JPES_Vol 03 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14750
Browse
Browsing JPES_Vol 03 N 03 by Subject "teacher practices - educators opinions - educational principles – teacher mode"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الممارسات الأخلاقية المهنية لدى المدرسين ومدى صحتها في ضوء المبادئ التربوية(ياسين,امنة.الممارسات الأخلاقية المهنية لدى المدرسين ومدى صحتها في ضوء المبادئ التربوية. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 03 ع03. 01/09/2017 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل], 2017-09) ياسين, امنةتهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن جملة الممارسات الأخلاقية ـ المهنية الخاطئة التي تمارس من قبل المدرسين ونظرة المربين قديمهم وحديثهم حولها، للخروج بتصور متكامل عن المدرس النموذج. ومن الممارسات الخاطئة التي تم التطرق إليها هي: تسليم أصاغر التلاميذ لمعلمين ضعيفي الثقافة، تقييد المتعلم وعدم إشراكه في الفعل التربوي، ومعاملة التلاميذ معاملة الراشدين وتحميلهم مسؤولية أفعالهم، وعدم مراعاة الفروق الفردية بين المتعلمين وكذا ممارسة دور الملقن بدل دور المرشد والمرافق البيداغوجي، إلى جانب مجموعة أخرى من الممارسات. وجملة الآراء التربوية المعروضة مستنبطة من الأفكار والمبادئ التربوية لكل من: "كونتيليانContilian "، "جون جاك روسو" ، "أبو حامد الغزالي" ، "ابن سينا"، "ابن خلدون" ، "نورمان مكمان "، "ميس هيلين باركهارستMiss H.Parkhurst"، "جون ديوي J.Dewey" و مارسال كراهاي Marcel Crahay". وفي الأخير تخلص الباحثة إلى تقديم تصورات التربية حول هذه الممارسات المهنية، والتي تبين أنها مسائل متكررة في مختلف الأزمنة، رغم ما قدمه المربون في القديم من قواعد ومبادئ تربوية ما زالت تحتفظ بكامل قيمتها إلى يومنا هذا. This study aims to detect different educational practices within classroom which is practised by teachers and the view of old and new educators about them to come out with an integrated perception about the model teacher. Among the wrong practices are : delivering children to a low-level teachers, restricting the learner and not involving him in the educational act, treating the students as adults and holding them responsible for their actions, and not considering the individual differences between the learners, as well as playing the role of the indoctrinator instead of the role of the counselor and the pedagogic attendant, along with a set of other practices. The educational views presented are derived from the educational ideas and principles of: Contilian, John Jacques Rousseau, Abu Hamid alGhazali, Ibn Sina, Ibn Khaldun, Norman McMahon, J. Dewey Marcel Crahay. In the end, the researcher concludes with the presentation of educational perceptions about these professional practices, which have been proved to be recurring issues in different times, despite what have been presented by educators in the past of rules and educational principles which still retain their full value to this day