JPES_Vol 04 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/15414
Browse
Browsing JPES_Vol 04 N 03 by Subject "الإدارة بالتجوال؛ دافعية الانجاز؛ الإدارة المدرسية؛ محافظة عجلون"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item درجة ممارسة مدراء المدارس للإدارة بالتجوال(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-09) علي طيفور, هيفاءهدفت الدراسة الحالية إلى تحديد درجة ممارسة مدراء المدارس للإدارة بالتجوال وعلاقتها بدافعية الانجاز للمعلمين من وجه نظر المعلمين في محافظة عجلون في الاردن, باستخدام المنهج التحليلي الوصفي, طبقت على عينة من(255) معلما ومعلمة. وتوصلت إلى أنَّ درجة ممارسة مدراء المدارس للإدارة بالتجوال كبيرة , ودرجة دافعية الانجاز لدى المعلمين كبيرة, وتبين وجود فروق دالة إحصائيا في درجة ممارسة المدراء للإدارة بالتجوال تعزى لاختلاف متغيري الجنس ومستوى المدرسة, وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في درجة ممارسة المدراء للإدارة بالتجوال تعزى لاختلاف متغيري الخبرة والمؤهل العلمي, وعدم وجود فروق داله إحصائيا في درجة دافعية الانجاز للمعلمين تعزى لاختلاف متغيرات النوع والخبرة والمؤهل العلمي ومستوى المدرسة, وهناك أثر دال إحصائيا للإدارة بالتجوال على دافعية الانجاز لدى المعلمين.ABSTRAC: This study aimed at identifying the degree of practicing management by walking around by schools principals and Its Impact on teacher's achievement motivation from teachers' perspective in Ajloun Governorate, and used the descriptive analytical method. The sample consists of (255) teachers. The results show that the degree of practicing management by walking around by schools principals, and the level of achievement motivation for teachers were in high. There were significant differences in the degree of practicing management by walking around in favor of gender and school level, and no significant differences in the degree of practicing management by walking around in favor of experiences and qualification. There were no significant differences in the degree of the level of achievement motivation for teachers in favor of all demographic variables. There was a statistical significance of management by walking around on teachers' achievement motivation.