JAESS_Vol 07 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/34630
JAESS_Vol 07 N 01
Browse
Browsing JAESS_Vol 07 N 01 by Subject "celebrities"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item استعراض الذات عبر شبكات التواصل الاجتماعي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-30) حسني هلالةملخص: هدف هذا البحث إلى معرفة كيفية تقديم المشاهير لذواتهم، في الحياة اليومية وهوياتهم ونشاطاتهم عبر حساباتهم الرسمية على شبكات التواصل الاجتماعي وبالضبط منصة إنستغرام، وذلك من خلال تحليل الاتصال اللفظي وغير اللفظي والتصرفات والسلوك في نقل معلومات عن أنفسهم للآخرين، واستخدم البحث نظرية Goffman حول العرض الذاتي التي طرح فيها مفهوم تقديم الذات Self présentation موضحا فيها أن الفرد يستطيع نقل معلومات عن نفسه للآخرين من خلال مسرح الحياة اليومية حتى يؤثر على صورهم الذهنية عنه. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة، سعى المشاهير إلى رسم العديد من الصور الذهنية من خلال إثارتهم لمواضيع ترتبط إجمالا بالموهبة والإنجاز والجمال والأناقة والقوة والنجاح والتقدير من الآخرين وإثارة الجدل، واستعملوا في إبرازها بعض الدعامات التقنية التي تتميز بها منصة إنستغرام رغبة في جذب المتابعين للإعجاب بالمنشورات والفيديوهات القصيرة والتعليقات، واتضح أيضا سيطرة القيم الاقتصادية في ترويج الذات على القيم الإنسانية والروحية والدينية وحتى العائلية خاصة لدى فئة المشاهير الرجال. Abstract: The aim of this research is to find out how celebrities present themselves, in everyday life, their identities and activities through their official social media accounts and by Instagram platform, By analysing verbal and non-verbal communication, behaviour in transmitting information about oneself to others, the research used Goffman's theory of self-presentation in which the concept of selfpresentation was introduced, explaining that an individual could convey information about oneself to others through the theatre of everyday life so as to affect their mental images of it. Among the most important findings of the study, celebrities sought to paint many mental images by raising them on topics that are broadly related to talent, achievement, beauty, elegance, strength, success, appreciation from others and stirring up controversy. Use some of Instagram's technical pillars to attract followers to admire posts, short videos and comments human, spiritual, religious and even family values, especially among male celebrities, were also found to be dominated by economic values in selfpromotion