EJLCLS_Vol 03 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14352
Browse
Browsing EJLCLS_Vol 03 N 01 by Subject "الخطاب الإشهاري؛ البلاغة؛ الحجاج؛ الإقناع؛ التداولية"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item بلاغة الكلمة في الخطاب الإشهاري. دراسة في نماذج تطبيقية(University of El-oued, 2020-06-01)ملخص:إذا كان الخطاب الإشهاري خطابا إقناعيا بامتياز فإن طاقاته الحقيقية تكمن في قدراته الفائقة على المحاجة والتسلط على ألباب الناس، ليقدموا على قبول سلع وخدمات هم في حاجة إليها حقيقة أو وهما. ومما سبق ذكره نقول إن العملية الإشهارية هي عملية واعية وهادفة للتأثير على سلوكيات الآخرين باستعمال المؤثرات اللغوية وغير اللغوية لإقناعهم باقتناء منتج أو خدمة ما والترويج له في سياق مجتمعي أو دولي لتحقيق فائدة للمنتج والمستهلك على السواء، بل قد يتعدى كل ذلك إلى محاولة التأثير على المستهلكين وتغيير سلوكياتهم ومواقفهم تجاه بعض المنتجات والقضايا. إن الإشكالية الرئيسة لهذا البحث تتمثل في وصف قدرات الخطاب الإشهاري في التأثير على سلوكيات الآخرين من المنطلقات اللغوية الصرفة من منظار بلاغي تداولي. ABSTRACT : If the publicity discourse is a persuasive speech with distinction, then its real energies lie in its superior capabilities to argue and dominate people's minds, to accept the goods and services they really need or delusion. From the aforementioned, we say that the advertising process is a conscious and purposeful process to influence the behavior of others by using linguistic and non-linguistic influences to persuade them to acquire a product or service and promote it in a societal or international context to achieve benefit for the product and the consumer alike, but may all go beyond trying to influence consumers And changing their behaviors and attitudes toward some products and issues. The main problem of this research is to describe the capabilities of advertising discourse in influencing the behavior of others from pure linguistic premises from a deliberative rhetorical perspective. Key words: advertising, rhetoric, rhetoric, pilgrims, persuasion, deliberative