EJLCLS_Vol 07 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/36731
Browse
Browsing EJLCLS_Vol 07 N 04 by Subject "Andalusia"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item البصمة الأسلوبيّة في قصيدة " الجبل " للشّاعر ابن خفاجة الأندلسي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-12-22) شويطر عبدالرحمانهذه الدّراسة عبارة عن مقاربة أسلوبيّة لقصيدة " الجبل " لابن خفاجة الأندلسي؛ الهدف منها الوقوف على أهم الخصائص الفنّيّة التي تميّز هذا النّص الشّعري، إضافة إلى الظّواهر الجماليّة المبثوثة فيه. حيث تمّ الوقوف على مجموعة من النّتائج أهمّها : اختيار الشّاعر لبحر الطّويل لنظم هذه التّحفة الفنّيّة؛ وذلك لسعته ورحابته لحمل معاني الحزن والألم التي حواها النّص، بالنّسبة للقافية كانت مطلقة من نوع المتدارك، أمّا عن الرّويّ فقد اختار الشّاعر صوتا جهورا تمثّل في " الباء " . اعتماد الشّاعر على الجمل الفعليّة التي تدلّ على الحركة والتّجدّد والانبعاث. Abstract: This study is a stylistic approach to the poem "Al-Jabal" (The Mountain) by Ibn Khafaja of Andalusia.Its aim is to explore the significant artistic characteristics that distinguish this poetic text, in additionto the aesthetic phenomena embeddedwithin it. A number of conclusions were reached, the most important of which are: * The poet's choice of the "Al-Baseet" meter to compose this artistic masterpiece, as it is vast and expansive enough to convey the themes of sorrow and pain contained in the poem. * The rhyme is "mutlaq" (unrestricted) and follows the "mutadarik" meter. * As for the letter that ends each verse, the poet selected the sonorous sound of the letter "Baa" (الباء). * The poet's reliance on verbal sentences, which indicate movement, renewal, and rebirth.