JPES_Vol 02 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14566
Browse
Browsing JPES_Vol 02 N 04 by Subject "التحولات التربوية، مجتمع المعرفة، التعليم الخاص"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item واقع التحولات التربوية كمدخل لتحقيق مجتمع المعرفة(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) علي القطراوي, رياض; عبد الرزاق الحاج, سمرهدفت الدراسة للكشف عن دور مدراء ومعلمي مدارس التعليم الخاص في تقييم واقع التحولات التربوية كمدخل لتحقيق مجتمع المعرفة في فلسطين، لتحقيق هذا الهدف تم استخدام الطريقة الوصفية التي تستند إلى الأسلوب التحليلي لدراسة العلاقة بين متغيرات الدراسة، اختيرت عينة من مدراء ومعلمي مدارس التعليم الخاص تُقدر بـ 190 شخص، تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية، وتم تطبيق مقياس التحولات التربوية من إعداد الباحِثيْن، أُستخدم أسلوب الأوزان النسبية للتحقق من فرض الدراسة، وكان من نتائج الدراسة أن البعد المعرفي حصل على المركز الأول، يليه البعد الأمني المدرسي ثم البعد الإبتكاري ثم البعد التقني وأخيراً البعد الديمقراطي من وجهة نظر المدراء والمعلمين كأبعاد ذات أهمية في التحولات التربوية. his study aimed to know the role of principals and teachers of special education schools to evaluate the reality of educational transitions as entrance to achieve a knowledge society in Palestine, and to achieve this goal, the descriptive method, analytical style was used for the study of the relationship between the variables, selected sample of (190) principals and teachers of special education schools is used, were selected by random method, educational transitions questionnaire prepared by the researchers was used, the relative weights methods is used, the results of the study that cognitive dimension had the first place, followed by the schooling security dimension, then creative, technical and finally the democratic dimension.