JPES_Vol 02 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14563
Browse
Browsing JPES_Vol 02 N 02 by Subject "حفظ، القرآن الكريم، التحصيل الدراسي، اللغة العربية، المرحلة المتوسطة"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الفروق بين الحافظين وغير الحافظين للقرآن الكريم(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09) حمي, سليم; فارح, عبد اللطيفهدفت الدراسة للكشف عن الفروق بين حفظ القرآن الكريم والتحصيل الدراسي في اللغة العربية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة، بين التلاميذ الذين يحفظون القرآن الكريم والذين لا يحفظونه، حيث استخدمت الدراسة الحالية سجلات النتائج الدراسية للتلاميذ، وتم تطبيق هذه الأداة على عينة قوامها(320) تلميذا وتلميذة من متوسطات مدينة الوادي، وبعد التحليل الإحصائي للبيانات أسفرت الدراسة عن النتائج التالية: - وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(0.01) في التحصيل الدراسي في اللغة العربية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بين التلاميذ الذين يحفظون القرآن الكريم والذين لا يحفظونه لصالح التلاميذ الذين يحفظون القرآن الكريم. - وجود فروق ذات دالة إحصائية عند مستوى الدلالة(0.01) بين الذكور والإناث الذين يحفظون القرآن الكريم في التحصيل الدراسي في اللغة العربية لصالح الإناث. The study aimed at investigating the differences between memorization of the Koran and academic achievement development in of Arabic language among middle school pupils, between pupils who memorized the Koran and who do not. The current study used pupils' records of academic results. This tool was implemented on a sample of 320 middle school pupils (males, females) from the city of El oued. After statistical analysis of the study, data resulted in the following findings: -There were statistically significant differences at the level of significance 0.01 in academic achievement of Arabic language development among pupils of middle school stage between the pupils who memorized the Koran and who do not in favor of pupils who memorized the Koran. -There were statistically significant differences at the level of significance 0.01 between males and females who memorized the Koran in academic achievement development in favor of females.