JEP_Vol 03 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14333
Browse
Browsing JEP_Vol 03 N 01 by Issue Date
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
Item نظرية التصوير الفنّي لسيّد قطب : عرض ونقد(University of El-oued, 2018-11-15) معوش, محمد الصديقندرس في هذا المقال نظرية التصوير الفني التي جاء بها األديب والناقد المصري "سيّد قطب" وذلك من خالل عرض أصولها وقواعدها وكيفية تطبيقها على الخطاب القرآني قصد مقاربة إعجازه الفني والجمالي، ثّم نعرض بعض مواقف العلماء والدارسين وما تض ّمنته من تقريض أو انتقاد لهذه النظرية وتطبيقاته In this article, we examine the theory of artistic photography by the Egyptian writer and critic Sayed Qutb by presenting its origins and rules and how to apply them to the Qur'anic discourse in order to approach its artistic and aesthetic miracles. Then we present some of the positions of scholars and scholars and their implications for this theory and its applications.Item من لسانيات الجملة إلى لسانيات النص(University of El-oued, 2018-11-15) سهل, ليلىجاءت هذه الدراسة لتوضّح أكبر نقلة في اللسانيات، أبسط ما يقال عنها أنّها كشفت عن ضيق شديد في الدراسات التي اعتمدت على الجملة. واعتبرتها الوحدة اللغوية الكبرى خاصة في الدراسات الأدبية، فيعتبر هذا نبذا للنموذج القديم وإحلال جديد محلّه، أو تطور جدلي مستمر متصاعد. This study came to illustrate the greatest move in the linguistics, the simplest thing that we can say about it is that it has revealed a great narrowness in the studies that relied on the sentence. And considered it the biggest linguistic unit, especially in the literary studies, and this is a renounce of the old model and replaced it with a new one, or a continuous dialectical developmentItem The Role Of Metacognitive Strategies In The Creation Of Discourse(University of El-oued, 2018-11-15) Mohammed, NAOUABachman and Palmer (1996) define communicative competence as the ability to create and interpret discourse. According to the authors, this ability is organized into two main constituents: language competence and metacognitive strategies. The former refers to the domain of information stored in memory; and encompassing grammatical, textual, functional, and sociolinguistic knowledge. The latter refer to the metacognitive, the neurological and physiological processes that provide a cognitive management for language use. On the one hand, these mental processes make it possible for the different sectors of language knowledge to interact internally to create language. On the other hand, they serve as a mediator between these internal traits and the external context. This paper attempts to shed light on the role of metacognition in the creation and interpretation of discourse. يعرف بكمان وبالمار )6991 )الكفاءة التواصلية بأنها المقدرة على إنشاء وفهم الخطاب. وتتشكل هذه الكفاءة من مكنونين أساسيين هما الكفاءة اللغوية واالستراتيجيات العرفانية. تتضمن األولى المعلومات اللغوية المخزنة في الذاكرة في المجاالت النحوية, النصية, الوظيفية واالجتماعية. وتعرف األخيرة)الكفاءة االستراتيجية( بأنها تلك العمليات اإلردراكية, العصبية والسيكولوجية التي توفر التحكم العرفاني الستعماالت اللغة. تقوم الكفاءة االستراتيجية بتنشيط التفاعل بين مكونات المعرفة اللغوية لتشكيل الخطاب, كما تقوم بالربط بين هذه الخاصيات الذهنية والسياق الخارجي. تحاول هذه الورقة تسليط األضواء على ردور استراتيجيات ما وراء اإلردراك في إنشاء وفهم الخطاب.Item الأسلوب واألسلوبية بين التأصيل المصطلحي والمعرفي(University of El-oued, 2018-11-15) حجيج, معمريدرس هذا المقال القضايا التأصيلية والمعرفية لمفهوم الأسلوب والأسلوبية في الفكر اللغوي والنقدي العربي والغربي، وهذا المفهوم قد تطور عبر مقاربة ذات مظهرين متباينين: من جهة مظهر فلسفة اللغة وعلم نفس الفرد، ومن جهة مظهر النقد الأدبي المحدد لأطر الفكر والتعبير في تجاوزه نحو تكوين الأعمال الأدبية التي تطرح دائما إشكالية التعبير وأشكال الخطابات والكتابة. Cet essai traite les questions des origines et d épistémologie de la notion de style et de la stylistique dans la pensée linguistique et critique arabe et occidental ,cette notion est donc développée à travers la convergence de deux aspects distincts :d’une part , d’une philosophie du langage et d’une psychologie de l’individu et d’autre part , d’une critique littéraire fixant les cadres de pensée et d’expression , qui va jusqu'à la structuration des œuvres littéraires, qui posent toujours la problématique de l’ expression et des formes des discours et de l’écriture .Item Esquisse D’une Lecture Phénoménologique Du Simoun D’ali Abid(University of El-oued, 2018-11-15) Mesghouni, DALALLe présent article traite de la dimension épochale dans "Simoun" d'Ali ABID. En tant qu'auteur algérien, son but consiste en une suspension de la vérité au travers d’une réminiscence d'actes historiques; mais, par-dessus tout, le lecteur doit faire un calcul projectif pour appréhender le contenu de ce roman. Dans ce sens, quelle sorte de parcours d’appréhension devrait-il être suivi pour un meilleur calcul interprétatif? The present article deals with the epochal dimension in “Simoun” of Ali ABID. As an Algerian author, his aim consists on a suspension of the truth trough a reminiscence historical acts; but, above all circumstances, the reader must occur a projective calculation in order to apprehend the content of this novel. In this sense, what kind of apprehension path should-it be followed for a better interpretative calculation?Item Piaget’s And Vygotsky’s Constructivist Theories(University of El-oued, 2018-11-15) GHAOUR, NESRINELe constructivisme est le courant qui permet aux apprenants de construire leurs propres savoirs. On distingue deux grandes écoles: le constructivisme individuel de Piaget et le constructivisme social de Vygotsky. Pour Piaget, assimilation, accommodation entre autres sont essentiels pour un apprentissage individuel. Tandis que pour Vygotsky, puisque c’est social, la culture et l’interaction avec la société conditionne l’apprentissage d’un individu Constructivism is based on the premise that learners construct their own learning from their experiences. Constructivism is of two waves: Piaget’s psychological/individual constructivism; ‘the first wave constructivism’ or ‘solo constructivism’, and Vygotsky’s social constructivism; ‘the second wave constructivism’. The first, Piaget constructivism, is concerned with knowledge that focuses on the individual and psychological sources of learning. For Piaget, assimilation, accumulation and equilibratium are essential processes for effective learning. The latter, Vygotsky’s Social constructivist theory views language learning as socialization, not only as cognition. It recognizes that social interaction and culture are important in shaping individuals’ learning. here “Zone of Proximal Development” (ZPD), mediation, and scaffolding are the basic terms.Item Le Statut Du Français En Algérie: Hétérogénéite, Retombées Et Défis Didactiques(University of El-oued, 2018-11-15) Djediai, ABDELMALEKLa substance de notre intervention est une réflexion sur les retombées de la situation linguistique en Algérie, dont les incidences sur l’acte didactique dans le cadre de FLE ne sont pas encore dépassées. Tel est le constat traduit dans les programmes et les manuels scolaires où le français jouit d’un statut prototypique. Or, l’hétérogénéité du statut du français, qui a pris des dimensions multiples (géographique, urbaine, etc.) au niveau du territoire national, nous conduit à réfléchir sur des programmes scolaires où le français aurait un statut intermédiaire qui pourrait représenter tous les cas intermédiaires de ses dimensions multiples. جوهر دراستنا هذه هو تأثير وتداعيات الوضع اللغوي في الجزائر وتردياته على الممارسة التربوية، والتي لم يتم تجاوزها بعد، خاصة في إطار تعليمية اللغة الفرنسية حيث آن البرامج والكتب الدراسية تعكس اعتمادها على وضع نمطي نموذجي لهذه اللغة، رغم أن الفرنسية اتخذت عبر التراب الوطني أوضاع غير متجانسة ذات أبعاد متعددة )جغرافية،اجتماعية، حضرية، الخ(. هذا ما يقودنا إلى التفكير في برامج دراسية حيث تتخذ فيها اللغة الفرنسية وضع وسطي بإمكانه آن يشمل جل إبعادها الالمتجانسة.Item التكرار في عينات من مقالات عيون البصائر لمحمد البشير الإبراهيمي(University of El-oued, 2018-11-15) مشري, أمالWe highlight in this article to way of coherency different from the grammatical tools ,as a lexical tool affects the semantic tool , its hidden structure (deep ) , and clarify the extent to which the dictionary through lexical relations such as repetition and synonymy general and particular and opposite and convergence and other coherency articles " OUYOUN AL BASSAIR "? but our analysis will be limited to repetition in language and in idiomatic textual then we exposed to their kinds .the try to examine the kinds of repetition in "OUYOUN AL BASSAIR " which came back from the foundations to explore the depths of the textItem Le Français En Algérie, Réforme Du Système Educatif Et Conception Des Nouveaux Programmes(University of El-oued, 2018-11-15) BALI, ROKIADans cet article, il est question d’évoquer la place qu’occupe la langue française dans le contexte algérien. Une place fort importante dans tous les secteurs et surtout celui de l’éducation ; elle est la première langue étrangère enseignée. Ainsi, la réforme que connaît aujourd’hui le système éducatif touche toutes les disciplines de l’enseignement, entre autres le français. Les mutations se font sur les programmes, les contenus à enseigner, mais surtout les manuels scolaires. In this article, it is a question of evoking the place occupied by the French language in the Algerian context. A very important place in all sectors and especially that of education; it is the first foreign language taught. Thus, the current reform of the education system affects all disciplines of education, including French. Changes are made to programs, content to be taught, but especially textbooks