JAESS_Vol 01 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/15595
Browse
Browsing JAESS_Vol 01 N 02 by Subject "Counseling program, problem-solving ability, logical thinking."
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item فعالية برنامج إرشادي لتنمية القدرة على حل المشكل باستخدام التفكير المنطقي لدى طلبة علم النفس بالجزائر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12-20) فالح, يمينةتناولت الدراسة الحالية فعالية برنامج إرشادي لتنمية القدرة على حل المشكلة باستخدام التفكير المنطقي لدى طلبة علم النفس بالجزائر.من خلال الإجابة عن التساؤل الرئيسي الآتي: - هل يوجد أثر إيجابي لتطبيق البرنامج إرشادي في تنمية القدرة على حل المشكل باستخدام التفكير المنطقي لدى طلبة علم النفس بالجزائر ؟ استخدمت الباحثة الأدوات الآتية في الدراسة: مقياس حل المشكلة الاجتماعية، اختبار القدرة المنطقية، والبرنامج الإرشادي لتنمية القدرة على حل المشكل باستخدام التفكير المنطقي. وبالنسبة لعينة البحث فهي تتكون من مجموعتين إحداهما ضابطة والأخرى تجريبية تم تطبيق البرنامج الإرشادي عليها ، كما تم إجراء مقارنة بين القياسين القبلي و البعدي للدرجات استخدام اختبار "ت". وتوصلت الباحثة تحقق فرضيات الدراسة التي نصت على النتيجة الآتية متأكدون بنسبة 99 % أنه يوجد أثر إيجابي لتطبيق البرنامج الإرشادي في تنمية القدرة على حل المشكل باستخدام التفكير المنطقي لدى طلبة علم النفس بالجزائر، ويمكن تعميم هذه النتيجة على مجتمع الدراسة.The current study dealt with the effectiveness of a counseling program for developing the ability to solve the problem using logical thinking among psychology students in Algeria. By answering the following main question: - Is there a positive effect of applying the counseling program in developing the ability to solve the problem using logical thinking among psychology students in Algeria? ? The researcher used the following tools in the study: the social problem-solving scale, the logical ability test, and the counseling program for developing the ability to solve the problem using logical thinking. As for the research sample, it consists of two groups, one of which is a control and the other an experimental group, on which the extension program was applied, and a comparison was made between the pre and post measurements of the scores using the "T" test. The researcher concluded that the hypotheses of the study were fulfilled, which stipulated the following result. We are 99% sure that there is a positive effect of applying the counseling program in developing the ability to solve the problem using logical thinking among psychology students in Algeria, and this result can be generalized to the study community.