JPES_Vol 06 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16191
Browse
Browsing JPES_Vol 06 N 04 by Subject "psychometric characteristics, satisfaction with study choice, factor analysis"
Item الخصائص السيكومترية لمقياس الرضا عن الاختيار الدراسي(2020-09) العالم, وفاء; صبيري, عديتهدف هذه الدراسة إلى التحقق من الخصائص السيكومترية لمقياس الرضا عن الاختيار الدراسي، استخدم الباحث المنهج الوصفي لملاءمته لطبيعة هذه الدراسة للإجابة على تساؤلاتها، وتم استعمال مقياس الرضا عن الاختيار الدراسي الذي اقتبس من مقياس الرضا عن الحياة ل دينر DIENER، تكونت عينة البحث من 200 تلميذ يدرسون بمستوى الجذع المشترك بأربع ثانويات تأهيلية بجماعة تمارة: 82 ذكور؛ 118 إناث، وتم الاعتماد على مجموعة من الأساليب الإحصائية: معاملات الارتباط، والتحليل العاملي على وجه التحديد تحليل المكونات الرئيسية(ACP) ومعامل ثبات ألفا. أسفر التحليل العاملي عن وجود بنية لعامل أحادي البعد تفسر 58.27 بالمائة من التباين الكلي، واتساق الداخلي وزمني عاليين. كما أشارت النتائج إلى موثوقية الاتساق الداخلي عند 0.8، وموثوقية اختبار الاتساق الزمني وإعادة الاختبار 0.89. وخلصت الدراسة إلى تقديم أداة لقياس الرضا عن الاختيار الدراسي تتمتع بخصائص سيكومترية ملائمة. Abstract: This study introduces the Satisfaction with Life Scale ( SWLS; Diener et al. ; 1985) adapted for Adolescents Study Choice in high school (Satisfaction with Adolescent’s Study Choice Scale; SASCS) and presents psychometric findings regarding its validation. The researcher used the descriptive analytical method to suit the nature of this study to answer the study questions. The scale was tested using a stratified random sample of 200 high school students studying at the level of common corein Témara (mean age 16 years and 3 months): 82 males; 118 females. The SASCS demonstrated a unidimensional factor structure explaining 58.27 percent of the total variance, high internal and temporal consistency. Results indicated adequate internal-consistency reliability of 0.8, and good temporal consistency test–retest reliability of 0.89. Findings indicate that the SASCS is a psychometrically sound instrument that demonstrated evidence of construct validity for Temara high school students. Limitations and future directions are discussed.