AJECI_Vol 01 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/8347
Browse
Browsing AJECI_Vol 01 N 04 by Subject "Educational Supervision-Competencies-Training Needs"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الإشراف التربوي بالكفايات في المدرسة الإبتدائية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2017-12) بوعزة, الصالحتهدف هذه الدراسة إلى تحديد الاحتياجات التدريبية للمشرفين التربويين في مرحلة التعليم الابتدائي في الجزائر في ضوء المقاربة بالكفايات ، ولتحقيق هدف الدراسة تم بناء أداة للدراسة ، خاصة بالكفايات الإشرافية التربوية موجهة إلى عينة المعلمين ، وقد تم تطبيق الأداة على عينة الدراسة البالغة246 معلما ومعلمة. بينت نتائج الدراسة- أن مجال النشاط المدرسي اللاصفي قد احتل المرتبة الأولى ب(04) حاجات ، يليه مجال العلاقات الإنسانية ب(03) حاجات ، ثم مجالي (التقويم والاختبارات- الإدارة الصفية) ب(02) حاجة لكل منهما ، وفي المرتبة الأخيرة يأتي كل من المجالات التالية :( الإشراف على عملية التدريس- تطوير المناهج- النمو العلمي والمهني) . ب(01) حاجة لكل منها.. This study aims to identify the training needs of educational supervisors in primary school in Algeria in the light of the competency approach. to achieve the goal of the study, it was constructed, especially educational supervisory competencies directed at the sample of (246) teachers. The study showed the following results that the field of non-academic activity was first with (04) needs, followed by the field of human relationships with (03) needs, then the fields (assessment and tests - classroom management) (02) need each, Each of the following areas: (supervision of the teaching process - curriculum development - scientific and professional growth). with (01) need for each..