JSSR_Vol 12 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/35184
JSSR_Vol 12 N 01
Browse
Browsing JSSR_Vol 12 N 01 by Subject "digital interraction"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item تأثير الممارسات الرقمية لدى الشباب الجزائري على ممارساتهم التقليدية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-05-20) طلاب يزيد; بوترعة بلالتهدف هذه الدراسة الميدانية إلى تسليط الضوء على موضوع اجتماعي ذو ابعاد متعددة، نرمي من خلاله إلى التعرف على ظاهرة جديدة تتمثل في ممارسة الشباب الجزائري ليومياتهم وانماط استخدامهم لمواقع التواصل الاجتماعي وانخراطهم في المجتمعات الرقمية، وتأثير ذلك على سلوكياتهم وممارساتهم الاجتماعية في العالم الحقيقي. وذلك من خلال تطبيقنا تقنية الاستبيان لجمع البيانات على عينة قصدية من طلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة الشهيد حمه لخضر-الوادي- وقد توصلت هذه الدراسة إلى أن هذه الممارسات الرقمية قد حافظت على مضمونها التفاعلي الاجتماعي، واختلفت فقط في شكلها الرقمي الافتراضي، كما كشفت أيضا أنه بالرغم من حضور الممارسات الاجتماعية في التفاعلات الرقمية للطلبة الشباب على مجموعات الفيسبوك، إلا أن ذلك كان من أهم أسباب التهاون على أدائها في المجتمع الحقيقي. كما أن هذه الدراسة قد استخلصت نتيجة هامة مفادها أنه بالرغم التهافت الكبير للشباب على الانخراط في المجتمعات الرقمية، إلا أنهم لا يشعرون بالانتماء إليها، ولا يعتبرونها سوى فضاءات للتفاعل والترفيه. Abstract: This field study aims to shed light on a social issue with multiple dimensions through which we aim to identify a new phenomenon represented in the daily practice of young Algerian students, their patterns of use of social networking sites and their involvement in digital societies, and the impact of this on their behaviors and social practices in the real world. Through our application of the questionnaire technique to collect data on an intentional sample of students from the Faculty of Humanities and Social Sciences of Martyr Hama Lakhdar University. This study concluded that these digital practices have preserved their social interactive content, and differed only in their virtual digital form. It also revealed that despite the presence of social practices in the digital interactions of young students on Facebook groups, this was one of the most important reasons for neglect performance in the real community. This study has also drawn an important conclusion that despite the great eagerness of Algerian students to engage in digital societies, they do not feel belonging to them, and consider them only as spaces for interaction and entertainment.