JAESS_Vol 05 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/18017
Browse
Browsing JAESS_Vol 05 N 01 by Subject "Pedagogy، difference، differential pedagogy، mathematics، primary school teachers"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item واقع تطبيق البيداغوجيا الفارقية في تدريس مادة الرياضيات لدى أساتذة التعليم الابتدائي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06-03) غطاس, محمد السعيد; كحول, شفيقةهدفت هذه الدراسة إلى الوقوف على واقع تطبيق واحدة من البيداغوجيا التي تقوم عليها مقاربة التدريس بالكفاءات، ألا وهي البيداغوجيا الفارقية في تدريس مادة الرياضيات لدى أساتذة التعليم الابتدائي. ولمعالجة المشكلة المطروحة اعتمد الباحث المنهج الوصفي، وطبقت الدراسة على عينة قوامها 102 أستاذ وأستاذة تم اختيارهم بطريقة قصدية، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات، ولتحليل النتائج استخدم الباحث الأساليب الاحصائية الاتية: المتوسط الحسابي المرجح، تحليل التباين الأحادي واختبار(ت) واستنادا للإجراءات المنهجية والأساليب الإحصائية توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: تُطبق البيداغوجيا الفارقية في تدريس مادة الرياضيات لدى أساتذة التعليم الابتدائي بدرجة فوق المتوسط، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تطبيق البيداغوجيا الفارقية تعزى لمتغيرات: الجنس، المؤهل العلمي، التخصص، وضعية العمل، الخبرة المهنية أو الرتبة في الوظيفة. الكلمات المفتاحية: البيداغوجيا، الفارقية، البيداغوجيا الفارقية، الرياضيات، أساتذة المدرسة الابتدائية. Abstract: This study aimed at identifying the reality of one of the pedagogical application on which the competency- based approach of teaching is based، which is the differential pedagogy in the teaching of mathematics among primary school teachers. Accordingly، to address the posed problem، the researcher adopted the descriptive approach، and the study was conducted with a sample of 102 professors (male and female) who were intentionally selected. Furthermore، the questionnaire was used as a data collection tool In order to achieve the objectives of the study. Moreover، to analyze the results، the researcher used the following statistical methods: weighted arithmetic mean، one- way analysis of variance and t- test and based on the methodological procedures and statistical methods. Thus، the study reached the following results: Differential pedagogy is applied in the teaching of mathematics by primary education teachers with a degree above average، and there are no statistically significant differences in the application of differential pedagogy due to the variable: gender، academic qualification، specialization، work status، professional experience or job rank.