AJECI_Vol 05 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/30369
Browse
Browsing AJECI_Vol 05 N 04 by Title
Now showing 1 - 16 of 16
- Results Per Page
- Sort Options
Item اتجاهات حديثة في التعليم (التعلم النشط نموذجا)(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) جلول, أحمد; دبار, حنانإن التعلم النشط يمثل فلسفة تربوية تشدد على فعالية المتعلم وايجابيته في عملية التعلم وتفعيل دوره في معالجة المعلومات وتلقيها والتفاعل معها بالبحث والتجريب والمشاركة النشطة في مواقف التعلم والاعتماد على الذات في تحصيل المعلومات واكتساب المهارات وتكوين الاتجاهات وتنمية التفكير والقدرة على حل المشكلات واتخاذ القرارات فالمتعلم فيه لا يتعلم بالحفظ والتلقين إنما بالمشاركة النشطة والعمل التعاوني والعملية التعليمية عنده ليست عملا ديناميكيا متكررا إنما هي عملية إبداع واكتشاف وتجديد ومواجهة مواقف وحل مشكلات واتخاذ قرارات بها تردم الهوة بين المتعلم والاهداف التي يسعى إلى تحقيقها وبها يكتسب المتعلم المعلومات ويكون البنى العقلية بالمشاركة والمرور بالخبرات المختلفة بأساليب متنوعة تحفز على التفاعل وتطرد الملل وتكون اتجاهات ايجابية لدى المتعلمين نحو التعلم. فما هو مفهوم التعلم النشط وما دواعي الدعوة إلى تبنيه في التعليم وماهي ميزاته وما الاسس التي يستند إليها وما الاستراتيجيات التي يمكن أن يستخدم فيها؟. Abstract : Active learning represents an educational philosophy that emphasizes the effectiveness and positivity of the learner in the learning process and activating his role in processing information, receiving and interacting with it through research and experimentation, and active participation in learning situations and self-reliance in collecting information, acquiring skills, forming trends, developing thinking and the ability to solve problems and make decisions, so the learner does not He learns by memorization and indoctrination, but through active participation and cooperative work, and his educational process is not a dynamic and repetitive act. It stimulates interaction, expels boredom, and creates positive attitudes for learners towards learning. What is the concept of active learning, what are the reasons for calling for its adoption in education, what are its advantages, what are the foundations on which it is based, and what strategies can it be used in?Item استراتيجية التدريس الحديثة التعلم النشط انموذجا(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) عمامرة, سميرة; طليبة, دليلةيعد موضوع التعلم من أكثر الموضوعات أهمية وإثارة لاهتمام الباحثين وهذا الأمر فرض على ميادين التربية والتعليم تحديا واضحا يلزم القائمين عليه مراجعة الاستراتيجيات التي يرتكزون عليها في عمليتي التعلم والتعليم وحتى نغير طموحاتنا في التعليم ينبغي ،أولا أن نغير من اتجاهاتنا نحو الهدف من التعليم والتعلم ،وأن يكون لدينا مخزون معرفي عال في مفاهيم التربية الحديثة وكفايات متنوعة نستخدمها في تطوير دور المتعلم من خلال إشراكه في العملية التعليمية ليكون عنصرا فاعلا وباحثا ومستكشفا وليس مجرد متلق للمعارف والمعلومات واعتماد المتعلم على ذاته في الحصول على المعلومات واكتساب المهارات وتكوين القيم والاتجاهات ، وهذا ما جعل المنظرون والممارسون في الحقل التربوي يبدعون استراتيجيات أكثر تقدما وفاعلية وإنتاجية، منها التعلم النشط الذي سنحاول الإحاطة به في هذه المداخلة. Abstract: The subject of learning is one of the most important and exciting topics for researchers ’interest, and this matter imposed on the fields of education a clear challenge that requires those in charge to review the strategies on which they are based in the learning and teaching processs In order to change our ambitions in education, we should, first of all, change our attitudes towards the goal of education and learning, and that we have a high stock of knowledge in the concepts of modern education and various competencies that we use in developing the role of the learner by involving him in the educational process to be an active element, researcher and explorer and not just a recipient of knowledge. The information and the learner’s self-reliance in obtaining information, acquiring skills, forming values and trends, and this is what made theorists and practitioners in the educational field create more advanced, effective and productive strategies, including the active learning that we will try to capture in this interventionItem اضطراب المعارضة المصاحبة بالاستفزاز- أود-كمؤشر للسيكوباتية لدى المراهق الجانح(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) رحال, سامية; مرسلي, بلال; تبيب, محمدملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى تشخيص اضطراب المعارضة المصاحبة بالاستفزاز، والتعرف على الميول السيكوباثولوجية عند المراهق الجانح، وكذا الكشف عن العلاقة السببية بينهما، وذلك من خلال البحث في العلاقة بين السيكوباتية واضطراب المعارضة المصاحبة بالاستفزاز. تم الاعتماد على المنهج الإكلينيكي وأدواته المتمثلة في: الملاحظة المباشرة؛ والمقابلة العيادية البحثية نصف الموجهة؛ وكذا مقياس العناد والتحدي؛ ومقياس مينسوتا متعدد الأوجه للشخصية، طبقت الدراسة على حالة واحدة كنموذج من المراهقين الجانحين. أشارت النتائج إلى أن المراهق الجانح يعاني من اضطراب المعارضة المصاحبة بالاستفزاز، مع وجود ميول سيكوباتية لديه، كما أن هناك علاقة بين أعراض المعارضة المصاحبة بالاستفزاز كالعناد؛ والمعارضة والاستفزاز باعتبارها كمؤشرات للسيكوباتية. Abstract: The current study aims to diagnose the oppositional defiant disorder, to identify the psychopathological tendencies of the adolescent delinquent, as well as to uncover the causal relationship between them, through research into the relationship between psychopathy and the oppositional defiant disorder. The study was based on the clinical approach using the following tools: Direct clinical observation ;semi- directed clinical interview; as well as the Oppositional Defiant Disorder Scale and the-Minnesota-Multiphasic-Personality-Inventory, where the study was applied to a case of delinquent adolescent as a model. The results of the study concluded that the delinquent adolescent suffered from Oppositional Defiant Disorder, with psychopathic tendencies, and that there was a relationship between the Oppositional Defiant Disorder symptoms like,the intransigence ; opposition and provocation as indicators of psychopathy.Item البنية العاملية لاختبار العوامل الخمسة الكبرى للشخصية للأطفال والمراهقين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) بكارة, عبد الرحمان; بوسالم, عبدالعزيزهدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من البنية العاملية لاختبار العوامل الخمسة الكبرى للشخصية للأطفال والمراهقين، والذي تم تطويره من طرف باربارننيللي وزملاؤه 2003. وطبق الاختبار على عينة قوامها (253) تلميذا من ثانوية داود محمد الجبلي بولاية تلمسان، وأسفرت نتائج التحليل العاملي الاستكشافي على أن البنية العاملية للاختبار خماسية الأبعاد، وتتفق مع العوامل الخمسة الكبرى المفترضة لقياس الشخصية (الإتقان، العصابية، الانبساط، التفتح على الخبرة والقبول). كما أن جميع فقرات الاختبار تشبعت بالعوامل التي يفترض أنها تقيسها. كما تم التحقق من صدق وثبات درجات الاختبار، بحيث أظهرت الدراسة معاملات اتساق جيدة للاختبار، باستخدام معامل ألفا كرونباخ، ومستوى صدق مرتبط بمحك مقبول، اتضح من خلال ارتباطه مع اختبار العوامل الخمسة الكبرى للشخصية للراشدين لكوستا وماك كري . Abstract : The current study aims to verify the factorial structure of the Big Five Test for adolescents, which was developed by Barbaranelli et all 2003. The test was applied to a sample of (253) students from Daoud Mohamed High School in Tlemcen, and the results of the exploratory factor analysis revealed that the factorial structure of the test is five dimensional, and largely agrees with the five major factors assumed to measure personality (Neuroticism, Extraversion, Openness to Experience, Conscientiousness, Agreeableness). Also, all test items were saturated with the factors that they are supposed to measure. The validity and reliability of the test scores were also verified, so that the study showed good consistency coefficients for the test, using Cronbach's alpha coefficient, and a level of validity associated with an acceptable test that was demonstrated through its association with the test of the five major factors of personality for adults by Costa and McCree 1992. Keywords: personality; the big five model; the big five test for children and adolescents.Item التدخلات بالعمليات القيصرية في الجزائر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) خوانى, خالدينظر للمرأة الحامل يُنظر للمرأة الحامل في ثقافتنا المحلية الجزائرية وكأنها مريضة، فتُعامل معاملة المريض،في ضعفه والشفقة عليه واختيار غذاء خاص به إلخ، وفي نفس الوقت تحرص العائلة والأم الحامل على سلامة جنينها منذ شهوره الأولى، فصارت زيارة أخصائي النساء والتوليد دورية إلى أن تضع الأم مولودها. وما لفت انتباهنا، أن أغلبية الولادات تتم بالعمليات القيصرية سواء في المستشفيات العمومية أو العيادات الخاصة. تهدف الدراسة إلى تسليط الضوء على هذه الظاهرة من الناحية الإحصائية، وهل لثقافة المرأة الصحية دور في تفشي هذا النوع من العمليات، أم الضرورة الصحية للمرأة والجنين يقتضي التدخل بالعملية .القيصرية، أم هو نوع من البزنس في قطاع الصحة. كلها تساؤلات يحاول الباحث إيجاد إجابات لها في هذه الورقة البحثية يتكامل خلالها الجانب الإحصائي، الأنثروبولوجي، والاجتماعي . Abstract :The pregnant woman is considered in our local Algerian culture as if she were sick, so she is treated like the patient, in her weakness, compassion towards her, the choice of her own food, etc. at the same time, the family and the mother-to-be care about the safety of her fetus from her first months, Thus, the visit to the obstetrician and the gynecologist became regular until the delivery of the mother. What caught our attention is that the majority of deliveries have taken place by caesarean section, whether in public hospitals or private clinics. The study aims to shed light on this phenomenon from a statistical point of view, Does the medical culture of the woman have a role in the diffusion of this type of operation, or the medical imperative for the woman and the fetus which requires a cesarean intervention, or is it some kind of business in the health sector? all are questions to which the researcher tries to find answers in this article, through which the statistical, anthropological, health and social aspects are integrated.Item التفكيـر التنسيقي عند المتفوقين دراسيا من تلاميذ السنة الرابعة متوسط(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) زواري أحمد, خليفة; منصر, ناديةتهدف الدراسة إلى الكشف عن مستوى التفكير التنسيقى لدى المتفوقين دراسيا من تلاميذ السنة الرابعة متوسط، ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام المنهج الوصفي الاستكشافي، وتطبيق مقياس التفكير التنسيقي لـرفعت محمود بهجات وآخرون(2012)، على عينة تعدادها 100 تلميذ تم اختيارهم بطريقة عشوائية من بعض متوسطات دائرة البياضة الوادي، بناء على معدل تحصيلهم الدراسي. وأسفرت نتائج الدراسة إلى أن أغلبية التلاميذ المتفوقين دراسيا المتمدرسين بالسنة الرابعة متوسط يتميزون بمستوى منخفض على مقياس التفكير التنسيقي وأبعاده: (التباعدي، التحليلي، التركيبي، النسقي، العلمي، الناقد). Abstract: This study aims to reveal the level of coordination thinking among a sample of 100 high- achieving fourth year middle school students. A descriptive method was applied using the coordination thinking scale of Refaat Mahmoud Bahgat and others (2012). The students were randomly selected on the basis of their academic achievement scores from middle schools at the Al-Bayada department of El oued. The findings of the of the study showed a low level of coordination thinking according to their overall score on the coordination thinking scale as well as on the different dimensions of the scale:(divergent, analytical, synthetic, systemic, scientific, critical).Item التّقويم التَّشخيصي المستند إلى نظرية السَّيطرة الدِّماغية لهيرمان(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) عطابي, سلاف; دادون, مسعوديسعى النِّظام التَّربويّ الجديد إلى تعليم التَّفكير بمختلف أنواعه لدى المتعلِّمين، واِكسابهم آليات التَّفكير في مختلف الوضعيات التَّعليميّة، ويتمّ ذلك من خلال معرفة مستوى التَّفكير، ونوعه عند كلّ متعلم؛ حتّى يتمكّن المدرّس من تحديد السّمات الشخصيّة، والفروق الفردية لدى متعلّميه، إلّا أنّ أغلبية الأساتذة في المدرسة الجزائرية يعتمدون في إعداد تقويماتهم الشخصيّة – التّي تكون في بداية السنة- على الأسئلة المتعلّقة باسترجاع المعارف الخاصّة بالسنة الفارطة، وإعداد هذه الأسئلة لا يكون منظّمًا، ولا منطقيًّا، ولا هادفًا، والنتائج التي يجمعها الأستاذ لا تقدّم شيئا يمكن الاِستفادة منه في السنة الجديدة، وهي إشكالية تتكرّر كل سنة. لذلك اِرتأينا أن يكون التّقويم التَّشخيصي في المدرسة الجزائرية عبارة عن اِختبار قياس أنماط التَّفكير الأربعة حسب نظرية السّيطرة الدّماغيّة لهيرمان حتّى نتمكن من انتشال وإنقاذ الكثير من المتعلمين الذين يتمتّعون بقدرات تفكيرية هائلة غير مكتشفة وضائعة في الحقل التَّعليمي. Abstract : The new educational system seeks to teach learners different types of thinking and to equip them with mechanisms for thinking in different educational situations, and this is done by knowing the level of thinking of each learner. In order for the teacher to identify the personal characteristics of his learners, the majority of teachers in the Algerian school depend, in the preparation of their personal schedules, on issues related to the recovery of knowledge from the previous year, and the results that the teacher collects do not provide anything that can be learned from the new year. Therefore, we decided that the diagnostic assessment in the Algerian school would be an examination of the measurement of the four thought patterns according to Herman's theory of brain controlItem التوافق النفسي الاجتماعي و الشذوذ الجنسي لدى الشباب البطال(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) بجة, حياة; بليردوح, كوكب الزمانملخص : تهدف الدراسة الحالية لتحديد مستوى التوافق النفسي الاجتماعي و قياس مدى إنتشار السمة العامة للشذوذ الجنسي في أوساط الشباب البطال لولاية باتنة بالإضافة إلى وصف العلاقة بين كل من التوافق النفسي الاجتماعي و الشذوذ الجنسي لدى ذات العينة ، تم الإعتماد على المنهج الوصفي الإرتباطي باستخدام مقياسي : التوافق النفسي الاجتماعي لزينب شقير 2003 و مقياس معدل الانحرافات الجنسية لأشرف محمد أحمد علي 2017 على عينة مكونة من 30 شاب بطال (بمعدل 9 إناث و 21 ذكور) المقيمين داخل حدود ولاية باتنة ، و كانت النتائج كالتالي: - مستوى التوافق النفسي الاجتماعي منخفض لدى الشباب البطال. - هناك إرتفاع في مستوى السمة العامة للشذوذ الجنسي لدى الشباب البطال. - هناك علاقة إرتباطية عكسية بين التوافق النفسي الاجتماعي و سمة الشذوذ الجنسي لدى الشباب البطال. Abstract: The present study aims to determine the level of psychosocial compatibility and measuring the prevalence of the general characteristic of sexual deviation among the unemployed youth of the governorate of Batna, in addition to describing the relationship between psychosocial compatibility and sexual deviation in the same sample. Zainab Choucair 2003 and Ashraf Muhammad Ahmad Ali's Sexual Deviation Rate Scale 2017 were used on a sample of unemployed youth (30 males with an average of 9 females and 21 males) residing within the borders of Batna wilaya, and the results were as follows: -The level of psychosocial compatibility is low among unemployed youth. - An increase in the general characteristic of sexual deviation among unemployed youth. - There is a reversible correlation between psychosocial compatibility and sexual deviation among the unemployed youth.Item القيمة الأخلاقية في فلسفة كانط(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) بن عزه, السعيد; لوحيدي, فوزييهدف هذا المقال إلى تسليط الضوء على موضوع القيمة الأخلاقية في التفكير الفلسفي الكانطي بعنوان " القيمة الأخلاقية في فلسفة ايمانويل كانط " وهو ما يتطلب منا في هذه الدراسة الحالية التعرض إلى مختلف المفاهيم الأساسية التي تشكل موضوع هذه الدراسة من خلال التطرق إلى حياة كانط وضبط مفهوم الأخلاق ومفهوم القيمة الأخلاقية ثم تحديد أساس القيمة الأخلاقية عند كانط وطبيعة وخصائص القيمة الأخلاقية كما بينها كانط مع إبراز أهم الاعتراضات التي وجهت لموقف كانط من القيمة الأخلاقية , ويختتم المقال في النهاية بأهم النتائج المتوصل إليها. Abstract : this article aims to shed light on the topic of moral value in Kantian philosophical thin king entitled * Moral value in the philosophy of immaneul Kant * wich requires us in this current study to be exposed to the various basic concepts that constitute the subject of this study by addressing the life of kant and controlling the concept of moral value ,then determing the basis of the moral value of kant and the nature and characteristics of the moral value as defined by kant , highlight ting the most important objections made to kant s position on the morale value , and the article concudes in the end with most important conclusions reached.Item المعاملة الوالدية كما يدركها الاباء( الحماية الزائدة، الرفض)(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) مأمون, عبد الكريمهدفت هذه الدراسة لمعرفة العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية (الحماية الزائدة والرفض) وظهور السلوك العدواني عند أطفال القسم التحضيري من 5 إلى 6 سنوات. واتبعنا في دراستنا المنهج الوصفي وذلك لملائمته طبيعة موضوعنا، وأجرينا الدراسة على عينة تتكون من 30 أسرة تم اختيارهم بطريقة عشوائية، واستخدم في دراسة هذه استمارتين الأولى خاصة بأساليب المعاملة الوالدية التي تتكون من بعدين هما الحماية الزائدة والرفض، والثانية خاصة بالسلوك العدواني، ولقد أسفرت الدراسة على النتائج التالية: - توجد علاقة بين أساليب المعاملة الوالدية الحماية الزائدة وظهور السلوك العدواني عند أطفال القسم التحضيري من 5 إلى 6 سنوات. - توجد علاقة بين أساليب المعاملة الوالدية الرفض وظهور السلوك العدواني عند أطفال القسم التحضيري من 5 إلى 6 سنوات. - توجد علاقة ذات دالة إحصائية بين أساليب المعاملة الوالدية الحماية الزائدة و الرفض وظهور السلوك العدواني عند أطفال القسم التحضيري من 5 إلى 6 سنوات. Abstract This study aimed to find out the relationship between parenting styles (overprotection, rejection) and the emergence of aggressive behavior among preparatory children 5 - 6 years. In our study, we used the descriptive method due to its relevance to the nature of our subject. We conducted the study on a sample of 30 families who were randomly selected. Two questionnaires were used in the study: parenting styles, which consist of two dimensions (overprotection, rejection); aggressive behavior. The study concluded to the following results: -There is a relationship between overprotective parenting style and emergence of aggressive behavior among preparatory children aged 5 - 6 years old. -There is a relationship between rejection parenting style, and emergence of aggressive behavior among preparatory children aged 5 - 6 years old. -There is a statistically significant relationship between parenting styles (overprotection, rejection) and the emergence of aggressive behavior among preparatory children aged 5 - 6 years oldItem آليات المناخ التنظيمي لتحقيق جودة الحياة الوظيفية في التنظيمات(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) سالم, يعقوبملخص : تركز هذه الدراسة على مفهوم جودة الحياة الوظيفية من خلال مقاربته بالمناخ التنظيمي ،حيث تم التركيز على أبعاد ومؤشرات جودة حياة الوظيفية وعوامل نجاحها كنظام الاتصالات ثم دراسة مؤشرات قياس جودة الحياة الوظيفية ، إضافة إلي التركيز على عوائق جودة الحياة الوظيفية في المنظمات.وهو ما تعني المؤسسات والمنظمات الحديثة اليوم بتنمية مواردها البشرية التي تعمل فيها، باعتبار أن العنصر الإنساني يمثل أحد الركائز التي تقوم عليها المنظمات كركيزة من عناصر الإنتاج بصرف النظر عن طبيعة النشاط التي تقوم به هذه المنظمات، وما تواجهه في العصر الواحد والعشرين من تحديات جديدة تختلف عن تلك التي كانت تواجهها خلال العقود المنصرمة. Abstract : This study focuses on the concept of quality of job life through its approach to the organizational climate, where the focus was on the dimensions and indicators of the quality of career life and its success factors such as the communication system, then studying indicators for measuring the quality of job life, in addition to focusing on barriers to quality of career in organizations. And modern organizations today are developing their human resources in which they work, considering that the human element represents one of the pillars on which organizations are based as a pillar of the elements of production, regardless of the nature of the activities carried out by these organizations, and the new challenges they face in the twenty-first era that differ from those that were previously She has been facing it over the past decadesItem تشخيص واقع التقويم وفق المقاربة بالكفاءات(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) أم هاني, فارسجاءت هذه الدراسة لكشف وتشخيص واقع التقويم وفق إستراتيجية المقاربة بالكفاءات التي اعتمدتها الجزائر منذ 2003 في التعليم وذلك من خلال معالجة السؤال الجوهري وهو هل الاختبارات التي تقدم للمتعلمين في طور التعليم الثانوي في مادة العلوم الإسلامية تحقق الأهداف التي سطرت لها من خلال المقاربة بالكفاءات؟ وهل الاختبارات بصياغتها الحالية فعّالة في عملية التقويم؟وهل تمكنت الاختبارات بصياغتها الحالية من تقييم مخرجات التعليم المستهدفة وفق إستراتيجية المقاربة بالكفاءات. استخدمت الباحثة المنهج الوصفي في هذه الدراسة باستعمال أداة الاستبانة لجمع المعطيات من عينة البحث التي شملت كل أساتذة مادة العلوم الإسلامية لولاية عين الدفلة وعددهم 109 أستاذا حسب رتبهم (مكون ،مرسم،متعاقد)، أسفرت النتائج على أن تركيبة الاختبارات لم تعرف أي تغيير ولا توجد وجاهة بينها وبين ما تصبو إليه إستراتيجية المقاربة بالكفاءات. Abstract: This study was conducted to reveal and diagnose the reality of the evaluation in accordance with the strategy of competency approach adopted by Algeria since 2003 in education, by addressing the fundamental question, is the exams given to learners in the secondary stage of secondary education in the subject of Islamic sciences achieve the goals that I set for it through an competency approach ? Are the tests in their current form effective in the correction process? In its current form, have the tests been able to assess the targeted educational outcomes according to the competency approach strategy? The researcher used the descriptive method in this study using the resolution tool to collect data from the research sample which included all 109 professors of the Islamic sciences department in the province of Ain Al Dafla, who according to their rank (component, installed, contract), the results showed that the test structure did not know any change and there was no relevance between it and what the strategy of the approach to competencies aspires toItem دور المهارات اللغوية في تنمية الرصيد اللغوي للمتعلم(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) بخولة, بن الدين; مخلوفي, زكرياإن تعليم اللغة العربية يتطلب عملا منتظما ومتواصلا فهي كل متكامل يتأثر كل فن من فنونها بالفنون الأخرى والتي تعمل على تكوين الأجيال الصاعدة وتزويدهم بالثروة اللغوية والفكرية، إن النجاح الكبير الذي حققته التعليمية و خاصة في مجال تعليم اللغات، فقد كانت عاملا رئيسيا في تطوير النظرة إلى مفاهيم لغوية مهمة، كمفهوم التعليم، و الاكتساب اللغوي، و إثراء مفهوم التواصل اللغوي و استغلاله في العمل التربوي . Abstract : Teaching the Arabic language requires regular and continuous work, for it is an integrated whole; every art of its art is affected by other arts that work to form the younger generations and provide them with linguistic and intellectual wealth. The great educational success achieved, especially in the field of language education, was a major factor in developing the outlook on important linguistic concepts, such as the concept of education, linguistic acquisition, and enriching the concept of linguistic communication and its exploitation in educational work.Item فاعلية برنامج قائم على الألعاب المصغرة لتقليل السلوك العدواني(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) شطة, عبد الحميدملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر برنامج مقترح بالألعاب الصغيرة على السلوك الاجتماعي المدرسي. استخدم الباحث المنهج التجريبي، شملت عينة البحث على(30) تلميذا وتلميذة تم اختيارهم قصديا من تلاميذ المدارس الابتدائية المشمولة بالتربية البدنية والرياضية لغرض معرفة تأثير البرنامج المقترح على مقياس السلوك العدواني مع مراعاة الأسس العلمية للمقياس من حيث الصدق والثبات والموضوعية وكانت النتائج كالآتي: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبارات القبلية والبعدية في مستوى السلوك العدواني (اللفظي، الجسدي، والمادي) لدى عينة الدراسة ولصالح الاختبار البعدي. يؤثر البرنامج المقترح في التقليل من السلوك العدواني لدى أفراد العينة بشكل عام. Abstract: The study aimed to identify the effect of a proposed program with small games on school social behavior. The researcher used the experimental approach. The research sample included (30) male and female students who were randomly selected from primary school pupils covered by physical education and sports for the purpose of knowing the effect of the proposed program on the aggressive behavior scale, taking into account the scientific foundations of the scale in terms of honesty, consistency and objectivity, and the results were as follows: There are statistically significant differences between the pre and post tests in verbal aggression, physical agression, and moral agression in the study sample and in favor of the post test. The proposed programs affect the reduction of aggressive behavior among the sample members in general.Item قلق المستقبل وعلاقته بتقدير الذات لدى المراهقين المعاقين حركيا(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) عبيب, غنية; لالوش, صليحةهدفت الدراسة إلى التعرف على علاقة قلق المستقبل بتقدير الذات لدى المراهقين المعاقين حركيا بمراكز إعادة التاهيل الحركي والوظيفي بالجزائر العاصمة، وتقدير الفروق بين الجنسين في أدائهم على كل من مقياس قلق المستقبل ومقياس تقدير الذات، ولتحقيق هذه الأهداف تم تطبيق الدراسة على عينة متكونة من (50) مراهق معاق حركيا، واستخدمت الباحثتان المنهج الوصفي المقارن لمناسبته لأهداف الدراسة وطبيعتها، وتم تحليل البيانات التي تم الحصول عليها بإستخدام برنامج الحزم الاحصائية للعلوم الاجتماعية لإيجاد المتوسطات الحسابية ومعاملات الارتباط، وإختبار(ت) لدلالة الفروق بين المتوسطات، وتوصلت نتائج الدراسة إلى : - وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة احصائيا ، عند مستوى 0,01 بين قلق المستقبل وتقدير الذات لدى أفراد العينة . - وجود فروق دالة احصائيا عند مستوى الدلالة 0,05 بين متوسط درجات الذكورومتوسط درجات الإناث من المراهقين المعاقين حركيا على مقياس قلق المستقبل لصالح الاناث . - عدم وجود فروق دال احصائيا عند مستوى 50,0 بين متوسط درجات الذكورومتوسطدرجات الإناث من المراهقين المعاقين حركيا على مقياس تقدير الذات. وقد تمت مناقشة النتائج من حيث انسجامها مع الدراسات السابقة ،وتم تقديم العديد من التوصيات لمساعدة هذه الفئة على التكيف مع الاعاقة وتجاوز تبعاتها. Abstract : This study aims at identifying the relation between the future preoccupation and self-esteem with adolescents with motor disability at the motor and functional rehabilitation centres in Algiers and estimating differences between the two genders in their performance in terms of future preoccupation and self-esteem measurements. The comparative descriptive method has been followed with a sample of 50 individuals. Data has been analysed through using the Statistical Pack for Social Sciences (SPSS) for finding the arithmetic averages, the correlation coefficients, and T exam. The study has concluded with: - There’s a negative corelation with a statistical significance between future preoccupation and self-esteem with the sample individuals. - There’re differences with a statistical significance between males and females’ average scores on pre-occupation measurement in females favour. - There’re no differences with a statistical significance between males and females’ average scores on self-esteem measurement.Item مستوى جودة حياة العمل لدى العمال الاداريين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) جفال, عايدة; قوراح, محمدملخص : تهدف هذه الدراسة للكشف عن مستوى جودة حياة العمل (مرتفع – متوسط - منخفض) التي يتصف بها العمال الإداريين (القطب 2) بجامعة ورقلة من حيث مستوى جودة حياة العمل ، وكذلك الفروق في جودة حياة التي تعزى للمتغيرات الوسيطية ( الجنس– و الأقدمية ) . تكونت عينة الدراسة من 40 عامل اداري تم اختيارهم بصفة العينة العشوائية الطبقية من العمال الإداريين (القطب 2) بجامعة ورقلة وتم تطبيق أداة الخاصة بالدراسة والتحقق من صدقها وثباتها بالدراسة الاستطلاعية، وقد جرت المعالجة الإحصائية للنتائج باستخدام البرنامج الإحصائي للتحقق من صدق الفرضيات التي انطلق منها البحث ، وقد توصلت الدراسة الى النتائج التالية: - مستوى جودة حياة العمل لدى العمال الإداريين (القطب 2) بجامعة ورقلة مرتفع. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة حياة العمل تُعزى لمتغير الجنس. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة حياة العمل تُعزى لمتغير الأقدمية.