JAESS_Vol 01 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/15595
Browse
Browsing JAESS_Vol 01 N 02 by Subject "Teacher, process, teaching, competencies"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الصعوبات التطبيقية التي تواجه الأساتذة في عملية التدريس بالكفايات(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12-20) هويدي, عبد الباسط; دركي, ايمانهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة الصعوبات التطبيقية التي تواجه المعلم في منهاج الجيل الثاني وعلاقتها ببعض المتغيرات:الجنس، و العمر، المؤهل العلمي . و قد إشتملت عينة الدراسة على بعض أساتذة التعليم الإبتدائي و التي تم إختيارها بطريقة عشوائية، و قد تم الإعتماد على المنهج الوصفي الذي يناسب طبيعة الموضوع أما أدوات جمع البيانات المستخدمة فتمثلت في : إستبيان مصمم لقياس الصعوبات التطبيقية التي يتعرض لها أساتذة التعليم الإبتدائي في منهاج الجيل الثاني. و بناءا على ذلك تم صياغة عدة تساؤلات و المتمثلة في : ماهي الصعوبات التي يتعرض لها أساتذة التعليم الإبتدائي في منهاج الجيل الثاني؟ هل تختلف هذه الصعوبات لدى أساتذة التعليم الإبتدائي بإختلاف الجنس ؟ هل تختلف هذه الصعوبات لدى أساتذة التعليم الإبتدائي بإختلاف الأقدمية أقل أو أكثر من 10سنوات؟ هل تختلف هذه الصعوبات لدى أساتذة التعليم الإبتدائي بإختلاف مؤسسات التكوين الأولي؟The current study aimed to identify the nature of practical difficulties facing teachers in the second generation curriculum and their relationship to some variables: gender, age, and educational qualification. The sample of the study included some teachers of primary education, which were chosen randomly, and the descriptive approach that fits the nature of the subject was relied upon. the second. Accordingly, several questions were formulated, which are: What are the difficulties faced by primary education teachers in the second generation curriculum? Do these difficulties differ among primary school teachers according to gender? Do these difficulties differ among primary education teachers according to seniority, less than or more than 10 years? Do these difficulties differ among primary education teachers in different primary training institutions?