Department of management science_BEThesis
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/36164
Browse
Browsing Department of management science_BEThesis by Subject "Competitive strategy - Market knowledge"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item دور المعرفة السوقية في اختيار الاستراتجية التنافسية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023) نور اليقين, العمودي; اسراء سرين, سحنون; سلاف, نصرات; فاطمة الزهراء, التجاني"يهدف البحث إلى تحديد دور الإستراتيجية التسويقية التي تعتمد على الرؤى والرسالة وتحديد الأهداف , وذلك من خلال الأخذ بالعديد من الخيارات التسويقية , والتي تحقق الميزة التنافسية في عينة من الكليات الأهلية . إذ اعتمد البحث على أسلوب المنهج الوصفي والتحليلي , و يتكون مجتمع عينة البحث شركة اتصالات والتي تعمل في الجزائر حيث تضمنت عينة البحث عدد من الموظفين. وتم توزيع (50) استبانه. تمثلت فرضيات الرئيسية بوجود تأثير`ذو دلالة معنوية الإستراتيجية التسويق في الميزة التنافسية, وتأثير ذو دلالة معنوية للمعرفة السوقية في الإستراتجية التنافسية مع تعاظم تأثير الإستراتيجية التسويقية في الميزة التنافسية عبر المعرفة السوقية , ولوحظ إن اغلب عينة البحث تسير وفق رؤية كيفية كسب الزبون بهدف زيادة حصتها السوقية وتحقيق الميزة التنافسية وذلك عبر وضع إستراتيجية مستقبلية واقعية تعتمد على الخيار الاستراتيجي في اختيار أفضل البدائل والقادرة على التعرف على الزبائن وتقديم أفضل الخدمات لهم من اجل تحقيق الميزة التنافسية في سوق العمل من خلال المعرفة السوقية . " "The research aims to determine the role of the marketing strategy that depends on visions, mission and goal setting Through the introduction of many marketing options, which achieve a competitive advantage in a sample of private colleges. The research relied on the descriptive and analytical method, and the research sample community consisted of a telecommunications company operating in Algeria, where the research sample included a number of employees. (50) questionnaires were distributed. The main hypotheses were the existence of a significant effect of the marketing strategy on competitive advantage, and a significant effect Significant of the market knowledge in the competitive strategy with the growing influence of the marketing strategy in the competitive advantage through knowledge Market, and it was noted that most of the research sample proceeds according to the vision of how to win the customer in order to increase its market share and achieve Competitive advantage by developing a realistic future strategy based on the strategic choice in choosing the best alternatives And able to identify customers and provide them with the best services in order to achieve a competitive advantage in the labor market through market knowledge."