JEFS_Vol 09 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/17184
Browse
Browsing JEFS_Vol 09 N 02 by Subject "تكنولوجيا المعلومات، والجودة، وجودة الخدمة، والتعليم العالي"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item دور تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تحسين جودة خدمة التعليم العالي: دراسة حالة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2016-08-31) نعرورة, بوبكرإن الهدف الأساسي من دراسة هذا الموضوع هو تقديم إطار يحدد ويعرف مختلف المفاهيم المتعلقة بتكنولوجيا المعلومات والاتصال، وكذا مفاهيم الجودة باعتباره مدخل إداري حديث خصوصا التركيز على جودة الخدمات من خلال تعريفها وابراز أهميتها في قطاع التعليم العالي، والتعرف على مؤشرات وطرق قياسها، وكذا محاولة معرفة الدور الذي تلعبه تكنولوجيا الاتصال والمعلومات في تحسين كفاءة وفعالية خدمة التعليم العالي، وشملت الدراسة الميدانية عينة من الطلاب بكلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة الوادي من خلال محاولة معرفة مستوى تكنولوجيا المعلومات المستعملة في التدريس وكذا مستوى جودة الخدمات المقدمة من وجهة نظرهم، وابراز مدى وجود علاقة ذات دلالة احصائية بين استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال وجودة خدمة التعليم العالي، وتم الاعتماد في هذه الدراسة على الاستمارة كأداة للبحث، وتم الاعتماد على مجموعة من الاساليب الاحصائية أهمها: التكرارات، المتوسط الحسابي، معامل الارتباط سبيرمان، تحليل التباين الأحادي...وهذا باستخدام البرنامج الاحصائي spss The basic objective of addressing this issue is to provide the framework determined and defined the various concepts of information and communication technology and concepts of quality as the entrance of modern management for the quality of services through the definition and highlighting their importance in the service of the higher education and identify their indicators and ways to measure, as well as an attempt to identify the role of modern technology in raising the quality of outputs and improving the efficiency and effectiveness of the quality of higher education and through the study in the field in the Faculty of economic and commercial management sciences at the University of El oued tried to assess the level of information technology adopted the College, as well as the level of quality of services from the point of view of the students and to high light the impact of information technology on the quality of service we have adopted in the questionnaire which was distributed on a group of college students and then the process of analysis of the results by relying on the expense of the analysis of a number of statistical indicators, the most important of which is the following: Occurrences, arithmetic average, the variance analysis the unilateral disengagement plan, through reliance on the statistical program "spss" as well as the program "MINITAP"