JEHSS_Vol 09 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/20399
Browse
Browsing JEHSS_Vol 09 N 01 by Subject "تراث، أيديولوجيا، سلفية، قطيعة إبستمولوجية، موضوعية"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الجابري وسؤال المنهج(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06) كعبش, محمدأصبح من المسلم به اليوم الجزم بأنّ دراسة تراثنا العربي باتت تشكل أحدأهم مفاتيح الانخراط في الحداثة،ذلك أنّ هناك دائما فائض معنى وبقية تأويل داخل هذا التراث تحتاج إلى الانتظام الواعي عبرها بغية الاستلهام منها وتجاوزها،وهي قراءة ليست باليسيرة طبعا،لنقل إن البحث الذي بين أيدينا والذي يتعلق بمنهج الجابري في قراءة التراث يدّعي أكثر من أي منهج آخر أنه قد أوفى شرطا لقراءة الموضوعية للتراث متجاوزا بذلك جل القراءات التي ينعتها بأنها سلفية والتي تأخذ بآلية كلامية قديمة قوامها قياس الشاهد على الغائب حيث الشاهد هم السلف أوماركس أو حاضر أوربافي مقابل النهضة العربية الغائبة والمرجوة،بخلاف ذلك يحاول الجابري عبر فصل التراث عنا وهذا يجعله معاصر النفس ه على صعيد المحتوى المعرفي ووصله بنا بأن يمنحه قيمة في ذاته لا بحسب مضمونه المعرفي الذي قيل ولكن بحسب وظيفته الأيديولوجية التي يمكن أن يحملها وتكون معاصرة لنا على مستوى الفهم والمعقولية. Abstract: It is now well recognized that the study of our Arab heritage has become one of the most important keys to engaging in modernity. There is always a surplus of meaning and the rest of the interpretation within this heritage, which needs to be consciously organized through it in order to be inspired and overcome. Which is related to Jabri's approach to reading heritage, claims more than any other approach that he has fulfilled the requirement of objective reading of heritage, bypassing most of the readings that he preaches as Salafism, which takes the old verbal mechanism of measuring the witness to the absent where the witness are the predecessor or Marx or present Europe in exchange for The Arab Renaissance is absent and hoped, otherwise Jabri tries to separate the heritage from us and this makes him contemporary to himself in terms of knowledge content and connect us to give him a value in itself not according to the content of knowledge that was said but according to the ideological function that can be carried and be contemporary to us at the level of understanding and reasonableness.