JEFS_Vol 09 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/17184
Browse
Browsing JEFS_Vol 09 N 02 by Subject "التوجه السوقي، التوجه الابداعي، الاستدامة التنافسية."
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الاستدامة التسويقية كأحد مداخل تحقيق الاستدامة التنافسية في بيئة الأعمال دراسة على عينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة بالجزائر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2016-08-31) حاج عيسى, سيد أحمد; ايراين, إيمانهدفت هذه الورقة البحثية الى دراسة أثر مداخل الاستدامة التسويقية المعتمدة من طرف المؤسسات الاقتصادية (التوجه السوقي، التوجه الابداعي) في مستوى الاستدامة التنافسية في بيئة الأعمال (الأداء السوقي، الأداء المالي). ولأجل ذلك قمنا باختيار عينة قدرت بـ 127 مدير مؤسسة صغيرة ومتوسطة بولايتي البليدة والجزائر العاصمة، ولغرض اجراء الدراسة الميدانية تم تصميم قائمة استقصاء تضم 20 أسئلة ضمن محورين ذات صلة بالمتغير المستقل و محورين للمتغير التابع. وتوصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج أهمها: وجود أثر لأبعاد الاستدامة التسويقية في مستوى الاستدامة التنافسية. كما خلصت الدراسة الى جملة من التوصيات أعمها: ضرورة الاهتمام بالتوجه بالزبون على اعتبار أنه حجر الأساس في العمل التسويقي، وهذا من خلال العمل على دراسات حاجاته ورغباته وسدها في الوقت اللازم وبالطريقة الفعالة. This paper aimed to examine the approaches of adopted sustainability of marketing by economic institutes (market orientation, creative orientation) in the level of competitive sustainability in business environment (market performance, financial performance) . For this purpose , the researcher chose a sample of 127 managers of small and medium enterprises in Blida and Algeria the capital , and for the empirical study , a questionnaire , with 20 questions included in two axes related to independent variable and another two axes related to dependent variable , was designed . The main result of this paper is that there is an impact of sustainability of marketing dimensions in the level of competitive sustainability . The paper recommended to the need of focus on the customer orientation due to its importance as a cornerstone of the marketing work , by working on studies customer's needs and wishes and fill them just in time and in effective method .