضامين النص وتوضيحه عن طريق وضوح العنوان مباشرة أو عن تأويلاته غير المباشرة، والعنوان هو البوابة الأولى التي تستفز المتلقي للولوج داخل النص، وهذه الدراسة المعنونة بـ: سيمياء العنوان في ديوان "أول الجنون" للشاعر عثمان لوصيف محاولة للكشف عن حقيقة العنوان وفق قراءة سيمائية له وعلاقته بالعناوين الفرعية للقصائد، من أجل فك الشيفرات والرموز والدلالات وفهم أسرار النص عبره من جهة خاصة. فإلى أي مدى استطاع الشاعر عثمان لوصيف أن يجعل من عنوان ديوان الدراسة سؤالا للمهتمين بحقل السيمياء خاصة ما تعلق بدرس العتبات؟ الكلمات الدلالية: النقد الحداثي، السيمياء، العتبة، العنوان، النص. Abstract: " The Semiotics of the Title" is one of the most important issues in literary criticism that modern critics have tackled and considered. It's a defacto that the title is one of the necessary textual thresholds corresponding to to the production of creative texts. This is so because the clarity of a title contributes to clarifying the contents of the text either directly or by its indirect interpretations. The title is, indeed, the entrance gate through which the reader steps in the realm of the text. This study, entitled The Semiotics of the Title in the Poetical Works of Othman Loussif "Prime of Insanity" is an attempt to discover the essence of the title according to a semiotic analysis in view to frame its relationship to the sub-titles of the poems. This is carried out to decipher the symbols and connotations of the texts on the one hand; and to understand the mysteries treasured in the text on the other hand. This led us to raise the following question: To what extent did Othman Loussif succeed in making the title of his poetical works a key issue to the researchers interested in the field of semiotics, namely that in connection with thresholds?