JSS_Vol 07 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/32632
JSS_Vol 07 N 01
Browse
Browsing JSS_Vol 07 N 01 by Subject "intelligence"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item أثر برنامج نشاط رياضي مقترح بالألعاب الحركية في تحسين مستوى الذكاء لدى أطفال المرحلة التحضيرية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-27) عقابي مسعوديهدف البحث إلى الكشف عن أثر فاعلية برنامج النشاط الرياضي المقترح بالألعاب الحركية في تحسين مستوى الذكاء لدى الأطفال (5-6 سنوات)، واستخدم المنهج التجريبي، فيما تكونت عينة البحث من أطفال المرحلة التحضيرية (5-6 سنوات) والتي بلغ عددها 20 طفلا، واستخدم الباحث اختبار الذكاء المقنن. وتم وضع برنامج نشاط مقترح بالألعاب الحركية لتحسين مستوى الذكاء لفترة (7) أسابيع، وتم معالجة البيانات إحصائيا باستخدام برنامج SPSS وقد أظهرت النتائج أن هناك تأثير إيجابي لبرنامج النشاط الرياضي المقترح بالألعاب الحركية في تحسين مستوى ذكاء الأطفال (5-6 سنوات) وأوصى الباحث بضرورة الاهتمام بنمو القدرات العقلية لأطفال هذه المرحلة والعمل على تنميتها، وأوصى باستخدام برنامج النشاط الرياضي المقترح بالألعاب الحركية الذي وضعه في الأقسام التحضيرية لتأثيره الايجابي الفعال في تحسين مستوى الذكاء. Abstract: The research aims to reveal the impact of the effectiveness of the proposed sports activity program with kinetic games in improving the level of intelligence in children (5-6 years), and the experimental approach was used for its suitability and the nature of the research, while the research sample consisted of preparatory school children (5-6 years), which numbered 20 children, and the researcher used the standardized intelligence test. A proposed activity program was developed in kinetic games to improve the level of intelligence for a period of (7) weeks, and the data was processed statistically using the SPSS program. The results showed that there is a positive impact of the proposed sports activity program with motor games in improving the level of intelligence of children (5-6 years), and as a result the researcher recommended the need to pay attention to the growth of mental abilities of children of this stage and work to develop them