AJECI_Vol 05 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/30369
Browse
Browsing AJECI_Vol 05 N 04 by Subject "استراتيجية التدريس الحديثة"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item استراتيجية التدريس الحديثة التعلم النشط انموذجا(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) عمامرة, سميرة; طليبة, دليلةيعد موضوع التعلم من أكثر الموضوعات أهمية وإثارة لاهتمام الباحثين وهذا الأمر فرض على ميادين التربية والتعليم تحديا واضحا يلزم القائمين عليه مراجعة الاستراتيجيات التي يرتكزون عليها في عمليتي التعلم والتعليم وحتى نغير طموحاتنا في التعليم ينبغي ،أولا أن نغير من اتجاهاتنا نحو الهدف من التعليم والتعلم ،وأن يكون لدينا مخزون معرفي عال في مفاهيم التربية الحديثة وكفايات متنوعة نستخدمها في تطوير دور المتعلم من خلال إشراكه في العملية التعليمية ليكون عنصرا فاعلا وباحثا ومستكشفا وليس مجرد متلق للمعارف والمعلومات واعتماد المتعلم على ذاته في الحصول على المعلومات واكتساب المهارات وتكوين القيم والاتجاهات ، وهذا ما جعل المنظرون والممارسون في الحقل التربوي يبدعون استراتيجيات أكثر تقدما وفاعلية وإنتاجية، منها التعلم النشط الذي سنحاول الإحاطة به في هذه المداخلة. Abstract: The subject of learning is one of the most important and exciting topics for researchers ’interest, and this matter imposed on the fields of education a clear challenge that requires those in charge to review the strategies on which they are based in the learning and teaching processs In order to change our ambitions in education, we should, first of all, change our attitudes towards the goal of education and learning, and that we have a high stock of knowledge in the concepts of modern education and various competencies that we use in developing the role of the learner by involving him in the educational process to be an active element, researcher and explorer and not just a recipient of knowledge. The information and the learner’s self-reliance in obtaining information, acquiring skills, forming values and trends, and this is what made theorists and practitioners in the educational field create more advanced, effective and productive strategies, including the active learning that we will try to capture in this intervention