JSSR_Vol 07 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/6736
Browse
Browsing JSSR_Vol 07 N 02 by Subject "التوحد ،الطفل التوحدي، الذاتوية، الاضطرابات النمائية، ضعف التواصل الاجتماعي"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item المشكلات الاجتماعية للطفل التوحدي ومردّها على الأسرة(University of Eloued جامعة الوادي, 2019-07-17) شرفي, وردةيرتكز الاضطراب الأساسي الذي يعاني منه الطفل التوحدي في قصور علاقاته الاجتماعية مع الآخرين، إذ يظهر الطفل التوحدي نمو اجتماعي غير سوي ،ويفشل في تنمية التواصل الطبيعي وتكوين علاقات اجتماعية ناجحة، فأبرز خصائص التوحد هو السلبية في السلوك الاجتماعي، ولهذا نجد أنّ مجمل التدريبات العلاجية تركز على هذه النقطة تحديدا ،وتجدر الاشارة أنّ وصول أي برنامج تدريبي وأي علاج في تحقيق النجاح مع هذه الشريحة من المجتمع ،لا يتحقق إلا بتوفر الظروف المناسبة التي توفرها له الأسرة، نظرا لأهمية هذه الأخيرة في مواجهة هذا الاضطراب ،إذ يمكن لها أن تمدّه إمّا بالقوة والارادة لمواجهة صعوباته والتغلب عليها، أو أن تهمله فتزيد من حالته سوءا، وهنا لا ينفع العلاج فالأسرة هي جوهر العلاج، وعليه يأتي هذا المقال لتوضيح أهم الصعوبات التي يوجهها الطفل التوحدي من الناحية الاجتماعية، باعتبارها مرتكز هذا المرض ،وانعكاس ذلك على الأسرة باعتبارها مركز احتواء هذا الطفل وحلقة مهمة في تحسن حالته من تدهورها، عليها أن تكون على دراية مسبقة بالمشكلات الاجتماعية للطفل التوحدي وانعكاسها على أفراد الأسرة ،حتى تكون عامل نجاح ودعم له لا عامل فشل. Abstract : The autistic child suffers basically from, his inability to build relationships with others, he shows unstable social growth, fail to develop natural communication and successful relationships.The principal characteristics of autism is the negativity in the social behaviour ; consequently therapeutic trainings focus on this point. It should be noted that the success of these training programs, or these cases’ treatment is determined by the suitable conditions provided by family, which is mainly important to fight these troubles. Family gives the autistic child willingness to face his difficulties and overcome them, but negligence will harm him, that’s why the role of family is the most important part of the therapy.This paper aims at highlighting the difficulties faced by the autistic child from a social side, viewed as the focus of this desease ; its impact on the family :considered as the focal environment holding the child, and contributing to his recovery. Family must already be aware of the social problems faced by the autistic child and their impact, in order to become a positive factor of success, not the opposite