JAESS_Vol 07 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/34630
JAESS_Vol 07 N 01
Browse
Browsing JAESS_Vol 07 N 01 by Subject "academic self-efficacy"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item المشروع الشخصي للحياة وعلاقته بالكفاءة الذاتية الاكاديمية لدى طلبة الجامعة(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-30) مزياني كريمة; طالح نصيرةهدفنا من هذه الدراسة التحقق من وجودعلاقة بين المشروع الشخصي للحياة والكفاءة الذاتية الاكاديمية لدى طلبة جامعة مولود معمري تيزي وزو، ومعرفة الفروق في هذه المتغيرات حسب الجنس. ولتحقيق هذا الهدف اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي، كما قمنا بإستخدام الادوات المتمثلة في مقياس المشروع الشخصي للحياة لباحث زقاوة احمد (2014) ومقياس الكفاءة الذاتية الاكاديمية لباحثة زهراء سليمان العفافسة 2021 والذي قمنا بتكييفه في بحثنا هذا وحسبنا صدق وثبات المقياسين وتم تطبيق هذه المقاييس على عينة مكونة من (561) طالب جامعي. وتوصلت النتائج إلى وجود علاقة ارتباط موجبة بين المشروع الشخصي للحياة والكفاءة الذاتية الاكاديمية ، وهذا يعني أنه كلما كان مستوى المشروع الشخصي للحياة واضح ومحدد عند الطالب كلما كان مستوى كفاءته الذاتية الاكاديمية عالية، كما توصلت النتائج أيضا لعدم وجود فروق حسب الجنس في المشروع الشخصي للحياة وفي الكفاءة الذاتية الاكاديمية . Abstract: The aim of this study is to verify the existence of a relationship between the personal life project and academic self-efficacy among students of Mouloud Mammeri University in Tizi Ouzou. Additionally, the study aims to determine the differences in these variables based on gender. To achieve this goal, we adopted the descriptive-analytical methodology. We utilized the tools represented by the Personal Life Project Scale by researcher Zegawa Ahmed (2014), and the Academic Self-Efficacy Scale by researcher Zahra Suleiman Al-Assassifa (2021). We adapted these scales for our research, ensuring their validity and reliability. These measures were applied to a sample consisting of 561 university students. The results revealed a positive correlation between the personal life project and academic self-efficacy. This implies that the clearer and more defined the student’s personal life project is, the higher their academic self-efficacy level tends to be. The results also indicated that there was no gender-based differences in the personal life project and academic selfefficacy.