JSS_Vol 07 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/32632
JSS_Vol 07 N 01
Browse
Browsing JSS_Vol 07 N 01 by Subject "Autistic child"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item فاعلية تطبيق نظام التبادل بالصور (بيكس) في تنمية مهارات التواصل غير اللفظي لدى أطفال طيف التوحد(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-27) براهيمي سعاد; داودي ايمان خيرة; تيمزغين أسماءهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر تطبيق برنامج بيكس في تنمية مهارات التواصل غير اللفظي لدى عينة من أطفال طيف التوحد في مدينة الأغواط، حيث تكونت عينة الدراسة من (4) أطفال مصابين باضطراب طيف التوحد، تراوحت أعمارهم ما بين (7-10) سنوات، وهذا خلال دراسة ميدانية أجريت في المركز النفسي البيداغوجي (2) بمدينة الأغواط. تم إتباع المنهج شبه تجريبي، واستخدام أدوات لجمع البيانات تمثلت في استمارة جمع المعلومات، مقياس التواصل غير اللفظي، وبرنامج بيكس. تم إستخدام الإحصاء الوصفي لحساب الفروق، حيث توصلت نتائج البحث الى وجود أثر لبرنامج التبادل بالصور –بيكس- على تنمية مهارات التواصل غير اللفظي لدى أطفال طيف التوحد عينة الدراسة، مع وجود فروق في مهارات التواصل غير اللفظي لدى أطفال طيف التوحد عينة الدراسة تعزى لمتغير درجة طيف التوحد، ووجود فروق في مهارات التواصل غير اللفظي لدى أطفال طيف التوحد عينة الدراسة تعزى لمتغير مدة الكفالة في المركز. Abstract: The current study aimed to apply the (PECS) picture exchange communication system in developing non verbal communication skills for children with autism spectrum in the city of Laghouat, The study sample consisted of (4) children with autism spectrum disorder, their ages ranged between (7 and 10 years), during a field study at the Pedagogical psychological Center (2) in the city of Laghouat. The study followed quasi-experimental design, several tools were used to collect data: data collection form, non-verbal communication scale, PECS Program. To treat the data statisticly, descriptive statistics were used to calculate the differences. The research demonstrated the effectiveness of PECS program in developing non-verbal communication skills for children with autism. There are differences in non-verbal communication skills due to the autism degree variable, and there are differences in non-verbal communication skills due to the variable of supported within the center