JEFS_Vol 09 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/17184
Browse
Browsing JEFS_Vol 09 N 02 by Subject "التسويق الداخلي، مزيج التسويقي الداخلي، المعرفة، إدارة المعرفة"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item أثر التسويق الداخلي على إدارة المعرفة -دراسة تحليلية لأراء موظفي بنك Badr لوكالة قالمة-(جامعة الوادي - University of Eloued, 2016-08-31) عمرون, سارة; جيطلي, محمد الصغيرتهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن أهمية التسويق الداخلي في إدارة المعرفة المتوفرة لدى المؤسسات في ظل إقتصاد المعرفة. وأجريت الدراسة على عينة من موظفي بنك BADR للكشف عن مدى إهتمامه بمضمون موضوع الدراسة. ومن أجل تحقيق هدف الدراسة إستخدمنا الملاحظة، المقابلة المباشرة مع مدير الوكالة ورؤساء الأقسام، كما تم توزيع 57 إستمارة على الموظفين في بنك BADR وتم إسترجاع 55 إستمارة، وقد إعتمدنا برنامج SPSS لتحليل البيانات التي تم جمعها عن طريق إجابات العينة على الإستمارة بإستخدام مجموعة من الأدوات الإحصائية (كالوسيط الحسابي، الإنحراف المعياري، معامل ألفا كرونباخ، إختبار T وإختبار F). وتوصلت الدراسة أن بنك BADR يهتم بتطبيق مفهوم التسويق الداخلي لتغيير سلوكيات ومعتقدات الموظفين لديه، وهذا لتبني وإنجاح إدارة المعرفة، وأوصت بتشجيع الموظفين على العمل الجماعي، من خلال الإتصالات الرسمية وغير الرسمية وتبادل الأفكار. This study aims to reveal (explore) the importance of internal marketing in knowledge management available in institutions in the light of economy’s knowledge. The study was conducted on a sample of BADR Bank staff to detect the extent of his interest in the content of the study’s subject . In order to achieve the goal of the study we used observation, direct interview with the agency and department head managers, 57 forms were distributed on the staff at the Bank of BADR and 55 were retrieved, we have adopted SPSS software to analyze the data collected by the sample’ answers to the form using a set of statistical tools (mediator arithmetic, Standard Deviation, Cronbach's alpha coefficient, T test and test F). The study concluded that the BADR Bank is interested to apply the concept of internal marketing to change the behaviors and beliefs of the staff to adopt and make knowledge management successful by encouraging employees to work together, through formal and informal communication and exchange of ideas