AJ_Vol 09 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/33424
Browse
Browsing AJ_Vol 09 N 03 by Title
Now showing 1 - 20 of 23
- Results Per Page
- Sort Options
Item أثر القواعد الفقهية في تأصيل فتاوى وبيانات اللجنة الوزارية للفتوى حول نازلة فيروس كورونا(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) ليازيدي سليمان; بن السايح محمدتهدف هذه الدراسة إلى بيان أثر القواعد الفقهية في تأصيل الفتاوى التابعة لوزارة الشؤون الدينية والأوقاف الجزائرية المتعلقة بفيروس نازلة كورونا، من خلال تأصيل القواعد الفقهية الضابطة للمسائل والفروع المختلفة لفيروس نازلة كورونا الذي اجتاح العالم، والقواعد التي تناولها البحث بالدراسة، لها صلة مباشرة بالمسائل المترتبة على نازلة فيروس كورونا، وأهم النتائج التي تم التوصل إليها ما يلي: - أهمية دراسة الفتاوى الجماعية المعاصرة، لما يترتب عليها من تدريب عملي في كيفية ردِّ الفروع إلى أصولها، ومدى توظيف لجنة الفتوى للقواعد الفقهية في هذه الفتاوى. - أهم القواعد الفقهية التي اعتمدت عليها لجنة الفتوى التابعة لوزارة الشؤون الدينية والأوقاف الجزائرية، في إصدار الفتاوى، قاعدة لا ضرر ولا ضرار، وقاعدة المشقة تجلب التيسير. Abstract: This study aims to demonstrate the impact of the jurisprudential rules in rooting the fatwas of the Algerian Ministry of Religious Affairs and Endowments related to the Corona virus, through the rooting of the jurisprudential rules that control the issues and the various branches of the Corona virus that swept the world, and the rules that the research dealt with in the study are directly related to the issues arising from Corona virus, and the most important results that were reached are as follows: - The importance of studying contemporary collective fatwas, due to the practical training that results from them in how to return the branches to their origins, and the extent to which the Fatwa Committee employs the jurisprudential rules in these fatwas. -The most important jurisprudential rules on which the Fatwa Committee of the Algerian Ministry of Religious Affairs and Endowments relied in issuing fatwas, the rule of neither harm nor harm, and the rule of hardship brings facilitationItem أحكام الصيانة الجوهرية والتشغيلية في عقد الإجارة(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) زبيري زبير الياسينتهدف الدراسة إلى استخراج الأحكام الشرعية الخاصة بأعمال الصيانة في عقد الإجارة من أقوال وفتاوى أصحاب المذاهب الأربعة وذلك بتعريف مصطلحات البحث، وعرض الأقوال الخاصة بمحل البحث، وتحليلها، وقد انتهى البحث إلى أن الصيانة الجوهرية من التزامات المؤجر ولا يمكن تحميلها على المؤجر، وأنّ الصيانة التشغيلية من التزامات المستأجر. The purpose of the study was to extract the legal provisions concerning the maintenance work from the Fatwa and opinions of the four doctrines holders , By defining search rms and displaying and analyzing sentences on the research sections The investigation concludes that the main maintenance is the obligation of the lessor and cannot be charged to the lessor, and the operation and maintenance is the obligation of the lesseeItem اشهر الطواعين في التاريخ الاسلامي(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) حناني فردوسيعد الطاعون من أشد الأوبئة ضراوة عبر التاريخ، فقد عانى المسلمون منه، وكان الحجر الصحي هو الحل الأمثل للتقليل من انتشاره، والحد من ارتفاع نسبة الوفيات، هذه التربية الصحية السليمة التي أرشدنا إليها الرسول . من أبرز الطواعين التي مست الدولة الإسلامية: طاعون شيرويه (6هـ-127م)، وطاعون عَمَوَاس (18هـ-293م)، الطاعون العظيم بالكوفة (50هـ-670م)، وطاعون الجارف (69هـ-688م)، وطاعون الجارف أو الفتيات والأشراف (87هـ-705م)، وطاعون عدي بن أرطأة (100هـ-718م)، وطاعون غراب (127هـ-744م)، وطاعون مسلم بن قتيبة (131هـ-748م)، وقد ساهمت هذه الأوبئة في سقوط الدولة الأموية. The plague is one of the most virulent epidemics throughout history, Muslims have suffered from it, and quarantine was the best solution to reduce its spread and reduce the high death rate. This is the sound health education that the Messenger of God, peace and blessings be upon him, guided us to. and one of the most prominent plagues that affected the Islamic state: the Shiroeh Plague (6AH-127AD), the Plague of Emmaus (18AH-293AD), the Great Plague in Kufa (50AH-670AD), the Plague of the Great (69AH-688AD), the Plague of the Great or Girls and the Nobles (87AH-705AD), and the plague of Uday bin Arta (100AH-718AD), the plague of Ghorab (127AH-744AD), and the plague of Muslim bin Qutaiba (131AH-748AD), These epidemics contributed to the fall of the Umayyad dynastyItem أقوال الإمام أبي عمرو بن العلاء في التفسير: جمعا ودراسة(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) مداح أبو بكر الصديق; عواد حمزةملخص: يهدف هذا البحث إلى جمع أقوال الإمام أبي عمرو بن العلاء في التفسير، وذلك من خلال كتب اللغة والتفسير والمعاني، ابتُدِئَ البحث بمقدمة للتعريف بالموضوع وأهميته، ثم بعد ذلك دراسة أقوال أبي عمرو في التفسير. وأكّد هذا البحث على مدى حرص أبي عمرو على عدم مخالفة تفسير السلف من التابعين وأتباعهم، ومدى حرصه أيضا على العناية باللّغة؛ لأنها من أهم مصادر تفسير القرآن الكريم، كما أكد على أن أقوال أبي عمرو قد وافقت أقوال عامّة المفسرين واللغويين. Abstract : The aim of this research is to collect the statements of Imam Abu Amr Ibn Al-Ala' regarding interpretation, through the language, interpretation, and meaning books, The research begins with an introduction to define the topic and its importance, followed by a study of Abu Amr's statements on interpretation. The research emphasizes Abu Amr's keenness not to contradict the interpretation of the Salaf from the Tabi'een and their followers, as well as his keenness on language care, as it is one of the most important sources of interpreting the Holy Quran. Additionally, the research confirms that Abu Amr's statements agree with those of the majority of interpreters and linguistsItem الاتجاه الاجتماعي في تفسير أبي بكر جابر الجزائري "أيسر التفاسير" من خلال تنزيل الآيات على واقع المجتمع الإسلامي(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) بوذيب أمينة; شكيمة عبد القادريعالج البحث موضوعا مهما يبيّن اهتمام المفسرين الجزائريين بالتفسير الاجتماعي الذي يستنطق فيه المفسر آي القرآن ليستلهم منه التوجيهات الربانيّة، والذي يقوم على أسس من أبرزها: تنزيل الآيات على الواقع، وقد خصّصت الحديث فيه عن المفسر: أبي بكر جابر الجزائري، فكان عنوان البحث " الاتجاه الاجتماعي في تفسير أبي بكر جابر الجزائري "أيسر التفاسير" من خلال تنزيل الآيات على واقع المجتمع الإسلامي " . وحاولت الإجابة فيه عن تساؤلات مهمّة وهي: ماهي أهم القضايا الاجتماعية التي نزّل عليها مفسّرنا آيات القرآن الكريم؟، وهل اقتصرت تنزيلاته على الجوانب العقدية والأخلاقية فقط، أم أنها تعدّت لجوانب فقهية ؟ . وقد انتظمت خطة البحث في ثلاثة مباحث؛ أولها: تنزيلات تتعلق بالحالة العقدية للمجتمع الإسلامي، وثانيها: تنزيلات تتعلق بأسباب تخلف الأمة الإسلامية و ضعفها، وثالثها: تنزيلات تتعلق بقضايا فقهية معاصرة. وتوصلت فيه إلى نتائج مهمة، وهي: أن تنزيلات الشيخ تنوعت بين تنزيلات عقدية واجتماعية وفقهية، ليكمل التوجيه الربّاني للمسلمين في كلّ ما يحتاجونه من أمور دينهم ودنياهم . Abstract : The research deals with an Algerian interpreters in the social interpretation in which the interpreter interrogates the verses of the Qur’an in order to draw inspiration from it from the divine directives.The social trend in the interpretation of Abi Bakr Jaber Al-Jazaery 'aysar altafasir" by downloading the verses on the reality of the Islamic society In it, I tried to answer questions, namely: What are the most important social issues on which our interpreter revealed the verses of the Holy Qur’an? . The research plan three topics; The first: downloads related to the doctrinal state of the Islamic society, the second: downloads related to the reasons for the backwardness and weakness of the Islamic nation, the third: downloads related to contemporary jurisprudential issues. In it, I reached important results, namely: that the Sheikh's downloads varied between doctrinal, social and jurisprudential downloads, to complement the divine guidance for Muslims in all their religious and worldly needsItem الاجتهاد الجماعي المعاصر بين التصور وإشكاليات التطبيق(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) عماري حميدلا يخفى على من يشتغل بالبحث في مسائل التشريع الإسلامي، أن الاجتهاد الجماعي هو الحل الأمثل للاجابة على كثير من التساؤلات التي تفرضها النوازل المعاصرة، وقد كتب فيه العديد من البحوث وألّفت فيه بعض الكتب، غير أنّ الموضوع يحتاج إلى مزيد من البحث في المجالين التنظيري والتطبيقي؛ إذ أن التصور التام للاجتهاد الجماعي بالشكل المعاصر، لم يكتمل بعد. حاولت اقتراح صورة نمطية جديدة لمجمع فقهي إسلامي عالمي، ينضوي تحته كل التكتلات العلمية التي تعمل في حقل التشريع الإسلامي، ويشمل كل العلماء الذين تتوفر فيهم أهلية الاجتهاد والبحث العلمي، ويعتمد هذا المجمع أساسا على ما توفره وسائل الاتصال الحديثة من يسر وسرعة في نقل المعلومة ونشرها، والتحاضر عن بعد، وإمكانية الفصل في مسائل عديدة في وقت وجيز دون الحاجة إلى عناء التنقل وكثرة النفقات، كما يتميّز بالمصداقية العلمية والأمانة وبالشمول الذي يجعله يجمع أكبر عدد من العلماء بمختلف مشاربهم وأقطارهم. It is no secret to those who work in research in issues of Islamic legislation that collective diligence is the best solution to answer many questions posed by contemporary emergencies, and many researches have been written about it and some books have been written about it, but the subject needs more research in the theoretical and applied fields. ; As the complete visualization of collective ijtihad in the contemporary form is not yet complete. I tried to propose a new stereotype for a global Islamic jurisprudence complex, under which all scientific blocs working in the field of Islamic legislation are included, and it includes all scholars who have the capacity for diligence and scientific research. , and remote lecturing, and the possibility of deciding on many issues in a short time without the need for the trouble of transportation and the large number of expensesItem الاعتبار الفقهي لحالة الاجتماع و حالة الانفراد(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) العشبي قويدرإن لهذا الموضوع أهمية عظيمة في معرفة مقصود الشارع من اعتبار اجتماع الأوصاف وانفرادها في ترتيب الحكم الشرعي عليها ، و يدفع السائل إلى التشوف في معرفة أساس ذلك و هل له أثر في التطبيقات الفقهية ، و الهدف من هذا البحث وضع مدخل عام يسهل معرفة هذه القضية من خلال بيان حقيقتها و أساسها النظري و أثرها الفقهي . This topic is of great importance in knowing the purpose of the legislator to consider the combinations of descriptions and their unilateral in the judgments, and it prompts the questioner to know the basis of this, and does it have an effect on applications in the jurisprudence. The aim of this research is to create a prelude that facilitates understanding of this subject through its concepts, theoretical foundations and jurisprudenceItem الإعجاز الصرفي في اللفظة القرآنية بين الإفراد والجمع(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) عفيف لخضر; معاشي عبد الرحمانشتمل القرآن على ألفاظ تحملت بصيغها أكثر من معنى، ما جعلها مصدر إعجاز، ومحط نظر وتفكر، وفتح باب الاجتهاد واسعا للدارسين في تأويلها، وحمْلِ معانيها على ما يتحمله اللفظ بصيغته، وتجيزُه المقاصد العامة للتنزيل، وهذا الموضوع من الأهمية بمكان، وقد كان محل اهتمام العلماء في مؤلفات جامعة، وإن لم يخصوه بالتأليف؛ حيث اهتموا به في مواضعه من تفاسيرهم وكتبهم. ومن هذا القبيل ما جاء متراوحا بين الإفراد والجمع؛ فجاء بحثنا في دراسة الإعجاز الصرفي المكنون في هذه الألفاظ بصيغها المحتملة لأكثر من معنى؛ حيث انتهينا فيه إلى أن الإعجاز في اللفظة القرآنية، كما هو في الأسلوب والجملة. Quran has contained terms that have born with their variants more than one meaning, what made of them a source of miraculousness and incapacitation and a point of view and contemplation and opened the door wide of independent thinking for studiers to interpret them, and take their meaning on what is born by the term variant and what is approved by the general aims of revelation, and this subject is so important and was a point of interest for scholar in board writings even if they didn't specified it in independent writings where they touched it in its positions in their exegesis and books. This is what came between the individuals and the plural; Our research in the study of the morphological incapacitation that is hidden in these words in its potential formulas came to more than one meaning; Where we finished that the miracle in the Quranic word, as it is in style and wholesaleItem الانتظار في القرآن الكريم –دراسة موضوعية-(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) كريب يونسهذا المقال يبحث في أسلوب الانتظار كأسلوب قرآني فعال، يخرج الله به الناس من الظلمات إلى النور . وقد تناول فيه الباحث تعريف الانتظار والألفاظ المقاربة لها مثل التربص والإرصاد وغيرهما، ثم تناول فيه الباحث تأصيل المنهج من خلال القرآن لتظهر مدى عناية القرآن به كمنهج فعال ، ثم تناول الباحث أغراض الانتظار وثمراته المتحصل عليها ليخرج البحث في صيغته الآتية . :Abstract This article examines the method of waiting as an effective Qur'anic method, through which God brings people out of darkness into light. In it, the researcher dealt with the definition of waiting and the words close to it, such as waiting, meteorology, and others, then the researcher dealt with the rooting of the method through the Qur’an to show the extent of the Qur’an’s care for it as an effective approach, then the researcher dealt with the purposes of waiting and its fruits obtained to produce the research in its following formItem التأصيل الفقهي لانتقاض البيع بالجهالة عند الإباضية(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) السليمي عبدالله بن أحمدملخص: هذا البحث دراسة تحليلية لمصطلح انتقاض البيع في الفقه الإباضي المشرقي وما يرتبط به من أحكام كالمتاممة والغِيَر، يوضح الباحث فيها مدلول هذه المصطلحات ويميزها عن غيرها من المرادفات أو المفاهيم كما يبين أهم سبب لانتقاض البيع عند الإباضية وهو الجهالة والفرق بينه وبين الغرر الممنوع شرعا، وما يترتب من أحكام على الحكم بانتقاض البيع، وفي البحث مقارنة بين أحكام البيع المنتقض في المذهب الإباضي وما يقابلها من أحكام في المذهب الحنفي، وتعد الدراسة تمهيدا لمزيد من البحث والتأصيل لنظرية العقد عند الإباضية. الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: البيع المنتقض؛ المتاممة؛ الإباضية؛ الجهالة. Abstract : This is an analytic study of the terms (intiqād, mutāmamah and ghiar) that are usually used by Ibādῑ jurists to describe the sale contract when it is affected by an ignorance of one of the involved parties. The study tries to distinguish the difference between gharar and ignorance in Ibādῑ jurisprudence; and how each of gharar and ignorance can affect the sale contract. There is also a comparison between the rulings of affected sale contract by ignorance in Ibādῑ jurisprudence and Hanafῑ jurisprudence. This study is a preface of further studies in the theory of contract in Ibādῑ jurisprudence. Keywords: intiqād of the sale, mutāmamah, Ibādῑ, ignoranceItem التوقّف عند المفسّرين - دراسة استقرائيّة تحليليّة(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) الزاوي خليلتهدفُ هذه الدّراسة لإماطة اللثامِ عن مبحثٍ من المباحث التفسيريّة لم يلقَ العناية اللازمة من الباحثين في حقل الدّراسات القرآنيّة: " التوقّف عند المفسّرين"؛ إذ سيتطرّق الباحث في دراسته لهذا الموضوع إلى تعريف التوقّف وبيانِ أبرز صيغه وأساليبه عند المفسّرين، مع المرور سريعاً على موقف السّلف من التوقّف في التفسير، إضافةً إلى تعديد الأسباب التي تدفع المفسّر للتوقّف مع شرحٍ موجز لها يعقبه التّمثيل لكلّ سببٍ من كتب التّفسير؛ وبعد تتبّعٍ واستقراءٍ اتّضح أنّ للتوقّف عند المفسّرين أربعة أسباب: التوقّف فيما استأثر الله بعلمه، التوقّف عند تعارض الأدلّة وعدم توفّر وجهٍ ترجيحيٍّ عند المفسّر يرجّح به كفّة قولٍ على الآخر، التوقّف لضعف الأدلّة، والتوقّف لعدم توفّر أدلّة عند المفسّر. Abstract : This study aims to uncover a branch from interpretive branches who did not receive the necessary attention from researchers in the field of Koranic studies, mainly stopping according to the interpreters. In this study, the researcher will address the definition of stopping and indicate the most prominent formulas and methods according to the interpreters while quickly passing to the predecessors’ position concerning stopping in interpretation, as well as the reasons for the interpreter to stop, with a brief explanation followed by representation of each of the interpretation books. After tracking and extrapolation, it became clear that stopping has four reasons: stopping at what only Allah knows, stopping at conflicting evidence and not having a weighting aspect for the interpreter to tip the balance of one saying over the other, stopping because of weak evidence, and stopping because of the lack of evidence for the interpreterItem الجانب الإلهي عند سعديا الفيومي من خلال كتابه"الامانات والاعتقادات"-دراسة وصفية مقارنة(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) نصيره عمارهإن العلوم والمعارف والآداب والفنون والعمران في كل دورة حضارية لا تُنتج ابتداء في الغالب، بل هي استمرار لما أنجزه الإنسان المعرفي والعلمي والعملي سابقاً، ودليل ذلك الحضارة الإسلامية، حيث ظهر فيها من بين تلك المجموعات العرقية والعقدية من استنار بعلومها، كاليهود مثلاً، فظهر بينهم علماء في شتى المعارف، من ذلك سعديا الفيومي وغيره، في استعمال طرق ومناهج العلوم الدينية أو النصوص الدينية وما تحمله من عقائد وتشريعات وأخلاق عند علماء المسلمين، حيث أسقطوها على نصوصهم الدينية وعقائدهم وطقوسهم وتشريعاتهم. وكانت هذه الدراسة لبيان الأثر العلمي والمنهجي الذي تركته البيئة الإسلامية على تفكير سعديا الفيومي، في إثبات والاستدلال على أصول عقيدته الدينية من هجمات خصومها من داخل وخارج الملّة اليهودية من خلال مؤلّفه "الامانات والاعتقدات" . The knowledge, literature, arts and architecture in every session civilized, often not initially produced, it is a continuation of what the knowledgeable, scientific and practical person has previously accomplished, The evidence for that is the Islamic civilization. Where scholars appeared among them in various fields of knowledge. As it appeared among those ethnic and ideological groups who were enlightened by their sciences, like jews, for example, Scholars of all kinds appeared among them. From that Saadia Al-Fayoumi and others, In using the methods and curricula of religious sciences, Or religious texts and their doctrines and legislation morals of Muslim scholars, They dropped it on their religious texts, beliefs, rituals and legislation. This study was to demonstrate the scientific and methodological impact, which the Islamic environment left on the thinking of Saadia al-Fayoumi, In proving and inferring the origins of his religious belief from the attacks of its opponents Inside and outside the Jewish community. Through his authorship of "Opinions and beliefsItem الحديث الحسن عند الحسين البغوي في كتابه شرح السنة(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) ديب رمضان; حميداتو مصطفىالحمد للّه، وبعد: فبحثي يتناول الحديث الحسن عند البغويّ؛ باعتباره ممّن أكثروا استعماله في كتابه شرح السنّة، فبعد التّعريف بالكتاب ومؤلِّفه والحديث الحسن؛ اتجهت الدّراسة إلى تتبُّع الأحاديث التي نصّ البغويّ على تحسينها، حيث بلغت 357 حديثا، تبيّن اعتماده في تحسينها - إلاّ بعضًا يسيرا- على التّرمذي في كتابه الجامع، إما تصريحا بإخراجها من طريقه كما في 115 حديثا، وإما بإخراجها من غير طريقه لكنّها مروية عنده وعدّتها 224 حديثا، وانفردت 18 حديثا لم يخرجها التّرمذي، اثنان اختلفت طبعات الكتاب بين تحسينها وتصحيحها والمُرجّح الثّاني، وواحد حسنّه الحاكم، وبقيت 15 حديثا كشفت دراستها عن رُجحان اعتماده في تحسين جلّها على مسالك التّرمذي في التحسين، وظهر أنّ البغويّ اجتهد في تحسين 05 أحاديث ضعفها منجبر أو هي من رواية من وُصفوا بالصدق واللّين، وقد كشف هذا عن نسبة استفادة البغويّ من التّرمذي، وتبيّن أنّ شرح السنّة من مظانّ الحسن الفرعية، وأنّ الحسن عنده يتفق مع ما هو مشهور في كتب الاصطلاح. Praise be to God, and after: My research deals with the Al -Hassan hadith of Al-Baghawi; As he is among those who used it a lot in his book Explanation of the Sunnah, so after introducing the book, its author, and the Al -Hassan hadith; The study tended to track the hadiths that al-Baghawi stipulated to improve them, as they reached 357 hadiths. In improving them, it was clear that he depended on improving them - except for a small part - on al-Tirmidhi in his comprehensive book, either explicitly by extracting them from his path as in 115 hadiths, or by extracting them from other than his path, but they are narrated by him and counted. 224 hadiths, and 18 hadiths were singled out by al-Tirmidhi. Two editions of the book differed between improving and correcting them. And one was improved by al-Hakim, and 15 hadiths remained, the study of which revealed the preponderance of his reliance on the improvement of most of them on the paths of al-Tirmidhi in the improvement, and it appeared that al-Baghawi strived to improve 05 hadiths that are from the narration of those who were described as truthful and soft or weak al-Manjir, and this revealed the percentage of al-Baghawi’s benefit from al-Tirmidhi, And it became clear that the explanation of the Sunnah is one of the secondary principles of Al -Hassan, and that Al -Hassan according to him agrees with what is well-known in the books of terminologItem القواعد الأصولية التي ليس فيها نصٌّ عن مالكٍ -رحمه الله- من مقدِّمة أصول الفقه لابن القصَّار(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) هجام مصطفى; بوقنادل عبد اللطيفُعدُّ مقدِّمة أصول الفقه لابن القصار البغدادي المالكي من أفضل المصنفات الأصولية المالكية لمكانة مؤلفها من جهة، ولقرب عهده من الإمام مالك -رحمه الله- من جهة أخرى، وفي هذا البحث دراسةٌ للقواعد الأصولية التي ليس فيها نصٌّ عن مالك وأصحابه، وذكرٌ لبعض الفروع الفقهية المخرجة عليها. The Introduction to Usul al-Fiqh by Ibn al-Qassar al-Baghdadi al-Maliki is considered one of the best Maliki fundamentalist works due to the stature of its author on the one hand, and the closeness of his era to Imam Malik -May God have mercy on him- on the other hand, and in this research a study of the fundamentalist rules that do not have a text on Malik and his companions, and a mention of some of the jurisprudential branches that came out on themItem اللُّغة العربيّة في العُلوم الطبّيّة -أضواء على جهود أطباء من الأندلس(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) بوفلاقة محمد سيف الإسلاميسعى هذا البحث إلى كشف النقاب عن بعض أوجه المُساهمة الأساسية للحضارة العربية الإسلامية في الأندلس، في بلورة وتطور المعارف الطبية في مجال الجراحة؛ فقد كانت اللُّغة العربيّة هي اللُّغة الرئيسة لهذا التراث العلمي الثري، ومما حفزنا على انتقاء هذا البحث أن التراث العلمي العربي، والموروث الطبي الذي تركه العلماء المسلمون ليس معروفاً حق معرفته، ولم ينل حظاً وافراً من البحث والتنقيب؛ بل إنه قد لا يُفهم بما فيه الكفاية خارج إطار مجموعة من المتخصصين، وقد جاء البحث في ثلاثة أقسام؛ في مستهله قدمنا لمحة عن الطب الإسلامي، والطب الأندلسي، وفي القسم الأكبر منه، الذي يُعبِّر عن صلب الموضوع؛ تطرقنا إلى إسهامات أطباء الأندلس في مجال الجراحة، وأتممنا البحث بخاتمة، وقد عدنا في هذه الدراسة إلى العديد من المصادر والمراجع الطبية والتاريخية، إضافة إلى مراجع تتصل بتاريخ العلوم العربية، وأبحاث المؤتمرات والندوات، وبعض المقالات العلميّة المنشورة في مجال الطب العربي و الإسلامي والأندلسي. This research seeks to uncover some aspects of the basic contribution of the Arab-Islamic civilization in Andalusia, in the crystallization and development of medical knowledge in the field of surgery; The Arabic language was the main language of this rich scientific heritage, and what motivated us to select this research is that the Arab scientific heritage, and the medical legacy left by Muslim scholars, is not well-known and has not received much research and excavation. in addition to references related to the history of Arab sciences, conference and seminar research, and some scientific articles published in the field of Arab, Islamic and Andalusian medicineItem المعطى الدلالي الاجتماعي" لعرب التنزيل رؤية تقويمية للمنهج الأصولي في الاستدلال(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) قلالش عمرملخص: يتبوّأ مبحث 'دلالات الألفاظ' في الدرس الأصولي حيّزا مهمّا، باعتباره القاعدة التي ينطلق منها المجتهد لفهم نصوص الشرع، واستنباط أحكامه، والوقوف على مقاصده ومعانيه، ورغم التجارب المتعدّدة الداعية إلى تجديد الفكر الأصولي، ومراجعة آليات الاستنباط، وإعادة النظر في مناهج الاستدلال المقرّرة، إلا أنّ سؤال التأويل، وإشكال التفسير لا يزال يعرف أنماطا من القراءة تتجاوز المنهج، وتبتعد عن المعنى والمقصود. يتطلع هذا البحث إلى تقرير الحقيقة الاصطلاحية لمفهوم 'المعطى الدلالي الاجتماعي' ومجموع العناصر الدلالية التي تلتئم منها حقيقته في سياق تأصيله كأداةٍ دلالية جادّة واعدة في منهج الاستدلال الأصولي، ثم استثماره في الإجابة عن سؤال التأويل، وقد تقرّر من خلال هذا البحث أنّ مصطلح 'المعطى الدلالي الاجتماعي' يتّسع ليشمل جملة عناصر الواقع ومكونات البيئة والأعراف والعادات التي سيق الخطاب الشرعي منطلقا منها، متعلِّقا بمفردات الواقع، كما تبيّن مدى إسعافه في حل إشكال التأويل من خلال انتصابه مرجعا تأويلا، ومعيارا دلاليا محكَّما، في تقييم كثير من القراءات والاستدلالات التراثية منها والحداثية. Abstract The topic of 'Semantics' occupies an important space in the science of 'Principles of jurisprudence', because it is the base from which the Jurist proceeds to understand the texts of Sharia, deduce its provisions and meanings, and despite the multiple experiences that call for the renewal of the thought and the curriculum in ‘'Principles of jurisprudence’. This research looks forward to determining the term 'Social Semantic Data' and the set of semantic elements that make up it, and then investing it in answering the question of interpretation, and it has been reached that this term includes a number of elements of reality, customs and traditions from which any religious discourse is linked to reality, and its usefulness in solving the problem of interpretation is shown so that it is considered a reference for interpretation, and an important semantic criterion in evaluating many readings and inferences, whether traditional or modernItem الوظيفة المعرفية للأنبياء من خلال القرآن الكريم_ دراسة نماذج(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) بوسنة بلالملخص: سعت هذه الورقة البحثية إلى محاولة عرض أبرز الطرق المعرفية التي تربط الإنسان بالوجود من خلال القرآن الكريم، والتي طُرحت وفق أشكال مختلفة كان أنبياء الله الفاعل الرئيسي فيها بسلوكهم وأقوالهم، وهدفهم من ذلك تحقيق النقلة المعرفية التصاعدية في أقوامهم؛ من المعرفة الحسية المنطوية على المادة وحدها والتي تعادل الانقطاع والكفر بالله، إلى المعرفة القلبية المنفتحة والمتجاوزة للمّادة والتي تعني الإيمان والاتصال بالله، وبين الطريق الأول والثاني حركة معرفية شاقة ذكرها لنا القرآن الكريم في عدة نماذج.Item جدلية الدّرس البلاغي والإعجاز القرآني (من خلال جهود العلماء القدامى)(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) القايدي محمدملخص: مثّل القرآن الكريم معجزة الإسلام الخالدة التي تحدت الثقلين على الإتيان بمثله، ولمّا كانت هذه المعجزة من جنس ما برع فيه قوم النبي محمد صلى الله عليه وسلم -الذين تفننوا في نظم الشعر-فقد اعتبر الإعجاز اللّغوي – البلاغي من أبرز أوجه الإعجاز فيه. ومثل نزول القرآن الكريم لحظة فارقة في تاريخ العربي واللغة العربية التي ارتقى بها إلى مصاف اللّغات العالمية بعد أن كانت لغة تائهة في الصحراء بين قبائل العرب. وتأتي هذه الدراسة للبحث في العلاقة الجدلية بين القرآن الكريم وعلم البلاغة من ناحيتين: ناحية أولى في مستوى تأثير الإعجاز البلاغي للقرآن الكريم في نشأة الدرس البلاغي في التاريخ العربي. وناحية ثانية تهتم بدور الدراسات البلاغية في فهم النص القرآني وأثرها في نشأة التفاسير البلاغية للقرآن الكريم. وقد اعتمد الباحث في دراسته لتحقيق هذه الأهداف على المنهج التاريخي والتحليلي من خلال سبر غور المصنفات والمؤلفات ذات الصلة بموضوع الدراسة. وفي الخاتمة توصلت الدراسة لمجموعة من النتائج من أبرزها: أهمية الدين الإسلامي والقرآن الكريم تاريخيا في تنشيط وإثراء اللغة العربية وحمايتها من الانقراض فضلا عن جعلها لغة عالمية خالدة. Abstract : The Holy Qur’an represented the eternal miracle of Islam, which challenged the two races to come up with the same, and since this miracle was of the same kind as the people of the Prophet Muhammad, may God’s prayers and peace be upon him, excelled in - who excelled in poetry systems - the linguistic - rhetorical miracle was considered one of the most prominent aspects of its miracle. Like the revelation of the Noble Qur’an, a defining moment in the history of the Arab and the Arabic language, which elevated it to the ranks of the universal languages after it was a lost language in the desert among the Arab tribes. This study comes to investigate the dialectical relationship between the Holy Qur’an and the science of rhetoric from two aspects: the first aspect is the level of the impact of the rhetorical miracle of the Holy Qur’an on the emergence of the rhetorical lesson in Arab history. On the other hand, it is concerned with the role of rhetorical studies in understanding the Qur’anic text and its impact on the emergence of rhetorical interpretations of the Holy Qur’anItem دور السياق في تحديد دلالات اللفظ الواحد في القرآن الكريم(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) سماعيل عبد القادريهدف هذا البحث إلى تقديم مقاربة علمية خاصة بالدراسات القرآنية متعلقة بالسياق؛ الذي هو القالب المحيط بالنص، متمثلا في مجموعة من القرائن الدالة على قصد المتكلم، وهذا من خلال القرآن الكريم وما تعلق به من خصائص سياقية، وأدوار مهمة لعبها السياق في تحديد دلالات اللفظ الواحد، خاضعة في كل هذا لإعجاز القرآن، وهو ما يعكس طريقته في إيصال المعاني الكثيرة من ألفاظ واحدة، فيتقرر بهذا وجه الأهمية البالغ بما قدمناه من نماذج تطبيقية على ألفاظ مختارة يظهر فيها الثراء المعنوي في اللفظ الواحد تبعا لحاكمية السياق القرآني البديع. The aim of this research is to present a scientific study on context-related Quranic studies; Which is the template surrounding the text, a set of evidence indicative of the speaker's intention, This is through the Holy Quran and its contextual characteristics and important roles reflected in the context in determining the connotations of a single word, subject to the Quran., which determines its way of communicating the many meanings of one word, This illustrates the critical importance of the models we have presented for selected words in which the semantic richness of the word is reflected in the word according to the judgment of the exquisite Quranic contextItem مختلف الحديث عند أبي العبَّاس القرطبيِّ من خلال كتابه " المُفهم لِمَا أَشكَلَ من تلخيصِ كتابِ مسلم "(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-11-15) رحماني عبد العزيز; خريف زتونملخص: يتناول هذا المقالُ التَّعريفَ بأبي العباس القرطبي، ونشأتَه العلميَّةَ، مرورا بذكر بعضٍ من شيوخه وتلاميذه، وكذا ثناءَ العلماء عليه، ووفاتَه. ينما يهدف لإبراز أهمِّ معالم منهجه في كتابه – المفهم -، واعتناءَه بفهم السُّنَّة خاصّة ما تعلَّق بتأويل مُختلِف الحديث ومُشْكِله من خلال دراسة استقرائيَّة تحليلية أفْضَت إلى رصد أهمِّ معالم طريقته في التَّعامل مع ما تعارض من أحاديثَ في مؤلَّفِه، وتوجيهِ ما وقع فيه من مشكله، ومقارنتِها مع ما ذهب إليه غيره. وقد خرجَت الدِّراسة برسوخ قدم الإمام القرطبيّ في هذا الفنِّ الذي لا يحسنه إلا قلَّة من أهل العلم؛ ممّا يستدعي طلبةَ العلم والباحثين لمزيد بحث وتمحيص حول هذا العالم العَلَمِ وغيره من علماء المغرب العربيِّ الذين قصَّر أهل هذه البلدان في إبرازهم وإعطائهم حقَّهم. Summary : This article introduces Abu al-Abbas al-Qurtubi, his scholarly upbringing, mentioning some of his sheikhs and students, as well as the scholars’ praise of him and his death. While it aims to highlight the most important features of his approach in his book - Al-Mufhim -, and his concern for understanding the Sunnah, especially what is related to the interpretation of various hadiths and its problem through an inductive and analytical study that led to monitoring the most important features of his method in dealing with the contradictory hadiths in his author, and directing the problem that occurred in it, And compare it with what others have gone through. The study came out with the solid footing of Imam Al-Qurtubi in this art, which only a few people of knowledge can improve. Which calls for students of knowledge and researchers for further research and scrutiny about this scholar of science and other scholars of the Maghreb, whom the people of these countries failed to highlight and give them their due