AJECI_Vol 03 N 02

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    دور المدرسة الجزائرية في تشكيل هوية الفرد ( قراءة تحليلية لبعض الدراسات الخاصة بالهوية في المدرسة الجزائرية)
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-06) لوحيدي, فوزي; الأسود, منال
    يهدف هذا المقال الى تحليل بعض الدراسات الجزائرية التي تناولت موضوع الهوية داخل المدرسة ، ويمكن تقسيمها الى فئتين : الدراسات التي ركزت على بناء موضوع الهوية وطرق التدريس والدراسات التي ركزت على مكتسبات التلاميذ لمفهوم الهوية ، ولقد اختلفت أشكال الهوية المدروسة في الدراسات التي تناولتها الا أنها تشترك في أنها تعتبر المدرسة الوسط الأساسي الذي تتحدد فيه قواعد البناء الهوياتي لدى أفراد المجتمع This article aims to analyze some of the Algerian studies that dealt with the subject of identity within the school. These studies can be divided into two categories: Studies that focused on building identity through curricula, teaching methods and studies that focused on students' perceptions of identity. But shared the fact that it is the school's primary center in which the rules of identity building are determined by members of society
  • Item
    حظوظ الخصوصيات التراثية في المحافظة على الهوية الثقافية في زمن العولمة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-06) زايدي, فتيحة; مجدوب, فائزة
    أن مسألة الهوية في الجزائر تمثل إشكالية قصوى ضمن فسيفساء المشهد الثقافي وخضم الثورة الاتصالية والتكنولوجية مع مبدأ تعدد الثقافات مطلب مفروض في العالم و حتمية الانصهار في الثقافة المعولمة والمهيمنة لكونها أمر محتم؛ فهي لا تعترف بالحدود الوطنية للدولة ولا بالحدود الشخصية للأفراد؛ وعليه تعد قضية الهوية الثقافية قضية إشكالية وهنا تبرز مسألة الماضي القومي والوطني المكتسب في شكل التراث كمرتكز لا بد من المحافظة عليه باعتباره الوجه الحقيقي المعبر عن الهوية الثقافية من جراء التراكمات التاريخية وبين مطلب تغييره أو تنوعه ودخوله حيز الانفتاح لأجل مسايرة متطلبات العولمة وما تحتويه من إغراءات، ولعل ما يزيد من تعقيد هذه الإشكالية ويؤزمها هو تلبسها بالطابع الديني، والإيديولوجي، منه انبثقت مجموعة الأسئلة أهمها: ما هي حظوظ الخصوصيات التراثية في المحافظة على الهوية الثقافية في زمن العولمة؟ وما حقيقة هويتنا بين معطيات الأسلمة، والعروبة والعولمة؟ The issue of identity in Algeria is a fundamental problem within the mosaic of the cultural scene; And the midst of the communication and technological revolution with the principle of multiculturalism is a requirement imposed in the world, And the inevitability of fusion in the globalized and dominant culture as it is inevitable; It does not recognize the national borders of the state or the personal borders of individuals. Therefore, the issue of cultural identity is problematicHere, the issue of the national and national past acquired in the form of heritage appears as an anchor that must be preserved as the true expression of cultural identity as a result of historical accumulations and between the demand for its change or its diversity and its entry into the space of openness in order to keep pace with the requirements of globalization and the temptations it contains Perhaps what complicates and harms this problem is its religious and ideological character, From it emerged a set of questions, the most important of which are: What are the chances of heritage peculiarities in preserving the cultural identity in the era of globalization? What is the truth about our identity between the facts of Islamization, Arabism and globalization?
  • Item
    الأبعاد التربوية لموضوع الهوية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-06) فرحات, أحمد; باللموشي, عبد الرزاق
    تعتبر التربية بمفهومها الشامل الخلفية القوية والحاملة لموضوع الهوية من خلال ترسيخ أهم بعدين من إبعاد الهوية وهما بعد الانتماء وما يدخل فيه من عناصر دالة عليه والمتمثلة في الوطنية والاسلام والجزائرية والأمن والحقوق والواجبات، والبعد الثاني والمتمثل في الديمقراطية وما تحتويه من المشاركة والعدل والمساواة والحرية والمسؤولية، وتستطيع التربية تحقيق هذه الأبعاد بواسطة مؤسسة المدرسة من خلال المحافظة على الإرث الثقافي للمجتمع وتطهيره من الشوائب ونقله للأجيال اللاحقة Education science in its comprehensive concept represents the strong and bearing on the subject of identity through the consolidation of the most important dimensions of the dimensions of identity, which are after belonging and the elements that include the function of the Algerian national and Islam and security and rights and duties, and the second dimension, which is represented in democracy and its participation, justice, equality, Education can achieve these dimensions through the school by preserving the culture of society and transferring it to subsequent generations after cleansing
  • Item
    إشكالية الهوية بين التأويل الأيديولوجي والفهم العقلاني
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-06) حوامدي, الساسي; بوديبة, رابح; جلاب, مصباح
    هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى تضمين كتاب التربية المدنية لسنة الرابعة من التعليم المتوسط، للقيم الهوية الوطنية، و لتحقيق أهداف هذه الدراسة تم اعتماد منهج تحليل المحتوى، وذلك باستخدام أداة تحليل المحتوى كأداة لجمع البيانات من خلال عينة الدراسة ألا وهو كتاب التربية المدنية لسنة الرابعة من التعليم المتوسط، و قد توصلت الدراسة إلى: أن كتاب التربية المدنية لسنة الرابعة من التعليم المتوسط ركز على القيم الإيجابية للتفاعل الاجتماعي. كما توصلت إلى أن كتاب التربية المدنية لسنة الرابعة من التعليم المتوسط لم يركز بالقدر الكافي على قيم الضبط الاجتماعي. كما أكدت على أن كتاب التربية المدنية لسنة الرابعة من التعليم المتوسط قد ركز على قيم الاعتزاز بالانتماء الوطني The current study aimed to identify the extent to which the civics textbook for the fourth year of intermediate education includes the values of the national identity, and to achieve the objectives of this study, the content analysis method was adopted, using the content analysis tool as a tool to collect data through the study sample, namely the civics book For the fourth year of intermediate education, and the study concluded: The civics textbook for the fourth year of intermediate education focused on the positive values of social interaction. It also concluded that the civics textbook for the fourth year of intermediate education did not focus enough on the values of social control. She also emphasized that the civics textbook for the fourth year of intermediate education focused on the values of pride in national belonging
  • Item
    أزمة الهوية لدى الشباب العربي في ظل استخدام مختلف شبكات التواصل الاجتماعي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-06) عريق, لطيفة
    تهدف هذه الدراسة لمحاولة التعرف على أزمة الهوية لدى الشباب العربي في ظل استخدام مختلف شبكات التواصل الاجتماعي، فتم التطرق إلى مفهوم كل من الهوية، الشباب، شبكات التواصل الاجتماعي، ثم التطور التاريخي لهذه الشبكات، فأهدافها واستخداماتها وأنواعها، وأخيرا سابعا: استخدام الشباب العربي لشبكات التواصل الاجتماعي وأثره على هويتهم. وقد توصلت الدراسة إلى أن الشباب العربي اليوم يعيش أزمة هوية مست ثقافته الإسلامية العربية، وكذا قيمه ولغته، فأصبح هذا الجيل يعيش حالة غربة في مجتمعه، ساخط على كل ما ينتمي إليه The purpose of this study is to try to identify the identity crisis among Arab youth in the context of the use of various social networks. The concept of identity, youth, social networks, and the historical development of these networks, objectives, uses and types were discussed. Social communication and its impact on their identity. The study found that the Arab youth today lives in a crisis of identity of the Arab Islamic culture, as well as its values and language, so this generation is living a state of alienation in its society, indignant at everything that belongs to it